آستان قدس رضوی روز جمعه به نقل از حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا علیه السلام گزارش داد: باید به احیاء و ترویج معماری ایرانی- ‌اسلامی در ساخت ‌و سازهای شهری به منظور حفظ ارزش‌های فرهنگی جامعه و ایجاد فضای سبک زندگی اسلامی توجه کرد.

وی ادامه داد: ابنیه به جا مانده از تاریخ کهن و تمدن غنی کشور ایران نشان می‌دهد، ایرانیان از پیشگامان طراحی و معماری ساختمان‌ها و ابنیه‌ها و در این زمینه صاحب سبک بوده اند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ما نباید در برابر غرب خود را کوچک بدانیم، آن روزی که ما تمدن به وجود آوردیم و خالق تمدن بودیم، اسمی از غرب نبود. آن روزی که در کشورهای اسلامی کتابخانه‌هایی با صدها هزار نسخه کتاب خطی وجود داشت در غرب یک کتابخانه هم یافت نمی‌شد.

مروی با اشاره به معماری هنرمندانه و بسیار غنی و چشم نواز حرم مطهر رضوی افزود: هنر معماری ایرانی ‌ـ‌ اسلامی به کار رفته در حرم مطهر تابلویی بی‌نظیر از فرهنگ و هنر است، روضه منوره و مسجد گوهرشاد، سراسر جلوه معجزه‌ها و هنرنمایی‌های معماری هنرمندان مسلمان ایرانی است.

وی با بیان این که بسیاری از ساخت‌و سازهای امروزی شهرها که الگو گرفته از معماری غربی است با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی مطابقت ندارد ادامه داد: احیاء، ترویج و پایبندی به معماری ایرانی ‌ـ‌ اسلامی با هدف حفظ فضای سبک زندگی اسلامی و اصالت شهرها از موضوعات مهمی است که باید مدنظر شورای اسلامی شهر باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکیدات و منویات رهبری در دیدار اعضای شورای اسلامی شهرها اظهار کرد: ایشان در اوایل تأسیس شوراهای اسلامی با اعضای آنها دیدار داشتند و نکات راهگشایی را بیان فرمودند که از آن جمله می‌توان به حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی، رعایت زیبایی و استحکام بناها، ترویج فرهنگ نظم و قانون، گسترش نمادهای دین و اخلاق، توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی و نگاه عدالت ‏گستر به محله‏ ها و اشخاص محروم اشاره کرد که باید همواره مد نظر شوراها قرار داشته باشد.

مروی با تأکید بر اهمیت و ضرورت ارتباط مسوولان با مردم و بیان آثار و فواید آن گفت: ارتباط مسوولان با مردم و شنیدن حرف آنها در تصمیم‌گیری‌ها، افکار، اعمال، سلوک و سبک زندگی مسوولان بسیار مؤثر و تأثیرگذار است، ارتباط مسوولان با مردم در نوع نگاه آنها و اتخاذ تصمیمات صحیح بسیار مؤثر خواهد بود.

وی افزود: ارتباط با مردم توصیه دین اسلام و سیره و سبک زندگی ائمه معصومین(ع) بوده است، عقل و وجدان هم حکم می‌کند ما در هر مسند و مسوولیتی که هستیم با مردم، به ویژه محرومان که جزء مظلومان جامعه هستند، ارتباطمان را حفظ و به میزان توان به مشکلاتشان رسیدگی کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت نگاه عدالت گستر به محله‌ها و اشخاص محروم توسط مدیریت شهری ادامه داد: توجه و اهتمام به امور معیشتی فقرا، محرومان و نیازمندان جامعه جایگاه ویژه‌ای در اسلام و سیره ائمه معصوم علیهم‌السلام دارد باید خودمان به سراغ محرومان و بندگان مظلوم خدا برویم و از آنها غافل نشویم که سعادت دنیا و آخرت ما در گروی توجه به نیازمندان و محرومان است.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن تاکید بر همکاری و همفکری بین آستان قدس رضوی و شورای شهر مشهد برای حل مسائل و ایجاد تغییرات مطلوب در این حوزه گفت: آستان قدس رضوی دارای محدودیت‌هایی از جمله حفظ رعایت غبطه وقف و شرایط موقوفه است، لذا ما باید با تعامل ضمن حفظ غبطه و مصلحت وقف، موجب عمران و آبادی در شهر مشهد شویم.

مروی خدمت به مردم در شورای شهر مشهد را افتخار بزرگی خواند و افزود: شورای اسلامی شهر با رأی و انتخاب مردم برای خدمت‌گزاری به مردم شکل گرفته است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.