محمدرضا حیدری روز دوشنبه در نودمین نشست شورای اسلامی شهر مشهد، تحقق، پویایی و اختلاف نظر را امری طبیعی در نظام شورایی توصیف و بیان کرد: شورای پنجم برخواسته از یک جریان فکری ریشه‌دار مردمی در شهر مشهد است و بطور طبیعی درون شورا در مسائل مختلف رویکردهایی مختلف وجود دارد. 

وی به نیمه‌کاره ماندن نشست هفته پیش شورای شهر مشهد بخاطر اختلاف در خصوص رای‌گیری پیرامون یک موضوع شهری اشاره و بیان کرد: آنچه هفته پیش در نشست علنی شورای شهر مشهد اتفاق افتاد جزو ذات نظام پارلمانی شورایی است.
رییس شورای شهر مشهد افزود: اختلاف نظر در شورا امری طبیعی است که با تعامل و پیگیری مرتفع می‌شود لذا برخی جریانها دلشان را خوش نکنند که درون شورا تفرقه افتاده ‌زیرا فضای شورا فضای همدلی و انسجام است و آنچه در این فضا وجود دارد بحث تضارت آرا می‌باشد نه اختلاف.

وی ادامه داد: موضوع گفتگو و تضارب آرا را امری اجتناب‌ناپذیر در فضای مدیریتی خود می‌دنیم و انسجام ادامه دارد. 
چالش تامین منابع پایدار 
حیدری در ادامه به پیش رو بودن مناسبت "روز شوراها" اشاره و بیان کرد: نهاد شورای اسلامی تبلور راستین و حقیقی مردمسالاری دینی و سپردن امور اداره مردم به خود مردم است. ۲۱ سال پیش با تصمیم شجاعانه دولت اصلاحات، انتخابات شوراها برگزار شد.
وی گفت: یکی از نکات مهم قابل تامل این است که طی این مدت چه ظرفیتی به ظرفیت شورای اسلامی واگذار شده و نگاه تمرکزگرایانه تقویت شده و یا تفویض اختیارات؟ اختیارات شوراها افزایش داشته یا کاهش یافته است؟ 
رییس شورای شهر مشهد افزود: با توجه به پیچیدگی کلانشهرها، تکالیف قانونی همچنان بر عهده مدیریت شهری است اما اختیارات لازم متناسب با این ماموریتها در اختیار آنها قرار ندارد و ظرفیت قانونی برای تامین منابع پایدار نیز فراهم نشده‌ است.
وی ادامه داد: البته تلاشهایی در این زمنیه صورت گرفته و اواخر پارسال لایحه تامین منابع پایدار در مجلس شورای اسلامی تصویب شد ولی بنا بر اذعان کارشناسان، این لایحه نتوانست خواسته مدیریت شهری را تامین کند لذا هنوز موضوع تامین منابع پایدار اداره شهرها از چالشهای جدی کلانشهرها به عنوان خطر جدی است.
حیدری گفت: اگر در این خصوص چاره‌اندیشی نشود، شهرها همچنان مقروض‌تر و بدهکارتر می‌شوند و مجبور خواهند بود به روشهای ناصواب برای اداره شهرها روی آورند.
 ۶۶۴ مصوبه شورا
وی در ادامه به گذشت ۳۲ ماه از آغاز فعالیت شورای پنجم مشهد با رویکرد اصلاح‌طلبی اشاره و بیان کرد: همچنان به رویکرد و شعارهای انتخاباتی خود پایبند هستیم. 
رییس شورای شهر مشهد افزود: در این دوره شورا مجموعه تلاشهایی در شرایط سخت اقتصادی صورت گرفته که گرچه ممکن است دارای نقایصی باشد اما اقدامات ارزشمندی هستند زیرا اداره شهر را با کمترین نقص دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: شورای پنجم شهر مشهد فضای کاری فعالی داشته‌ بطوریب که در طول فعالیت خود تاکنون ۶۶۴ مصوبه داشته در حالی که شمار مصوبات شورای چهارم در همین مدت ۵۶۶ مورد بود.
حیدری گفت: در حوزه نظارتی نیز لوایح خوب و منحصر به فردی تصویب شده‌اند و بخش نظارتی بر مدیریت شهری بیشتر اعمال شده گرچه هنوز تا رسیدن به سازوکارهای مطلوب فاصله داریم. 
وی افزود: شورای پنجم شهر مشهد در حوزه نظارت عالیه فعالیتها و تلاشهای خوبی داشته‌ است. در کمیته‌های نظارتی با ۱۶۵ جلسه حدود هزار و ۷۰۰ پرونده مشکلدار که شهرداری‌ نتوانسته بود در خصوص آنها تصمیم بگیرد، توسط شورای شهر حل و فصل شد که همه آنها در چارچوب مصوبات شورا بوده ‌است.
رییس شورای شهر مشهد ادامه داد: همچنین گارسال هزار و ۱۵۰ مناقصه با حضور نمایندگان این شورا برگزار و ۱۰ درصدشان توسط نمایندگان شورا ابطال شد. 
وی گفت: سال ۱۳۹۸ سال اوج فعالیتهای عمرانی و توسعه‌ای شهر مشهد بود. سال ۱۳۹۹ و در بحران کرونا با مشکلاتی مواجه شده‌ایم اما با تدبیر و تلاش شورا و مدیریت شهری امیدواریم این بحران سپری شده و شرایط بودجه ۱۳۹۹ شهرداری مشهد محقق شود.
خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی کرونا به شهرداری
حیدری در ادامه به تبعات عالمگیر بیماری ویروسی همه‌گیر کرونا اشاره و بیان کرد: با شیوع این ویروس در مشهد شهرداری و  شورای شهر از همان روز نخست در این عرصه حضور داشتند و تلاشهای موثری صورت گرفته ‌است. 
وی افزود: در حوزه حمل و نقل با اولویت سلامت شهروندان تصمیم سختی گرفته و هزینه سنگینی نیز متوجه شهر شد بطوریکه در بخش اتوبوسرانی تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال و در بخش قطارشهری نیز ۱۰۰ میلیارد ریال کاهش درآمد و خسارت داشته‌ایم.
رییس شورای شهر مشهد ادامه داد: در مجموع شهرداری مشهد بابت موضوع کرونا ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت دیده که ۶.۵ میلیارد ریال آن مربوط به کاهش منابع و بقیه مربوط به هزینه‌های تحمیلی است. 
وی گفت: دولت همچنان که به سایر بخشهای غیردولتی توجه دارد باید مبالغی را از محل صندوق ملی اعتبارات ملی در احتیار کلانشهرها قرار دهد و به روشهای مختلف نظیر تهاتر بدهی با بدهی شهرداریها به بانکها، به کمک کلانشهرها بیاید.
حیدری همچنین به "روز ملی خلیج فارس" اشاره و بیان کرد: خلیج فارس همیشه فارس است و خلیج فارس خواهد بود. مجموعه شرایط حاکم در خلیج فارس، ورود غیرقانونی برخی کشورها و ایجاد فضای تشنج با اقتدار نیروهای مسلح کشورمان و هوشیاری آنها مهار شده و می‌شود. 
وی همچنین به "روز جهانی آزادی مطبوعات" اشاره و بیان کرد: آزادی مطبوعات رابطه مستقیم با کاهش فساد در جوامع دارد. هر چه در جامعه‌ای مطبوعات از آزادی بیان بیشتری برخوردار باشند فساد کمتر خواهد بود. فضای اطلاع‌رسانی باید به نحوی پیش رود که مردم با اتکا به رسانه‌های داخلی در جریان امور قرار گیرند. 
همچنین اعضای شورای شهر مشهد در نشست امروز خود به مناسبت "روز معلم و روز شوراها" از حسین رثایی معلم پیشکسوت و عضو دوره نخست شورای اسلامی شهر مشهد تقدیر کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.