دریافت 13 MB

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: صنعت هتلداری یکی از مهمترین حلقه‌های زنجیره گردشگری و میهمان نوازی است، آن هم در استان خراسان و مشهد که همه ساله در زمان‌هایی مثل نوروز و تابستان میزبان خیل عظیمی از مردم از سراسر ایران و جهان است.

بعد از شیوع کرونا از اوایل اسفند، مشهد نیز همچون سایر شهرهای کشورمان با تعطیلی‌های ناخواسته ای روبرو شد؛ به دلیل لغو پروازها و حرکت قطارها و اتوبوس‌ها به مشهد و عدم حضور زائران در این شهر، مراکز اقامتی نیز تعطیل شد و رزروهایی که انجام شده بود نیز کنسل و هزینه‌ها برگشت داده شد؛ به گفته مسئولان، بیش از هزار میلیارد تومان به این مراکز خسارت وارد شده است.

امیر سزاوار، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه غیر از ضررهای مالی به هتل‌ها، نگرانی‌های برای آینده و پرسنل این واحدها وجود دارد، گفت: تاکنون نه در خصوص بازگشایی هتل‌ها تصمیم درستی گرفته شده و نه بخش پرسنلی. بعد از تعطیلی اعلام شد که سه ماه بیمه بیکاری به پرسنل پرداخت می‌شود و سامانه‌ای هم در این خصوص اعلام شد ولی تا این لحظه هیچ وجهی پرداخت نشده است.

تاکنون نه در خصوص بازگشایی هتل‌ها تصمیم درستی گرفته شده و نه بخش پرسنلی؛ بعد از تعطیلی اعلام شد که سه ماه بیمه بیکاری به پرسنل پردخت می‌شود ولی تاکنون هیچ وجهی تا این لحظه پرداخت نشده است

سزاوار با بیان اینکه هتل‌ها در ایامی مثل نوروز برای پذیرایی از زائران، انبارها را از مواد غذایی پر می‌کنند و قبل از تعطیلی‌های مربوط به کرونا همه این کارها انجام شده است، گفت: متأسفانه تاریخ مصرف خیلی از این مواد گذشته و برخی نیز معدوم شده است. همچنین زمان تاریخ مصرف برخی از این موارد هم نزدیک است اما نمی‌دانیم اصلاً می‌توانیم آنها نگه داریم یا نه، حتی نمی‌دانیم اگر اجازه بازگشایی هتل‌ها داده شود چه درصد اشغالی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هزینه‌های جاری هتل‌ها صفر نمی‌شود، گفت: درست است که هتل‌ها پذیرش ندارند ولی نمی‌شود که هتل را رها کرد و باید حراست و نگهبان داشته باشد، هزینه‌های آب و برق هم حذف نمی‌شود و فقط کم می‌شود.

۹ هزار نفر از پرسنل هتل‌ها بعد از کرونا بیکار شده اند

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه ۹۵ درصد هتل‌ها در مشهد و بقیه در سایر شهرستانهای استان است، تعداد پرسنل شاغل در هتل‌های مشهد را نزدیک به ۹ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در این ایام حقوقی را دریافت نکرده اند.

وی با بیان اینکه برای جبران خسارت وام با بهره ۱۲ درصد و بازپرداخت دو ساله به هتل‌ها می‌دهند، گفت: در چنین شرایطی، در کشورهای دیگر بهره‌ها را به صفر رسانده اند آیا در دوران پساکرونا یک بنگاه اقتصادی ۵، ۶ درصد سود دارد که بهره ۱۲ درصدی بدهد؟ این را هم در نظر بگیریم که وام برای واحدی است که هنوز شروع نکرده و یا می‌خواهد بنگاه اقتصادی را بازسازی کند اما وام با بهره ۱۲ درصد به درد ما نمی‌خورد.

وی بیان کرد: پیشنهاد دادیم کارگروهی تشکیل شود و خسارتی که به هر واحد وارد شده، بررسی و اعلام شود؛ در نهایت این خسارت به وزارت اقتصاد و دارایی اعلام شود تا در بستانکاری مالیاتی آن واحد ثبت شود و طبق قوانین و مقررات محاسبه و مالیات از آن بستانکاری حذف شود.

کرونا به اقتصاد توسعه پایدار روستا ضربه زده است

همچنین صادق کاظمیان، رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اکثر تأسیسات گردشگری، مکانی برای استراحت و اقامت است اما بوم گردی همه خدمات را دارد، گفت: به دلیل اینکه مواد اولیه، صنایع دستی، گشت و تورهای داخل روستا همه توسط پرسنل بومی روستا انجام می‌شود، می‌توان گفت کرونا، به کل اقتصاد توسعه پایدار روستا ضربه زده است.

کاظمیان در خصوص وضعیت اقامت‌گاه‌های بومگردی بعد از کرونا، اظهار کرد: با توجه به اینکه اقامتگاه‌ها در بافت روستا قرار دارند، عملاً از ابتدای اسفند و حتی قبل از ابلاغیه رسمی، این واحدها تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای اسفند تاکنون ضرر بسیار زیادی را متحمل شدیم، اظهار کرد: نباید بگوییم سه دوازدهم سال را از دست دادیم زیرا این مدتی که گذشت، زمان پیک کاری ما بود.

رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی خراسان رضوی، تعداد اقامتگاه‌های دارای مجوز استان را ۷۵ واحد عنوان کرد و گفت: اعلام اولیه برای خسارت به دلیل تعطیلی در این ایام، ۲۰ میلیارد تومان است.

کاظمیان با اشاره به تسهیلات دولت در این خصوص، بیان کرد: وامی که دولت بر اساس میزان پرسنل بیمه شده درنظر گرفته، به درد اقامت‌گاه‌ها نمی‌خورد؛ به دلیل اینکه هر واحد، از نیروهای بومی در هر واحد فعالیت می‌کنند لذا جز یکی، دو اقامتگاه بوم‌گردی، سایر واحدها نیروی بیمه شده ندارند.

وی افزود: معافیت مالیات سه ماهه نیز به درد اقامتگاه‌های بوم‌گردی نمی‌خورد زیرا این واحدها در مناطق محروم هستند و مالیاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد زیرا مالیات بر درآمد است و به درد اقامتگاه نمی‌خورد. همچنین عدم پرداخت حق کارفرما هم به بوم‌گردی ها ربطی ندارد و نمی‌توانند از این امتیاز بهره ببرند.

برای جبران خسارت‌های ایجاد شده، باید غیر از میراث فرهنگی، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری هم پای کار بیاید تا کمی از این خسارت‌ها برای صاحبان اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی جبرای شود دبیر جامعه بوم گردی کشو ر در پایان بیان کرد: برای جبران خسارت‌های ایجاد شده، باید غیر از میراث فرهنگی، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری هم پای کار بیاید تا کمی از این خسارت‌ها برای صاحبان اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی جبران شود.

همچنین یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۱۰۷ هزار تخت اقامتی در استان داریم، گفت: ۳۵ هزار نفر شاغل در حوزه گردشگری داریم که بعد از تعطیلی‌های مربوط به کرونا، درآمدی نداشته‌اند و لذا تاکنون هیچ مبلغی بابت کمک به این پرسنل داده نشده است.

بیش از ۱,۰۷۰ میلیارد تومان به تأسیسات گردشگری و دست اندرکاران این حوزه خسارت وارد شده است

وی در خصوص خسارت‌هایی که به واحدهای اقامتی گردشگری وارد شده، گفت: هتل‌های سه ستاره به بالا فضاهای رستورانی دارند که انبارهایشان مملو از لوازم مورد نیاز پذیرایی است و یا تاریخش گذشته و یا می‌گذرد؛ مجموع خسارات ما بیش از ۱,۰۷۰ میلیارد تومان به تأسیسات گردشگری و دست اندرکاران این حوزه است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه بیشترین خسارت بحران کرونا به حوزه گردشگری وارد شده است، ادامه داد: حوزه گردشگری، مردم را به گشت و گذار و بیرون آمدن از منزل دعوت می‌کند و شرایط کرونا باعث شد که به دلیل حفظ جان مردم و جلوگیری از شیوع مردم در خانه بمانند.

خسارت هزار میلیارد تومانی کرونا به واحدهای اقامتی و حوزه گردشگری

بیدخوری، میزان خسارت واحدهای اقامتی و حوزه گردشگری را ۱,۰۶۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان هتل‌ها، ۲۴۰ میلیارد تومان هتل آپارتمان‌ها، ۱۲۰ میلیارد تومان مهمانپذیرها، ۵۵ میلیارد تومان خانه‌مسافرها و ۲۰ میلیارد تومان اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خسارت دیده اند.

وی ادامه داد: همچنین مجتمع‌های گردشگری و مراکز رفاهی و پذیرایی ۱۲۰ میلیارد تومان، دفاتر خدمات مسافرتی ۱۰۰ میلیارد تومان، گردشگری سلامت ۸ میلیارد تومان، راهنمایان گردشگی ۳۶ میلیارد تومان و مؤسسات آموزشی ۱۰ میلیارد تومان خسارت متحمل شده اند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه وضعیت کرونا مشخص نیست و نمی‌دانیم تا چه زمانی ایام کرونا به پایان می‌رسد، گفت: می‌توان در تعطیلاتی مثل عید فطر در صورتی که ویروس کرونا نباشد، تمهیداتی را اندیشید و با ارائه تسهیلاتی مثل یارانه سفر به کارمندان دولت، کمی از این خسارت‌ها جبران شود.

دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی بیش از بخش‌های دیگر درگیر مشکلات شدند؛ این شرکت‌ها یک واسطه در ارائه خدمات هستند و برخی از مبالغ رزرو و یا مبالغی مثل صدور ویزا برایشان برگشت نخورده است وی با بیان این که دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی بیش از بخش‌های دیگر درگیر مشکلات شدند، ابراز کرد: این شرکت‌ها یک واسطه در ارائه خدمات هستند و برخی از مبالغ رزرو برگشت نخورد مثل مبالغ مربوط به ایرلاین‌های خارجی و صدور ویزا.

مهدی شیرین زاده، مدیر یکی از هتل‌آپارتمان‌های مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا به دلیل نزدیکی به نوروز، رزرواسیون انجام شده ولی مجبور شدیم رزورها را کنسل کنیم.

وی با بیان اینکه خسارت خیلی زیادی به تمامی واحدها به ویژه مستأجران وارد شده است، اظهار کرد: خود مالکان هم در این حوزه خسارت زیادی دیدند. 

شیرین زاده به مشکلات ایجاد شده بعد از کرونا اشاره کرد و گفت: هر واحدی حداقل سه چهار نیرو داشته است که از کار بیکار شده اند. این چرخه، باعث شده که برخی اخراج شوند.

وی ادامه داد: برخی از واحدها خریدهایی را برای ایام عید انجام داده بودند که تاریخ مصرف برخی گذشته و برخی نیز در حال تمام شدن است؛ برای اینکه این مواد مورد استفاده قرار گیرد، به رایگان در اختیار مراکز خیریه قرار می‌گیرد لذا پیشنهاد می‌کنیم تا از سوی نهادهای ذی ربط کمک مالی به این واحدها شود.

مشکلات به وجود آمده برای واحدهای اقامتی استان مربوط به تعداد بسیاری از نیروهایی می‌شود که در آن مشغول به کار بوده اند؛ نیاز است با تسهیلاتی که برای این بنگاه‌های اقتصادی درنظر گرفته می‌شود هم خسارت مالکان جبران شود و هم نیروهایی که قریب سه ماه است که درآمدی نداشته اند فکری به حالشان شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1415642
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.