دکتر سیمین هیرادفر روز شنبه همزمان با روز علوم آزمایشگاهی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قبل از شیوع کرونا روزانه ۸۰ آزمایش آنفلوآنزا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شد که اکنون تعداد آزمایش‌های روزانه کرونا پنج برابر میانگین آزمایش‌های آنفلوآنزاست.
وی افزود: از اواخر بهمن ماه سال گذشته فعالیت‌های آزمایشگاهی ویژه کرونا در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد فعال بوده و سایر خدمات آزمایشگاهی آنفلوآنزا در بیمارستان اکبر این شهر ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: آزمایشگاه‌های کرونا به علت حساسیت و سرایت سریع این ویروس متفاوت‌تر از سایر آزمایشگاه‌ها بوده و خدمات این آزمایشگاه‌ها به‌ صورت شبانه‌روزی و طبق شرایط ایمنی و خاص انجام می‌شود.
هیرادفر گفت: نتایج آزمایش‌های کرونا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقت تمام وارد سامانه کشوری می‌شود و تاکنون بیشترین تعداد آزمایش کرونا با نتیجه منفی با بیش از ۵۵ درصد در استان خراسان رضوی ثبت شده است.
وی افزود: برای ارائه خدمات بهتر و گسترش ظرفیت آزمایشگاهی در مشهد، بیمارستان امام حسین (ع) و آزمایشگاه مرکزی جهاد دانشگاهی نیز به عنوان معین آزمایش‌های کرونا معرفی شده اند.
وی ادامه داد: همچنین آموزش‌های لازم از سوی متخصصان حوزه آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به فعالان این حوزه در دانشگاه‌های استان ارائه شده تا خدمات آزمایشگاهی کرونا در این مناطق نیز انجام شود.

دکتر هیرادفر گفت: نمونه‌گیری موارد مشکوک سرپایی در مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته توسط همکاران معاونت بهداشتی این دانشگاه انجام می‌شود.
وی  با تأکید بر ارائه خدمات آزمایشگاهی غیرکرونایی نیز افزود: در این مدت تمامی خدمات آزمایشگاهی مختلف انجام شده و تحت‌الشعاع ویروس کرونا قرار نگرفته است.
وی مجموع آزمایشگاه‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد را ۲۲۹ مرکز عنوان کرد و اظهار داشت: ۱۹۵ مرکز از این تعداد در مشهد و ۳۴ مرکز در سایر شهرستان‌های خراسان رضوی فعال است.
هیرادفر گفت: آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی نقش ۷۰ درصدی در تشخیص بیماری دارد.
هم اکنون بیش از پنج میلیون نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و مابقی توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی تربت‌حیدریه، تربت‌جام، سبزوار، گناباد و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.
۳۰ فروردین ماه مصادف با سالروز تولد حکیم فرزانه اسماعیل جرجانی، روز علوم آزمایشگاهی نامگذاری شده است.

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به چهار هزار و ۹۵۸ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.