مدیر گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای این طرح پلاسمای خون مبتلایان بهبود یافته از کرونا برای درمان بیمارانی که به دلیل ابتلا به ویروس کووید ۱۹ دچار نارسایی شدید تنفسی شده‌ و در بخش آی.سی.یو.بیمارستان امام رضا (ع) این شهر بستری هستند، استفاده می‌شود.

دکتر ابوالقاسم الهیاری افزود: در این طرح که توسط گروه خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری گروه‌های ریه، بیهوشی، عفونی و ایمونولوژی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد راه‌اندازی شده است، مبتلایان بهبود یافته از کرونا که حدود ۲ هفته از بهبودی علائم بالینی‌ آنان گذشته، دهنده پلاسما محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح پلاسما درمانی پیش از این در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نظیر تهران و کرمانشاه برای درمان مبتلایان به کرونا اجرا شده بود.

وی گفت: قبل از انجام هرگونه اقدامی برای اهدای پلاسمای فرد بهبود یافته به فرد مبتلا به ویروس کرونا، تست کووید ۱۹ برای اهدا کننده انجام می‌شود که در صورت منفی بودن نتیجه آن، سطح آنتی بادی علیه ویروس کرونا در خون آنان بررسی شده و اگر سطح قابل قبول داشته باشد از پلاسمای خون این افراد برای درمان مبتلایان به کرونا استفاده می‌شود.
این پزشک فوق تخصص خون و سرطان بالغین افزود: پلاسما درمانی تاکنون نتایج قابل قبولی داشته و در چین و برخی کشورهای اروپایی و درگیر ویروس کرونا در حال انجام است.
دکتر الهیاری ادامه داد: پلاسما درمانی هیچ خطری برای دهنده پلاسما ندارد و از سوی دیگر جداسازی  پلاسما در شرایط استریل توسط دستگاه پلاسما فرز انجام می‌شود، لذا افراد بهبود یافته از کرونا می‌توانند به کانکس مستقر در فضای باز بیمارستان امام رضا (ع) و بدون ارتباط با بخش‌های درمانی این بیمارستان مراجعه کرده و نسبت به اهدای پلاسمای خود اقدام کنند.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز در نشست ستاد پیشگیری از کرونا در استان خراسان رضوی گفت: طرح استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته از کرونا برای افراد مبتلا به این بیماری در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال اجراست.

دکتر قاسم جان بابایی افزود: طرح مطالعاتی پلاسما درمانی با همکاری سازمان انتقال خون در حال اجراست و هنوز نتایجی از اجرای این طرح در کشور اعلام نشده است.

وی در عین حال گفت: تاکنون هیچ دارویی برای درمان قطعی بیماری کرونا کشف و تولید نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.