دبیر اجرایی و علمی ستاد بزرگداشت عطار نیشابوری روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری این برنامه‌ها به صورت آنلاین در فضای مجازی سبب شده است از حضور استادان بیشتری استفاده کنیم و اشخاص بیشتری فارغ از مشکلات ناشی از دوری راه، هزینه مسافرت و اسکان بتوانند در این برنامه‌ها شرکت کنند.

مهدی نوروز افزود: در حال حاضر حدود چهار هزار نفر از شهروندان نیشابور، عطارشناسان و علاقه‌مندان برای برگزاری برنامه‌های بزرگداشت این شاعر پرآوازه در گروه‌های ایجاد شده در فضای مجازی مشارکت فعال دارند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته برگزاری این برنامه‌ها محدود به یک یا ۲ روز بود در حالی‌ که امسال سه روز به بزرگداشت عطار اختصاص یافته و برنامه‌های متنوع تری نیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت:  این برنامه‌ها در قالب فایل نوشتاری، صوتی و تصویری ثبت و ضبط شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نوروز افزود: هدف از برگزاری این برنامه‌ها ترویج اندیشه‌های عطار در بین خانواده ها و به خصوص نسل جوان است و در این راستا مسابقات کتابخوانی برای علاقه‌مندان در رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شود که در سال‌های آینده برای گروه‌های مختلف هنری و ادبی مانند شاعران و خطاطان نیز قابل گسترش است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های لازم برای اجراهای هنری مانند تئاتر و کنسرت در قالب این همایش‌ها در فضای مجازی وجود دارد و این امر تجربه ارزنده‌ای است که در سال‌های آینده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سهم نیشابور از بودجه روزهای ملی بسیار اندک است

نوروز گفت: با وجود پیگیری‌های فراوان تاکنون بودجه برگزاری مراسم روزهای ملی عطار و خیام به طور مستقیم در اختیار نیشابور قرار نگرفته و سهم این شهرستان از بودجه روزهای ملی بسیار اندک است.

وی افزود: با این حال شهروندان نیشابور اعم از بخش خصوصی و دولتی به میدان آمده و هزینه اجرای بخش‌های مختلف برنامه را  برعهده می‌گیرند.

وی ادامه داد: از طریق بودجه‌ای که برای روزهای ملی نیشابور اختصاص پیدا می‌کند می‌توان با تشکیل ستاد عطارشناسی و خیام‌شناسی و جمع‌آوری منابع مختلف علمی و تحقیقی و هرآنچه در ارتباط با خیام و عطار چاپ و منتشر شده است مرکزی برای گردهمایی علاقه‌مندان به این بزرگان در نیشابور فراهم کرد تا در زادگاه آنان بتوانند به مطالعه و تحقیقات علمی بپردازند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور نیز گفت: فضای مجازی بهترین جایگزین برای برگزاری این برنامه‌ها در شرایط خاص کنونی است و فرصتی مناسب برای سنجش فرصت‌ها و چالش‌ها و تجربه‌ای مفید برای سال‌های بعد خواهد بود.

علیرضا سیدآبادی افزود: طی ۲ روز گذشته کیفیت و کمیت برنامه‌های همایش بسیار خوب بوده که با توجه به نوپا بودن این حرکت در نیشابور بسیار امیدوار کننده است.

دبیر ستاد اجرایی بزرگداشت روز ملی عطار در نیشابور ادامه داد: از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد نگهداری آرشیو برنامه‌ها و مستندات همایش‌های خیام و عطار در شرایط مناسب است که باید برای آن تمهیدات خاصی اندیشیده شده و اجرایی شود.

وی گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا، برگزاری همایش‌ها لغو شد و هیچ‌گونه بودجه‌ای هم در نظر گرفته نشد و هزینه برگزاری این همایش در فضای مجازی با همکاری و مشارکت شهروندان و شورای شهر و شهرداری تامین می‌شود.

وی افزود: سال‌های قبل نیز این اعتبارات به صورت قطره‌چکانی به نیشابور می‌رسید و هنوز این اداره به خاطر برگزاری همایش‌های امام رضا (ع) و خیام نیشابوری در سال‌های گذشته ۱۳۰ میلیون ریال بدهکار است.

سیدآبادی ادامه داد: با وجود اختصاص ۲ روز ملی در تقویم ایران به نیشابور بودجه این اداره ۱۳۰ میلیون ریال است که نسبت به سال قبل تغییری نکرده و این مبلغ برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری این شهرستان کافی نیست.

'فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری، مشهور به شیخ عطار نیشابوری از عارفان و شاعران پرآوازه ادبیات فارسی است که سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در قریه کدکن نیشابور به دنیا آمد.

از دوران کودکی شیخ عطار اطلاعات چندانی در دست نیست و در میان بزرگان شعر عرفانی فارسی زندگی عطار بیش از همه به دلیل فقدان اطلاعات تاریخی در پرده ابهام قرار گرفته است.

وی داروسازی و داروشناسی را که در آن زمان عطاری نامیده می‌شد از پدرش آموخت و در عرفان نیز مرید شیخ یا سلسله خاصی از مشایخ تصوف نبوده است. از این عارف و شاعر بزرگ آثار و میراث گرانقدر در دو بخش نظم و نثر از جمله منطق الطیر، مصیبت نامه، الهی نامه، مختارنامه، تذکره الاولیا و خسرونامه به جا مانده است.

عطار در سال ۶۱۸ هجری هنگام حمله مغولان به ایران توسط مهاجمان مغول در نیشابور به قتل رسید و مقبره‌اش در نزدیک این شهر قرار دارد.

آرامگاه عطار که در عهد تیموریان خراب شده بود به فرمان امیرعلیشیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا مرمت و تعمیر گردید و هم اینک پذیرای گردشگران فراوان از سراسر جهان است.

بیست و پنجم فروردین ماه در تقویم ایران به روز ملی عطار نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.