علی رسولیان روز پنجشنبه در نشست کمیسیون تنظیم بازار خراسان رضوی درباره تامین ملزومات مقابله با کرونا از سوی کمیته تامین، توزیع و نظارت بر ملزومات پیشگیری و مقابله با کرونا در استان افزود: در این مدت سه تولیدکننده صنعتی استان یک میلیون و ۱۰۰ هزار ماسک با کاربرد پزشکی را تحویل کمیته و دانشگاه علوم پزشکی داده و باقی را به صورت مستقیم توزیع کردند و از این میزان تاکنون ۴۵۰ هزار ماسک به صورت رایگان بین ۶ دانشگاه علوم پزشکی استان توزیع شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در مدت مزبور ۳۴۰ هزار ماسک به فرمانداریها با اولویت مراکز درمانی، ۱۳۰ هزار ماسک به ادارات و ۲۰ هزار ماسک به ارتش و سپاه در خراسان رضوی داده شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در طرح توزیع میوه عید نوروز به دلیل تاخیر در اعلام قیمت مناسب برای سیب و پرتقال از سوی ستاد تنظیم بازار کشور و همچنین کاهش خرید مردم به دلیل شیوع کرونا فروش میوه در بازار استان بهویژه مشهد اندک بود و بخشی زیادی از میوه‌های طرح تنظیم بازار در سردخانه ها ماند.

رسولیان افزود: ۱۶۰ واحد صنفی و ۳۱ مرکز فروش میوه و تره‌بار شهرداری توزیع میوه عید نوروزی طرح تنظیم بازار را در سطح شهر مشهد با قیمت هر کیلوگرم پرتقال ۴۸ هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم سیب ۵۴ هزار ریال برعهده گرفتند که فروش آن از هفتم فروردین ماه اندکی رونق گرفت.

وی ادامه داد: از چهار هزار و ۵۰۰ تن ذخیره سیب و پرتقال در سردخانه‌های خراسان رضوی، تاکنون ۷۱۹ تن و ۳۲۴ کیلوگرم پرتقال و ۴۱۳ تن و ۶۶۸ کیلوگرم سیب توزیع شده است که کمتر از نیمی از آن مربوط به مشهد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: به منظور جلوگیری از افزایش ضایعات میوه طرح تنظیم بازار، سیب و پرتقال موجود در سردخانه با حداقل قیمت هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال به میادین میوه و تره‌بار فروخته می‌شود و حاشیه سود نیز برای عرضه میوه در سطح خرده‌فروشی اندکی افزایش می‌یابد.

رسولیان افزود: هم اینک تقاضا برای صادرات میوه از سوی صادرکنندگان خراسان رضوی وجود دارد به همین منظور بخشی از میوه‌های طرح تنظیم بازار موجود در سردخانه در صورت اخذ مجوز به صادرات اختصاص خواهد یافت.

وی در ادامه میزان ذخیره گوشت مرغ در سردخانه‌های خراسان رضوی را سه هزار تن اعلام کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: سهمیه شکر طرح تنظیم بازار خراسان رضوی هم دو هزار و ۸۱۸ تن بوده که از ۲۶ بهمن ماه پارسال تاکنون نیز  دو هزار و ۱۸۰ تن به صورت حواله از انبارها خارج شده است.

رسولیان افزود: ۱۲ هزار تن برنج طرح تنظیم بازار در انبارهای خراسان رضوی وجود دارد که از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تاکنون هزار و ۷۵۴ تن برنج هندی و مقداری نیز برنج پاکستانی توزیع شده است.

وی ادامه داد: در مجموع قیمت برنج پاکستانی و برنج هندی در اسفندماه سال گذشته نسبت به ماه قبل از آن ۱۴ درصد در سطح عمده فروشی افزایش یافت.

او اضافه کرد: نامه‌ای برای وزیر صنعت، معدن و تجارت تنظیم خواهد شد تا برای کاهش قیمت برنج، عرضه برنج هندی افزایش و سهمیه جدیدی از برنج پاکستانی برای خراسان رضوی در نظر گرفته شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۳۲۰ هزار راس دام سنگین با اشتغالزایی برای ۳۸ هزار و ۸۵۰ نفر در استان وجود دارد که میزان تولید روزانه شیر آنها در استان دو هزار و ۷۰۰ تن و قیمت مصوب آن برای هر کیلوگرم ۲۳ هزار و ۹۰۰ ریال است.

محمدرضا اورانی افزود: ۸۰ درصد پنیر پتیزای موجود در کشور توسط خراسان رضوی تولید می‌شود و از این حیث مصرف شیر صنعتی در استان زیاد است.

وی اضافه کرد: شیوع کرونا و تعطیلی صنوف، باعث کاهش خرید و مصرف پنیر پیتزا و لبنیات در خراسان رضوی شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از ابتدای اسفندماه واحدهای تولیدی محصولات لبنی، خرید شیر را از گاوداران کاهش دادند و بعد از آن قیمت شیر نیز روند کاهشی یافت به طوری که هم اینک قیمت هر کیلوگرم از آن بین ۱۸ هزار و ۵۰۰ ریال تا ۲۰ هزار و ۵۰۰ ریال است.

اورانی ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور تولید شیرخشک صنعتی در کشور به ۱۰ هزار تن رسید که سهم خراسان رضوی از این میزان هزار و ۲۴۵ تن بود و با پیگیری مسوولان استان مقرر شد تولید شیرخشک از ۱۰ هزار تن به ۲۰ هزار تن افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خواستار خرید حمایتی شیر از گاوداران به صورت نقدی یا تهاتر با نهاده با همکاری سازمان تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام شد.

اورانی ادامه داد: فعال کردن واحدهای تولیدی راکد از یک سو و افزایش ظرفیت تولید برخی مرغداریهای استان از سوی دیگر باعث شد که جوجه ریزی بیشتری در استان خراسان رضوی انجام شود.

وی اضافه کرد: اکنون میزان تولید مرغ گوشتی در خراسان رضوی ۶۰۰ تن در روز است در حالی که میزان مصوب مرغ گوشتی در استان قبل از کرونا ۴۵۰ تن در روز بود.

او اظهار داشت: با این که قیمت مصوب مرغ زنده کمیسیون تنظیم بازار استان خراسان رضوی هر کیلوگرم ۸۵ هزار و ۵۰۰ ریال بود اما این قیمت ابتدا به ۵۸ هزار ریال کاهش یافت اما با ورود اتحادیه مرغداران گوشتی برای ذخیره سازی ماه رمضان، قیمت مرغ زنده به هر کیلوگرم ۷۰ هزار ریال افزایش یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.