محمد نبوی‌فرد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس نامه رییس سازمان امور عشایری و هماهنگی انجام شده با سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری کشور، کوچ عشایر این استان به دلیل شیوع بیماری کرونا با هدف حفظ سلامت عشایر مدت یک ماه به تاخیر افتاد.

وی ادامه داد: بر این اساس کوچ عشایر استان که طبق سنوات قبل از ۱۵ فروردین ماه هر سال آغاز و تا اول اردیبهشت ماه ادامه داشت، هم اکنون با یک ماه تاخیر به ۱۵ اردیبهشت تا اول خرداد تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از ابتلای عشایر استان به بیماری کرونا نداشتیم گفت: احتمال افزایش تاخیر در کوچ عشایر به مناطق ییلاقی نیز در صورت تداوم شیوع بیماری کرونا، وجود دارد.

طبق سرشماری سال ۱۳۸۷ بیش از هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی با ۳۵ هزار نفر جمعیت در قالب ۳۵ طایفه در این استان زندگی می‌کنند که ۵۱ صدم درصد جمعیت خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

عشایر خراسان رضوی با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌ دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می‌کنند.

با اینکه عشایر خراسان رضوی کمتر از یک درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری این استان را تشکیل می‌دهند اما ۱۵ درصد دام منطقه را در اختیار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.