مسعود ملکی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مراقبت‌های پوستی با توجه به خشکی آب و هوای استان خراسان رضوی، به خصوص شهر مشهد گفت: به طور طبیعی در فصول سرد سال، پوست دچار خشکی می‌شود و این مسئله در شهر مشهد با توجه به شرایط اقلیمی آن که شهر خشکی محسوب می‌شود، محسوس‌تر است. برای حل این مسئله در شرایط عادی می‌توان میزان رطوبت اتاق یا منزل را با دستگاه بخور یا قرار دادن یک ظرف آب بدون در روی بخاری‌ها افزایش داد؛ اما اکنون که در شرایط شیوع ویروس کرونا هستیم، این راه‌حل پیشنهاد نمی‌شود. زیرا ویروس کرونا در محیط‌های مربوطه رشد بیشتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: راه دیگر این مشکل، استفاده مداوم از کرم‌های مرطوب‌کننده است که برندهای ایرانی این نوع کرم با قیمت بسیار مناسب در بازار موجود هستند و بهتر است در طی روز پوست خود را با کرم مرطوب کنیم. نکته مهم این است که خشکی پوست می‌تواند زمینه بیماری پوستی اگزما را فراهم کند و به طور خاص برای کسانی که زمینه این بیماری را دارند بهتر است از کرم‌های بدون عطر استفاده شود.

ملکی استفاده از شوینده‌های مناسب را مسئله مهم دیگری در رابطه با خشکی پوست دانسته و اظهار کرد: در منزل که مسئله پیشگیری از شیوع کرونا به طور جدی مطرح نیست، خانواده‌ها می‌توانند از صابون‌های جامدی که دارای نرم‌کننده هستند و یا صابون‌های مخصوص اطفال استفاده کنند تا کمتر دچار خشکی پوست شوند. اما بیرون از منزل به علت رعایت مسائل بهداشتی حتماً از مایع دستشویی استفاده شود. در ضمن مایع‌های دستشویی که دارای کرم مرطوب کننده هستند نیز در بازار موجود است و می‌تواند مورد مصرف خانوارها قرار گیرد.

مدیر گروه پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به ضرورت شست و شوی دست‌ها جهت پیشگیری از شیوع کرونا، براثر شست و شوی مداوم دست‌ها و یا مصرف الکل برای ضدعفونی کردن دست، چربی دست از بین رفته و موجب خشکی خواهد شد. به همین منظور باید به طور مداوم در طی روز از کرم مرطوب‌کننده استفاده شود؛ حتی ممکن است کسانی‌که پوست خشکی دارند، مجبور باشند پس از هربار شست‌وشو دست خود را با کرم مرطوب کنند. جهت صرفه اقتصادی بیشتر نیز، می‌توان از وازلین استفاده کرد که چربی بالایی داشته و پوست را از خشکی حفظ می‌کند.

ملکی ادامه داد: در منزل با استفاده از دستکش‌های ظرفشویی هنگام انجام اموری چون شست‌وشوی لباس، ظروف، ضدعفونی کردن سطوح و غیره می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، همچنین بیرون از منزل با استفاده از دستکش می‌توان تعداد دفعات شست‌وشو را کاهش داد و از این طریق آسیب کمتری به پوست وارد کرد.

وی در خصوص شست و شوی پوست صورت بیان کرد: در حالت عادی برای آلودگی زدایی از صورت مواد شوینده معمولی دارای نرم کننده برای پوست کفایت می‌کند اما اگر میزان آلودگی بالا باشد، باید از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرد. اما در حالت کلی ویروس کرونا از پوست سالم عبور نمی‌کند و باید دقت کرد تا دست آلوده به بخش‌های مخاطی صورت برخورد نکند.

ملکی ابراز کرد: همچنین خشکی پوست صورت نیز مانند دست‌ها در اکثر مواقع با کرم‌های مرطوب‌کننده عادی برطرف می‌شود و تنها در موارد خیلی شدید و جدی نیاز به مصرف داروی خاصی دارد.

این متخصص پوست و مو در انتها گفت: از مردم تقاضا دارم با رعایت نکات ساده و راحتی چون در منزل ماندن و کم کردن ارتباطات تا جای ممکن از انتقال این ویروس جلوگیری و آن را جدی بگیرند. اگر مردم همکاری کنند این ویروس به سرعت از بین خواهد رفت اما با عدم رعایت مسائل بهداشتی و خروج از منزل مدت زمان کنترل این بیماری طولانی‌تر خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.