به ابتکار سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پویشی برای فراخوان عمومی به مسؤولیت‌پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است چرا که بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری کرونا امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. 
دکتر مهدی نجف‌زاده روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: باید علاوه بر این که به لحاظ فردی و شخصی در رعایت بهداشت کوشا باشم بر اساس وظیفه اجتماعی نیز فعال باشم.  

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به شکل گیری کلاس‌های دانشگاهی به صورت مجازی، آماده سازی فایل‌ها، ترجمه متون و صوت‌هایی برای در اختیار دانشجویان و دیگر افراد علاقه مند به مباحث علوم سیاسی  قرار دادن و پاسخگویی آنلاین در بعضی از ساعات روز به سوالات دانشجویان و تلاش برای رفع ابهامات درسی آنها بخش دیگری از سهم من به عنوان یک مدرس دانشگاه در مبارزه با کروناست.

نجف زاده با اشاره به سیاست‌های کشورها در مقابله با فراگیری ویروس کرونا افزود: راهبرد کشورها در این موضوع نیز متفاوت است و شاهد هستیم کشور انگلستان حتی مدارس خود را تعطیل نکرد ولی بعضی از کشورها همچون سنگاپور با رویکرد کمتر کردن حضور مردم در اجتماع برنامه‌هایی را به اجرا در آورده اند.

وی اضافه کرد: کرونا یکی از شاخص ترین پدیده‌هاست که در عصر ما رخ داده است چون شاهد بودیم که کشورهای اروپایی که در رعایت بهداشت نسبت به بعضی از کشورهای در حال توسعه شرایط بهتری را داشته‌اند نیز درگیر شیوع ویروس کرونا شده‌اند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کنترل مرزها به عنوان نقطه اصلی برای هر کشور در اجرای سیاست‌های بهداشتی نیز نتوانست پاسخگوی رفع این بحران باشد و اکنون شاهد هستیم که مفهوم مرز نیز از بین رفته است.

نجف زاده به نظریه "اولریش بک " که یک جامعه شناس آلمانی است اشاره کرد و افزود: مفهوم جامعه خطرپذیر که او در کتاب خود به آن اشاره کرده است اکنون و با شیوع کرونا قابل ارزیابی است زیرا او معتقد است که این نوع بحران‌ها، مرزها و ملّیت‌ها را نمی شناسد و همه کشورها را فرا می‌گیرد.

وی اضافه کرد: عده‌ای اعتقاد دارند این بیماری حاد نیست و با مراقبت شخصی از بین خواهد رفت و از این بحران عبور خواهیم کرد و عده‌ای دیگر معتقد هستند باید دستورالعمل‌های شدیدتری برای مقابله با همه گیری این بیماری انجام شود.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مقابله با این بیماری مختص به یک کشور خاص نیست بلکه چون دارای فراگیری جهانی است برای مقابله با آن باید یک اتحاد جهانی وجود داشته باشد.

 از ۳۰ بهمن ماه تا ۲۶ اسفند امسال سه هزار و ۱۶۲ بیمار مبتلا به عفونتهای حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری شده‌اند که از این تعداد تاکنون هزار و ۹۴۱ بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در خراسان رضوی بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار رسمی، شمار مبتلایان قطعی به ویروس کووید ۱۹ عامل بیماری کرونا که نوع بسیار حاد عفونت تنفسی و یک بیماری نوپدید همه‌گیر است در استان خراسان رضوی ۵۶۸ نفر گزارش شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.