تشکیل ستاد ویژه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با حضور مسوولان استان از جمله استاندار، نماینده ولی فقیه در این استان، تولیت آستان قدس رضوی و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی از جمله نخستین اقداماتی بود که با شیوع کرونا در خراسان رضوی انجام شد که تاکنون دستکم ۱۴ نشست داشته است.

استاندار خراسان رضوی در چهاردهمین نشست این ستاد گفت: مردم باید وجود این ویروس را در جامعه جدی بگیرند و در مراسم و تجمع‌ها شرکت نکنند.

علیرضا رزم حسینی با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان، متخصصان و پزشکان، پیشگیری، مقدمه جلوگیری از بروز هرگونه بیماری است افزود: براساس سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و ابلاغیه‌های صادر شده تمامی اجتماعات، همایش‌ها و برگزاری مراسم نماز جماعت در اداره‌ها لغو و تمامی مدارس و دانشگاه ها تعطیل شد.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته شیوع این ویروس در مشهد سرعت گرفته است لذا از مردم تقاضا داریم تا جایی که برایشان مقدور است در منزل بمانند و ضمن رعایت بهداشت پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.

عملیاتی شدن بیمارستان ارتش

در اماکن نظامی نیز برای جلوگیری از گسترش این ویروس تمهیداتی در نظر گرفته شده است بطوریکه رییس بیمارستان شمس الشموس ارتش گفت: از دهم اسفند ماه جاری این بیمارستان وارد مرحله عملیاتی مقابله با ویروس کرونا شده است و در یگانهای نظامی هر یگان اقدامات نخست پزشکی را انجام می‌دهند و در صورت وجود علایم مشکوک به این بیمارستان اعزام می‌شوند.

دکتر غلامرضا نجارزاده با بیان اینکه در ورودی بیمارستان، یک بخش مخصوص برای افراد دارای مشکلات حاد تنفسی اختصاص یافته است افزود: همه افراد نظامی یا غیر نظامی که برای معاینه به این بیمارستان مراجعه می‌کنند بوسیله متخصص عفوفنی معاینه شده و در صورت نیاز بستری می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون مورد مثبت در سربازان مشاهده نشده است. 

وی گفت: ۲۲ تخت نیز برای بیماران حاد تنفسی در نظر گرفته شده و بیماران مشکوک از بقیه بیماران تفکیک شده‌اند.

تعطیلی کلاس‌های آموزشی

معاون بهداشت و درمان سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی هم گفت: این نیرو همواره هنگام حوادث مختلف از جمله سیل و زلزله کمک مردم بوده است و در شیوع ویروس کرونا هم طبق دستور فرماندهی این نیرو همه توان و نیروی خود را به کمک سازمان‌های متولی اختصاص داده و تا غلبه کامل بر این بیماری و بازگشت شرایط عادی، در صحنه مشارکت و کمک، آماده و فعال خواهد بود.

دکتر محمود توکلی با اشاره به اقدامات انجام شده در سپاه استان افزود: مواد ضد عفونی‌کننده و ماسک بین نیروها توزیع شده و همچنین برای پشتیبانی از دانشگاه علوم پزشکی برای قرنطینه بیماران اعلام آمادگی شده است.

وی ادامه داد: در پادگان سپاه مکانی برای قرنطینه در نظر گرفته شده است و اگر موردی با علایم مثبت مشاهده شد ه بیمارستانهای در نظر گرفته شده اعزام خواهد شد.

وی گفت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اماکن عمومی و محل تجمع همچون سالن‌های غذاخوری و کلاس‌های درس تعطیل شده و اماکن اداری سپاه هر روز ضد عفونی می‌شود.

بستری شدن ۳۵۹ بیمار

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: از ۳۰ بهمن ماه امسال تا چهاردهم اسفند ۳۵۹ بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری شده‌اند که ۲۰۰ نفر آنان  بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند.

دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: به منظور پاسخگویی به پرسش‌ها و ابهامات شهروندان در خصوص ویروس کرونا سامانه ۱۹۱ که از قبل دایر بود و همچنین سامانه تلفنی به شماره ۳۱۴۴۹۴۴۹ در این دانشگاه راه اندازی شده و هر روز از ساعت هشت تا ۲۴ پاسخگوی شهروندان است.

وی ادامه داد: بیشترین تماس مردمی در این ارتباط مربوط به نگرانی از داشتن علائم کرونا، طریقه استفاده از مواد ضد عفونی و لزوم استفاده از ماسک بوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی آماده باش و پای کار هستند و با سپاه استان هم صحبت شده است گفت: در صورت نیاز داخل محوطه بیمارستان شریعتی مشهد بیمارستان صحرایی ایجاد خواهد شد.

دکتر رحیمی افزود: در حال حاضر تا ۵۰۰ تخت بیمارستانی برای این منظور پیش‌بینی شده و استفاده از سوله بحران و بیمارستان صحرایی نیز جزو برنامه‌هاست تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.