سورنا ستاری عصر سه‌شنبه در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در مشهد افزود: صندوق پژوهش و نوآوری استان قرار است از شرکت‌های دانش بنیان کوچک، استارتاپ ها و پروژه‌های پایه حمایت کند و با پول بخش خصوصی حمایت و تقویت شود.

وی ادامه داد: هرچند دولت برای افزایش سرمایه این صندوق کمک بلاعوض خواهد داشت اما قرار است همه اقدامات با پول بخش خصوصی انجام شود زیرا اقتصاد دانش بنیان متعلق به دولت نیست، پول دولت مشکلات بسیار برای اقتصاد دانش بنیان ایجاد می‌کند و ما همیشه سعی داریم از آن فاصله بگیریم.

صرفه جویی ۴۰ میلیون یورویی با تولید فاکتور هفت و هشت

ستاری گفت: آنچه اهمیت دارد، همدلی بین مسوولان و شرکت‌های دانش بنیان برای ساختن زیست بوم دانش و فناوری است که در خراسان رضوی شکل گرفته است.

وی افزود: خراسان رضوی فاقد ذخایر نفت و گاز است اما بیش از ۹۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی در این استان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌ است که ظرفیت فوق‌العاده برای پیش رفتن به سوی اقتصاد دانش بنیان ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تولید داروی فاکتور هفت و هشت توسط داروسازی ثامن مشهد ادامه داد: پیشتر ۴۰ گرم از این دارو به ارزش ۴۰ میلیون یورو وارد کشور می‌شد که با ساختن آن واردات این محصول متوقف شد.

ستاری گفت: این قدرت اقتصاد دانش بنیان است که می‌تواند چنین ارزش افزوده به میزان یک میلیون دلار برای هر گرم از یک دارو ایجاد کند و اینجاست که تفاوت بین خام فروشی و اقتصاد دانش بنیان محرز می‌شود.

وی افزود: خراسان رضوی ظرفیت‌های لازم را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان از نظر نیروی انسانی و شرکت‌های دانش بنیان و فعال بخش خصوصی دارد و این مسوولیت معاونت رییس جمهوری برای رسیدگی بیشتر به این استان و توسعه این زیست بوم دانش و فناوری را فزونی می‌بخشد.

وی یکی از محورهای توسعه استان را پارک علم و فناوری ذکر کرد و گفت: هرچقدر سیستم اداری به این پارک اهمیت بیشتری داده و آن را تقویت کند و سرمایه‌گذاری بیشتری در آن توسط بخش خصوصی انجام گیرد و هرچقدر دانشگاه‌ها در اجرای پروژه‌های دانش بنیان با پارک علم و فناوری مشارکت بیشتر داشته باشند، این مکان تبدیل به محور توسعه استان می‌شود.

با پول دولت، محصولی از پژوهش بیرون نمی‌آید

معاون رییس جمهوری افزود: دولت در حوزه پژوهش بسیار هزینه کرده اما این پول در جای درست هزینه نشده است، پژوهشکده‌های بسیار در کشور ایجاد شدند که کارهای پژوهشی انجام می‌دهند و دولت به آنها حقوق می‌دهد.

وی ادامه داد: به جای اینکه سازمان‌ها را مجبور کنیم درصدی از پولشان را در پژوهش هزینه کنند، باید به گونه‌ای خود را در حوزه پژوهش به اثبات برسانیم که سازمان‌ها خود بخواهند در حوزه پژوهش هزینه بیشتری نمایند.

وی گفت: آنچه اهمیت دارد، اثرگذاری پول بخش خصوصی است، هیچ محصولی از پژوهش بیرون نمی‌آید مگر اینکه بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کرده باشد.

ستاری افزود: با پول دولت محصولی از پژوهش بیرون نمی‌آید، به سبب ماهیت پول، پژوهش دولتی مانند کارخانه داری دولتی است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم پژوهش محصول دهد باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که عدد قابل توجهی از درآمدهایشان از محل فروش محصولات تکنولوژیکی و از محل ارتباط با صنعت به دست آید نه اینکه مراکز آموزش عالی به پول دولت معتاد شوند.

وی گفت: دولت باید در پژوهش‌های پایه و زیرساخت‌های پژوهش سرمایه گذاری کند اما محصول پژوهش باید توسط بخش خصوصی به دست آید، باید بخش خصوصی داشته باشیم که کنار بازار سکه، طلا و دلار، در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری کند که تحقق این مهم احتیاج به یک زیست بوم دارد.

اقتصاد دانش بنیان کشور رشد کرده است

معاون رییس جمهوری افزود: زیست بوم اقتصاد دانش بنیان در حال شکل گیری است به طوری که وضعیت شرکت‌های دانش بنیان در حال حاضر نسبت به چند سال قبل رشد بسیار داشته است.

وی ادامه داد: هم اکنون پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که سال گذشته ۹۰۰ هزار میلیارد تومان فروش محصول داشتند و ۱۲۰ هزار میلیارد ریال از بانک‌ها تسهیلات گرفتند.

وی گفت: اقتصاد دانش بنیان در حال ایجاد فرهنگ جدید در محیط کسب و کار است که دولت نباید وارد این محیط شود بلکه باید ساختارسازی کند لذا صندوق پژوهش و فناوری یا صندوق سلامت ثامن و منابع پولی از این دست، زیرساخت‌های دولت برای حمایت از شرکت‌های کوچک و استارتاپی هستند.

ستاری افزود: دولت می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را کاهش دهد و اینکه شرکت‌های دانش بنیان کشور بیش از ۱۰۰ خدمت ارایه می‌دهند، نشان از کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش است.

مشهد ظرفیت بسیار در هوشمندسازی دارد

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: ایده‌های خوبی نظیر راه‌اندازی منطقه فناوری و نوآوری یا کارخانه نوآوری که قرار است سال آینده در مشهد بهره‌برداری شود، در این شهر وجود دارد که باید از آن حمایت کرد.

وی با بیان اینکه مشهد ظرفیت بسیار در هوشمندسازی دارد گفت: در شهر هوشمند، شهرداری به عنوان یک شتاب دهنده کسب و کار فعالیت می‌کند و مکانیزم هایی مثل شتاب دهنده در شهر باید فعال شوند و جایگاه داشته باشند.

وی افزود: کار شهرداری این نیست که خدمات بدهد بلکه قرار است توصیه‌گر برای استارتاپ‌هایی باشد که خدمات ارایه دهند و تمام خدمات شهری قابلیت این بخش را دارند.

ستاری ادامه داد: قرار نیست وزارتخانه‌ها خودشان خدمات ارائه دهند بلکه باید بستری فراهم کنند که استارتاپ ها وارد عمل شوند.

وی با تاکید بر تغییر فرهنگ برای ایجاد اقتصاد دانش بنیان گفت: استخدام به معنای از بین بردن نوآوری یک جوان است، کارآفرینی باید ارزش تلقی شود و ارزش کارآفرینی باید مشخص گردد.

وی افزود: کار انجمن‌ها این نیست که دولتی فکر کنند و از دولت منابع مالی بخواهند بلکه باید بخشی از زیست بومی باشند که در جبهه مبارزه با اقتصاد سنتی به فعالیت می‌پردازد.

در این نشست ۲ تفاهمنامه  همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه فردوسی پیرامون ایجاد شعبه جدید پارک علم و فناوری استان در دانشگاه فردوسی مشهد و اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی با کمک دانشگاه‌ در قالب ارایه خدمات آموزشی و فناورانه و مشاوره به امضا رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.