صبح امروز قطار تبلیغات انتخابات به ایستگاه پایانی خود رسید و گرچه ممکن است برخی هواداران در سطح شهر اقدام به توزیع تراکت‌های تبلیغاتی خود کنند اما به طور قانونی فعالیت‌های تبلیغاتی متوقف شده و کمتر اثری از تراکت‌ها و تبلیغاتی که طی این هفته چهره و حال و هوای شهر را تغییر داده‌ بود، در فضای شهر باقی‌ مانده است.

نیروهای خدمات شهری نیز در گوشه و کنار شهر به ویژه در نزدیکی شعب اخذ رای جمع‌آوری و امحای تبلیغات در کلانشهر مشهد را آغاز کرده‌اند و درختان شهر امروز عاری از تبلیغات نامزدها نفسی تازه می‌کنند.
فضای شهر امروز نسبت به روزهای اخیر آرامتر است، ستادهای تبلیغاتی سوت و کور است اما جنب و جوش در ستادها و شعب اخذ رای برای آماده‌سازی فضا حاکم است.

طبق اعلام فرمانداری شهرستان مشهد هزار و ۵۷۰ شعبه رای‌گیری برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت سه و نیم میلیون نفری حوزه انتخابیه مشهد و کلات که واجد شرایط رای دادن هستند برپا می‌شود و از ساعت هشت صبح فردا شاهد خلق حماسه پرشور دیگری توسط شهروندان در شعب اخذ رای خواهیم بود.
رییس هیات بازرسی انتخابات شهرستان مشهد نیز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هرگونه تبلیغات انتخاباتی طی امروز (پنجشنبه) و فردا ممنوع است و مردم در صورت مشاهده موارد را به فرمانداری گزارش دهند.
مهدی برامکی افزود: طی امروز و فردا توزیع تراکت، بنر و فهرست در ابعاد مختلف در مساجد و مراکز عمومی ممنوع است و طی ۱۰ روز گذشته و زمان مجاز تبلیغات انتخاباتی تخلفات مختلف اعم از نصب پوستر و بنر و تراکت در محل های غیر مجاز توسط شهرداری جمع آوری و امحا شده است.
معاون عمرانی فرماندار مشهد بیشتر تخلفات تبلیغاتی را نصب بنر در محل های غیرمجاز اعلام کرد و ادامه داد: در این راستا ۷۰ گزارش مردمی در خصوص نصب بنر در محل های غیرمجاز و نصب برروی تابلوها و سایر تخلفات تبلیغاتی دریافت شد که با حضور عوامل شهرداری جمع آوری و امحا گردید.

مسوول کمیته پشتیبانی ستاد انتخابات خراسان رضوی نیز گفت: ۸۰ هزار نفر در روز انتخابات شامل افراد ناظر، بازرس، نماینده فرماندار، نیروهای انتظامی و اعضای اجرایی در شعب اخذ رای این استان فعالیت خواهند داشت.

محمد زابلی افزود: حدود چهار هزار شعبه اخذ رای در سراسر استان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ایجاد شده که از این تعداد حدود سه هزار شعبه ثابت، یک هزار شعبه سیار، ۲ هزار و ۴۱۱ شعبه شهری و هزار و ۶۱۲ شعبه هم روستایی هستند.
وی ادامه داد: پنج هزار خودرو سبک و سنگین وظیفه حمل و نقل صندوق‌های اخذ رای و عوامل اجرایی را در استان برعهده دارند و حدود ۲۰۰ دستگاه خودرو برای برخی شهرستان‌های استان که امکان تهیه خودرو ندارند در محل ستاد استان مستقر شده تا در صورت نیاز پشتیبانی از این طریق صورت گیرد.
وی گفت: در زمینه تجهیز فرمانداری‌های استان به شبکه ارتباطی فیبر نوری، نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده و ۶۰ دستگاه رایانه هم به بخشداری‌ها ارسال شده است.
مسوول کمیته پشتیبانی ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: حدود ۱۰ میلیون برگه تعرفه رای با چهار دستگاه کامیون، یک دستگاه ون، یک دستگاه خودرو سواری و همراهی نیروهای انتظامی و امنیتی از وزارت کشور به مرکز خراسان رضوی ارسال و به فرمانداری‌های استان منتقل شده است.
وی ادامه داد: همچین امسال برای اولین بار از دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت برخط در انتخابات استفاده می‌شود و حدود چهار هزار و ۹۰۰ دستگاه الکترونیکی احراز هویت برخط برای انتخابات به فرمانداری‌های خراسان رضوی تحویل داده شده است.
۵۲۵ نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تصاحب ۱۸ کرسی نمایندگی جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در خانه ملت، به رقابت می‌پردازند. 
از این میان ۳۰۰ نامزد در حوزه انتخابیه مشهد و کلات که بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی است برای انتخاب پنج نفر فعالیت رقابتی دارند.
بر این اساس برای تصاحب هر کرسی نمایندگی مردم خراسان رضوی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حدود ۳۷ نامزد و در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۶۰ نامزد رقابت می‌کنند.
چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت واجد شرایط رای دادن در خراسان رضوی روز جمعه دوم اسفند آرای خود را با حضور در چهار هزار و ۲۳ شعبه رای‌گیری، به صندوق‌های انتخابات مجلس یازدهم می‌اندازند.
همچنین برای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت سه و نیم میلیون نفری حوزه انتخابیه مشهد و کلات که واجد شرایط رای دادن هستند هزار و ۵۰۷ شعبه رای‌گیری برپا می‌شود.
ستاد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی ۷۵ هزار نفر را به عنوان عوامل اجرایی این انتخابات در استان بسیج کرده و به کار گرفته است.
پیش از این ۶۶ درصد از مجموع هزار و ۵۴ داوطلب نامزدی نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی تایید صلاحیت شده‌اند. 
حوزه انتخابیه مشهد شامل بخش مرکزی این شهرستان و شهرستان کلات با پنج نماینده، حوزه نیشابور شامل شهرستان‌های فیروزه و نیشابور با ۲ نماینده، حوزه انتخاباتی سبزوار شامل شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار با ۲ نماینده، حوزه انتخاباتی درگز منحصر به همین شهرستان با یک نماینده، حوزه قوچان شامل شهرستان‌های فاروج و قوچان با یک نماینده، حوزه فریمان شامل شهرستان‌های سرخس و فریمان و بخش‌های احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد با یک نماینده، حوزه کاشمر شامل شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر با یک نماینده، حوزه تربت‌حیدریه شامل شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه با یک نماینده، حوزه انتخاباتی گناباد شامل شهرستان‌های بجستان و گناباد با یک نماینده، حوزه خواف شامل شهرستان‌های رشتخوار و خواف با یک نماینده، حوزه تربت‌جام شامل شهرستان‌های تایباد، باخرز، صالح‌آباد و تربت‌جام با یک نماینده و حوزه انتخاباتی چناران شامل شهرستان‌های بینالود (طرقبه‌ شاندیر) و چناران با یک نماینده در مجلس شورای اسلامی، ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.
انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز با حضور و رقابت پنج نامزد برای انتخاب یک نماینده خراسان رضوی در آن مجلس همراه با انتخابات مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند ماه در این استان برگزار می‌شود.

مرحوم آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی نماینده مردم خراسان رضوی در خبرگان رهبری پارسال درگذشت.

۶ نفر از ۸۸ نماینده مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در جمع خبرگان هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.