به گزارش خبرنگار مهر، حسن جعفری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان شهید باهنر استانداری خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص آرا مربوط به صلاحیت افراد، گفت: از مجموع هزار و ۱۱۴ نفر افراد ثبت نامی برای نامزدی انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ۶۰ نفر انصراف دادند که از میان هزار و ۵۴ نفر باقی مانده، تعداد ۶۷۴ نفر تأیید و مابقی رد صلاحیت شدند.

وی تصریح کرد: در مرحله اول رسیدگی به تأیید صلاحیت داوطلبان، حدود ۴۷ درصد افراد انتخاب و در مرحله دوم ۱۷ درصد دیگر مجدداً اضافه شدند و اکنون ما شاهد تأیید ۶۴ درصد از داوطلبان هستیم.

جعفری با اشاره به اینکه طبق ماده ۳۴ قانون انتخابات، دیروز آخرین مهلت برای اعتراض افراد رد صلاحیت شده بود، ابراز کرد: از ۲۹ نفر افراد ثبت نامی در استان خراسان رضوی، تعداد ۱۲ نفر انصراف دادند که در نهایت از ۱۷ نفر باقی مانده، صلاحیت ۴ نفر تأیید شد. در ضمن فردا آخرین مهلت رسیدگی به اعتراضات افراد رد صلاحیت است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی، ادامه داد: برای هر یک از چهار داوطلب در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان به طور مساوی ۱۸ دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی جهت تبلیغات تعیین شد که تهیه آن برعهده خود افراد است و پخش آن نیز از ۲۶ بهمن در دو نوبت بر اساس قرعه کشی خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی در خصوص شعب اخذ رأی استان خراسان رضوی، بیان کرد: از مجموع ۸۵ حوزه اخذ رأی در خراسان رضوی ۱۲ حوزه انتخابیه اصلی و ۶۳ حوزه انتخابیه فرعی وجود دارد که طبق آخرین آمار، تعداد صندوق‌های اخذ رأی حدود دو هزار و ۹۱ صندوق پیش‌بینی شده است. تعداد شعب اخذ رأی در مشهد، هزار و ۵۲۰ شعبه است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری در زمینه واجدین شرایط رأی در استان، اظهار کرد: چهار میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۱۰ نفر واجد شرایط در استان وجود دارد که بانوان دو میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۸۲ نفر از آنان را تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد رأی اولی‌ها ۲۵۴ هزار و ۱۹۸ نفر است که ۱۲۹ هزار و ۶۱۵ نفر آنان را مرد و ۱۲۴ هزار و ۵۸۳ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: کلیه تعرفه‌ها و ملزومات اخذ رأی مانند پلمپ‌ها، مهرها و صندوق‌ها نیز به استانداری تحویل داده شده که ما نیز طبق زمانبندی، در حال تحویل آن‌ها به فرمانداری‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده ۵۵ قانون انتخابات، اعلام شد که هریک از نامزدها به تنهایی یا مشترکا بر اساس حوزه‌های انتخابیه خود می‌توانند دارای یک نماینده باشند، افزود: این نماینده باید به هیئت نظارت معرفی شود و نمایندگان می‌توانند در محل اخذ رأی حضور داشته باشند. در ضمن چنانچه تخلفی از این افراد مشاهده شد باید سریعاً منعکس شوند. لازم به ذکر است که حضور افراد غیر مسئول تحت هر عنوان ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.

جعفری در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها در زمینه تبلیغات آنان، بیان کرد: هشت روز قبل از رأی‌گیری یعنی از ۲۳ بهمن تبلیغات نمایندگان آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از انتخابات ادامه خواهد داشت. همچنین از زمان ثبت نام داوطلبان تا شروع تبلیغات رسمی انجام هرگونه تبلیغات انتخاباتی ممنوع است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی در خصوص دستگاه هوشمند احراز هویت در انتخابات پیش رو، گفت: از جمله محاسن این دستگاه، این است که تمام اطلاعات اعضای شعبه در آن ثبت شده و امکان دخل و تصرف در آن وجود ندارد. همچنین این دستگاه قابلیت استعلام دارد که از طریق کارت ملی و شناسه ملی اشخاص اطلاعات فرد را مشخص می‌کند.

وی افزود: تمام مراحل، از ساعت شروع انتخابات تا شماره سریال پلمپ‌ها و صورت جلسات قبل و بعد از انتخابات در این سیستم ذخیره خواهد شد. در ضمن نقش دستگاه‌های نظارتی نیز در آن در نظر گرفته شده و سرعت و دقت انجام کار با این دستگاه بسیار افزایش یافته و نسب به دوره‌های قبل، زمان تلف شده را تا یک پنجم کاهش خواهد داد.

جعفری در انتها با اشاره فعالیت دشمنان در جهت عدم حضور مردم در انتخابات از اصحاب رسانه درخواست همکاری و آگاه سازی مردم را برای انتخاب درست داشت و گفت: دشمنان ما آنقدر خوار شده‌اند که حتی به ویروس کرونا نیز چنگ انداخته‌اند و به مردم القا می‌کنند در صورت حضور در راهپیمایی و انتخابات، ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوند. بنابراین ما انتظار داریم تا در حوزه سلامت انتخابات اطلاع رسانی دقیق صورت گرفته و شما در فضای نشاط سیاسی به مردم کمک کنید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1344634
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.