علی رسولیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دستاوردهای اقتصادی استان در سال جاری افزود: خراسان رضوی دومین استانی است که کمترین نرخ تورم کشور را در این مدت تجربه کرده است.

وی ادامه داد: نتایج سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های اقتصادی در خراسان رضوی در نرخ اشتغال و بیکاری استان خود را نشان داده است به طوری که نرخ بیکاری استان در پاییز امسال به ۶.۳ درصد کاهش یافته که طی ۱۵ سال گذشته منحصر به فرد بوده و این استان دومین استان کشور از نظر پایین بودن نرخ بیکاری است.

وی گفت: نرخ بیکاری در زنان خراسان رضوی در انتهای پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافته و به ۸.۲ درصد رسیده است و نرخ مشارکت اقتصادی بانوان استان نیز در این مدت ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: میزان اشتغال خراسان رضوی تا پایان پاییز امسال به ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۴۴۱ نفر رسیده که در مقایسه با پاییز سال گذشته ۱۱۷ هزار و ۸۱۴ نفر بیشتر شده و امسال ۱۷ درصد اشتغالزایی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: امسال از محل تسهیلات طرح اشتغال روستایی پنج هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به هفت هزار و ۲۵۹ طرح در این استان پرداخت شده که از این محل برای ۱۶ هزار و ۶۳۰ نفر در روستاهای استان شغل ایجاد شده است.

وی گفت: با وجود افزایش اشتغال در خراسان رضوی و بهبود نرخ اشتغال استان، نرخ تورم آن نیز نسبت به استان‌های دیگر با شیب بیشتر در حال کاهش است.

رسولیان افزود: امسال در ۳۰ طرح مبلغ ۱۴۰ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم که تاکنون ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: بانک‌های استان در سال جاری در پرداخت تسهیلات تلاش بیشتری داشتند به طوری که تا پایان آذر ماه ۲۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های مختلف پرداخت کردند و میزان عملکرد بانک‌های استان در این مدت در حوزه ازدواج پرداخت ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بوده است.

وی گفت: پرداخت تسهیلات در حوزه کشاورزی و صنعت در خراسان رضوی نیز طی سال جاری رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

رسولیان افزود: امسال کلینیک صنعت در خراسان رضوی برای رسیدگی به وضعیت واحدهای نیمه فعال و تعطیل تشکیل شد که با انتخاب ۷۰ مشاور، ۸۰ واحد تولیدی احیا شدند و مسوولیت کنترل، نظارت و ارزیابی واحدها به بخش خصوصی واگذار شد و ۴۳۰ واحد تولیدی نیز عارضه یابی شدند تا بتوان مشکلات آنها را حل کرد.

وی ادامه داد: تراز بازرگانی خارجی استان در سال جاری به یک میلیارد و ۶۵ میلیون دلار مثبت رسید یعنی یک میلیارد دلار صادرات استان از واردات آن بیشتر بوده و در حال حاضر خراسان رضوی به ۸۷ کشور کالا صادر می‌کند.

وی رشد ۱۱ درصدی در مصرف برق صنعتی و ۱۰ درصدی در مصرف گاز صنعتی طی سال جاری را نشان دهنده رشد فعالیت واحدهای صنعتی استان دانست.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: امسال تعداد دام‌های استان افزایش یافت و رشد در بخش جوجه‌ریزی به میزان ۲۴ درصد، تولید دانه‌های روغنی به میزان ۲۷ درصد، تولید گندم به میزان ۳۶ درصد، خرید تضمینی گندم به میزان ۵۰ درصد و ارتقای سطح مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان را نیز به میزان ۱.۸۵ درصد در هر هکتار شاهد بودیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.