ایرج ناصری‌مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:یکی از وظایف مهم تشکل‌های بخش کشاورزی خرید توافقی محصولات کشاورزی از کشاورزان و روستاییان است که در این زمینه استان خراسان رضوی کارنامه خوبی را از ابتدای امسال به نام خود ثبت کرده است.

وی بیان کرد:از ابتدای امسال تا کنون بالغ بر ۴۷۳ هزار تن محصولات کشاورزی در قالب خریدهای حمایتی و توافقی توسط شبکه اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی و کشاورزی استان خراسان خریداری شده است .

وی با اشاره به اینکه این میزان خرید در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۲ درصد رشد نشان می دهد، افزود:این خریدها شامل بیش از ۲۰ قلم محصولات تولیدی بخش کشاورزی اعم از زراعی، باغی ، پروتئینی و نهاده‌های دامی است.

ناصری‌مقدم اظهارداشت:در زمینه خریدهای تضمینی به عنوان بخشی از وظایف حمایتی شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در مدت مشابه سال قبل ۲۹۶ هزار تن خرید در استان ثبت شد که این میزان در سالجاری رشد قابل توجهی را تجربه کرد.

وی افزود: گندم ،کلزا ،گلرنگ ،جو ،ذرت ،برنج ،سویا ،نهاده‌های دامی ،میوه‌های هسته‌دار ،صیفی‌جات و زعفران بخشی از محصولات خریداری شده که از طریق تعاونی‌های روستایی و کشاورزی استان ثبت شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: بازاریابی و فروش محصول کشاورزان، فراهم آوردن موجبات توسعه عملیات بازرگانی شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی و انجام معاملات بازرگانی در موارد لزوم از جمله وظایف و رسالت‌های قانونی سازمان تعاون روستایی در حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی به شمار می‌روند.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

هم اکنون ۶۸۲ تشکل در ذیل شبکه تعاون روستایی استان خراسان رضوی و در بخش کشاورزی و بخش‌های مربوط به آن فعالیت می‌کنند.بیش از ۵۵۰ هزار نفر نیز در روستاهای این استان زیرپوشش شبکه تعاون روستایی هستند که از این نظر خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.

استان خراسان رضوی ۲ هزار و ۵۴۰ روستا دارد که براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۲۱ نفر در این روستاها زندگی می‌کنند که این تعداد معادل ۸.۴ درصد جمعیت روستایی کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.