ایرج ناصری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اهمیت و گردش مالی فعالیت ماشینهای کشاورزی و نقش آن در میزان تولید و کاهش ضایعات در این زمینه، ساماندهی در این بخش و ایجاد تشکل مربوطه مورد پیگیری و در استان آغاز شده است.

وی بیان کرد: در قالب اعلام انجام شده به شهرستانهای استان کلیه دارندگان کمباین‌ و ماشینهای برداشت باید ظرف یک ماه آینده نسبت به ثبت نام و تشکیل هیات موسس به منظور شرکت در انتخابات مربوط به تشکیل شرکت تعاونی کمباین‌داران اقدام نمایند.

وی اظهارداشت: اقدام و حضور مالکان در شهرستان‌هایی که دارای حداقل ۲۰ دستگاه کمباین هستند در ایجاد این تشکل قوی‌تر است و پیش‌بینی داریم طی یک ماه آینده هیات موسس مربوط در استان تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد:هم اکنون شناسایی مالکان در سطح استان در حال انجام است و طی دو ماه آینده این تشکل در استان برای نخستین بار راه‌اندازی می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی بیان کرد: با تشکیل تعاونی و فعالیت هیات مدیره پیگیری مطالبات، نرخ‌گذاری خدمات در فصل برداشت و نیز سایر موضوعات صنفی در این حوزه به صورت موثر و متمرکز پیگیری می‌شود.

ناصری گفـت: این سازمان نیز در راستای وظایف خود با تشکیل تعاونی کمباینداران اقدام به ارائه خدمات در سه بخش هدایت، حمایت و نظارت می‌نماید.

استان خراسان رضوی  با فعالیت۶۸۲ تشکل در ذیل شبکه تعاون روستایی این استان و در بخش کشاورزی و بخشهای مربوط به آن رتبه نخست کشور را دارد.

به خاطر فعالیت این شمار تشکل روستایی بیش از ۵۵۰ هزار نفر نیز در روستاهای خراسان رضوی تحت پوشش شبکه تعاون روستایی هستند که از این حیث نیز خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.

در آغاز کار دولت تدبیر و امید ۲۸ درصد سطح کشت غلات خراسان رضوی مکانیزه بود که این رقم هم اکنون از ۵۵ درصد نیز عبور کرده و در حال افزایش است.
در کاشت دستی یک هکتار گندم باید ۳۳۰ تا ۳۴۰ کیلو گرم بذر پاشیده شود که این مقدار با استفاده از دستگاه و به صورت مکانیزه ۲۲۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار است و این به معنای صرفه جویی ۱۰۰ کیلوگرم گندم در هر هکتار می‌باشد.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

استان خراسان رضوی دو هزار و ۵۴۰ روستا دارد که براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۲۱ نفر در این روستاها زندگی می کنند که این تعداد معادل ۸.۴ درصد جمعیت روستایی کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.