رضا پیشقدم روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: شیوه آموزشی در گذشته به صورت انتقال صرف مفاهیم درسی از استاد به دانشجو بوده در حالی که  شیوه جدید آموزش مبتنی بر تبدیل دانشجو به یک فرد متفکر خلاق و انتقادی است.

وی اضافه کرد: در شیوه جدید آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجو می‌آموزد که به جای یک "آدم دانشی" بودن یک "آدم بینشی" باشد.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در راستای تحقق اهداف سند راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه آموزش، این معاونت طراحی "الگوی مفهومی- آموزشی" را برای سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آغاز و آن را در بهمن ماه سال گذشته در مقابل اعضای هیات علمی رونمایی کرد.

پیشقدم افزود: معتقدیم که آموزش دانشگاهی در سالهای گذشته خیلی کمرنگ، لاغر و محدود به آموزشهای نظری شده و در کلاسهای درس بیشتر به مباحث نظری پرداخته شده است.

وی ادامه داد: اینکه می گوییم دانشجویان ما کم انگیزه شده اند یا بچه‌ها درس نمی‌خوانند به این دلیل است که استادان دانشگاه آن گونه که آموخته‌اند، آموزش می‌دهند و یادمان رفته است که نسل جوان، نسل تلگرام، اینترنت و شبکه اجتماعی است و شیوه‌های سنتی آموزش دیگر کارکردی برای او ندارد.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: عموم کلاسهای دانشگاه در گذشته سخنرانی محور و  کلامی- شنیداری بود و حواس انسان چندان درگیر آموزش نمی‌شد اما باید به دانشجوی امروزی امید داد و او به آموزشهای متفاوت و آنچه در شان اوست نیاز دارد، آموزشهایی که از او فردی بینشی، خلاق و کارآفرین بسازد.

پیشقدم افزود: باید آموزش دانشگاهی مبتنی بر تربیت افرادی باشد که خود، خلاق و کارآفرین هستند و بر همین اساس دیگر آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد مبتنی بر محفوظات نیست.

اقدامات عملیاتی 

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برای عملیاتی کردن الگوی مفهومی آموزش نشستهای مشترک زیادی با ۹ نفر از اعضای هیات علمی برگزار شد و آن چه برای اجرای الگو مدنظر بود آماده شد.

پیشقدم افزود: دو کارگاه آموزشی برای ۲۵۰ نفر از ۸۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد پیرامون الگوی مفهومی آموزش برگزار شد و با گفت و گوهای انجام گرفته با اعضای هیات علمی، نوشتن کتاب "الگوی مفهومی آموزش" در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: کتاب "الگوی مفهومی – آموزشی" ۲۸۶ صفحه دارد که ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی مشهد از رشته ها و گرایشهای مختلف آن را نوشته اند.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: الگوی مفهومی آموزش در سه بخش آموزش استاد، برنامه درسی استادان و  ارزشیابی و استخدام استادان در دانشگاه فردوسی مشهد اجرایی و عملیاتی شده است.

پیشقدم افزود: این الگو به صورت هدفمند فعالیتهای آموزشی را با مبانی اساسی نظام تعلیم و تربیت همسو می‌کند و در واقع به مثابه نقشه راهی است که مسیر حرکت کنشگران عرصه آموزش را مشخص می‌کند.

وی اضافه کرد: این الگوی آموزش، مفهومی فراتر از انتقال صرف مطالب درسی دارد و وظیفه استادان در این الگو افزون بر انتقال مفاهیم علمی، ایجاد و تقویت شایستگی‌های گوناگون در دانشجویان برای نقش آفرینی بهتر در جامعه است.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بر این اساس هدف آموزش در مقطع کارشناسی، افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان در همه رشته‌ها و گرایش‌هاست تا دانش آموختگانی تربیت شوند که ظرفیت و توان ورود به بازار کار را داشته باشند.

پیشقدم افزود: براساس الگوی مزبور، هدف آموزش در مقطع کارشناسی ارشد، افزایش توان پژوهشی دانشجویان است و در این دوره دانشجویان صلاحیت در انجام پژوهش‌های علمی را کسب می‌کنند و هدف آموزش در مقطع دکتری، ایجاد قابلیت مرجعیت علمی- اجتماعی در دانشجویان است تا بتوانند قابلیتهای لازم را برای دستیابی به مرجعیت و رهبری علمی- اجتماعی در آینده به دست آورند.

وی ادامه داد: برای کسب توانایی یاد شده در مقاطع سه‌گانه تحصیلی، کلان شایستگی، شایستگی و خرده شایستگی‌هایی مشخص شده است که این شایستگی‌ها باید در تدوین و اجرای برنامه‌های درسی، طرح درس، سنجش و ارزیابی دانشجویان، تهیه و تدوین پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی، برنامه‌های توانمندسازی استادان، ارزشیابی استادان، فعالیتهای فوق برنامه و مراکز رشد و کارآفرینی لحاظ و عملیاتی شود.

او کلان شایستگی‌ها را شامل شایستگیهای شناختی، هیجانی- اجتماعی و  حسی- ادراکی دانست.

شرط استخدام، آشنایی کامل با الگوی مفهومی آموزش

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از این پس کسی که در این دانشگاه استخدام می‌شود باید کتاب کتاب "الگوی مفهومی آموزش" را خوانده و کاملا با الگوی مفهومی آموزش آشنا باشد و بتواند به سوالات مرتبط به آن در مصاحبه پاسخ درست دهد ضمن این که باید هر سال هشت ساعت کارگاه آموزشی بگذارند.

پیشقدم افزود: دانشجویان دوره دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز باید با مفاهیم الگوی مفهومی آموزش آشنا باشند تا بتوانند در جای دیگر جذب شوند.

دانشگاه فردوسی مشهد در گستره‌ای ۳۰۰ هکتاری با برخورداری از ۱۳ خوابگاه دانشجویی، امکانات رفاهی و خدماتی، ۲۵ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دارد و ۸۱۰ عضو هیأت علمی متخصص و پرتلاش در ۶۰ گروه آموزشی این دانشگاه مشغول تدریس هستند که بسیاری از آنها جزء مفاخر و فرهیختگان ایران و در زمره یک درصد از دانشمندان جهان شناخته شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.