دکتر علیرضا پیشقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس معیارهای علمی، تحقیق و پژوهشهای انجام شده و الگو برداری از رفتار مغز در امر آموزش، استادان این دانشگاه علاوه بر مفاهیم دانشی که در کلاسها تدریس می کنند آموزش ها، مهارت ها و مفاهیم نرم را نیز به دانشجویان منتقل می نمایند.
وی اظهار داشت: هدف از تهیه این الگو هدفمند سازی فعالیت های آموزشی همسو با مبانی اساسی نظام تعلیم و تربیت است و این الگو همانند نقشه راهی است که مسیر حرکت افرادی را که در عرصه آموزش فعال هستند مشخص می سازد.
وی گفت: آموزش مفهومی فراتر از انتقال صرف مطالب درسی است و وظیفه استادان، علاوه بر انتقال مفاهیم علمی، ایجاد و تقویت شایستگی های گوناگون دانشجویان برای زندگی بهتر در جامعه است.
پیشقدم، نگاه کلان دانشگاهی را بر مباحث تربیتی انسانی دانست و افزود: در این طرح فقط مسائل دانشی به فراگیران منتقل نمی شود بلکه سعی در تربیت انسان کامل است تا آموزش جامع برای جامعه ای بهتر به عمل نزدیکتر شود.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: بر این اساس هدف آموزش در مقطع کارشناسی، افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان است و انتظار داریم در برنامه های درسی، فعالیت های کلاسی و نظام سنجش ، علاوه بر تمرکز بر مبانی اصلی هر رشته و دانش نظری ، مهارت آموزی و دانش عملی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: با توجه به ماهیت هر رشته و گرایش، میزان کسب دانش علمی متفاوت و متغییر است ولی هدف از آموزش در تمام رشته ها و گرایش ها، تربیت افرادی است که ظرفیت و توان ورود به بازار کار را داشته باشند.
وی هدف آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد را افزایش توان پژوهشی دانشجویان دانست و گفت: در این مقطع دانشجویان علاوه بر کسب دانش های نظری و عملی، اصول اساسی پژوهش را نیز فرا می گیرند و صلاحیت انجام پژوهش های علمی را به دست می آورند.
پیشقدم افزود: هدف آموزش در مقطع دکتری، ایجاد قابلیت مرجعیت علمی - اجتماعی در دانشجویان است و در این مقطع دانشجویان علاوه بر توانایی های کسب شده در مقاطع قبلی به تدریج نحوه تاثیرگذاری اجتماعی خود و ارائه تولیدات و سخنرانی های علمی در سطح بین المللی را نیز ارتقا می بخشند.
وی اظهار داشت: هدف از تربیت دانشجویان در این مقطع، کسب قابلیت لازم برای دستیابی به مرجعیت و رهبری علمی - اجتماعی در آینده است.
وی گفت: انتظار می رود این توانمندی ها در تدوین و اجرای برنامه های درسی، طرح درس، سنجش و ارزیابی دانشجویان، تهیه و تدوین پایان نامه و رساله های دانشجویی، برنامه های توانمند سازی و ارزشیابی استادان، فعالیت های فوق برنامه و مراکز رشد و کارآفرینی نیز عملیاتی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی افزود: تفکر انتقادی اشاره به عبور از حفظیات و پذیرش محض مطالب درسی دارد و انتظار می رود دانشجویان با کسب قدرت تحلیل و ارزیابی، پرسشگر، منعطف، منتقد و انتقاد پذیر شوند.
وی اظهار داشت: تفکر آینده نگر، اشاره به پیش بینی آینده، هدف گذاری و برنامه ریزی مناسب برای آن دارد و انتظار می رود دانشجویان با آینده پژوهی آشنا شده و نسبت به زمان حساس شوند و توانایی های فرا شناختی خود را شامل قدرت پایش و مدیریت افزایش دهند.
وی گفت: در تفکر خلاق نیز به نوآوری و خلق ایده های جدید می پردازند و انتظار می رود دانشجویان با نگاهی پویا قادر به درک ارتباطات و تعاملات بین مفاهیم و نظام های مختلف باشند و از رویکرد پذیرش مطلق اجتناب کنند.
پیشقدم، تفکر سیستمی را نیز اشاره به کل نگری و اجتناب از مطلق نگری دانست و افزود: کلان شایستگی هیجانی – اجتماعی، اشاره به مدیریت درون فردی و میان فردی دارد و لازم است اعتماد به نفس، عزت نفس و حس خودکارآمدی در دانشجویان تقویت شود.
وی اظهار داشت: برای شهروند خوب بودن، دانشجویان باید اخلاقیات و مسائل فرهنگی و هویتی را سرلوحه کار خود قرار دهند و حس همدلی و مسئولیت پذیری در آنان تقویت شود تا بتوانند با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کرده و مسائل را از زوایای مختلف ببینند.
وی گفت: در کلان شایستگی حسی – ادراکی، اشاره به مدیریت حواس می شود و انتظار می رود دانشجویان مهارت ورز و حواس ورز شوند و در این مرحله آنها می توانند مهارت های علمی را کسب کرده و چیره دست شوند و همچنین با به کارگیری حواس مختلف، ظرفیت های شناختی و هیجانی خود را افزایش دهند.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: انتظار می رود دانشجویان بیاموزند چگونه از ظرفیت محیط فیزیکی برای افزایش توانمندی های خود بهره بگیرند و به خلق محیط شاد و آرام کمک کنند.
وی اظهار داشت: توجه به توانایی و شایستگی های یاد شده می تواند فعالیت های آموزشی را جهت دار کرده و زمینه آموزش جامع برای خلق جامعه ای بهتر را فراهم سازد.
2030 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.