محمد رضا نیک‎پور چهارشنبه شب در نشست کمیته تخصصی ارتقای کشت پنبه در منطقه ترشیز افزود: مهمترین چالش توسعه کشت پنبه در منطقه ترشیز  که قبلا قطب تولید این محصول بوده است عدم توسعه مکانیزاسیون است که اگر بخواهیم تولید پنبه در منطقه ترشیز به وضعیت قبل برگردد و رونق بگیرد توسعه مکانیزاسیون ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به خواسته‌های بخش کشاورزی و صنعت در کشت محصول پنبه ادامه داد: باید در راستای توجه به مکانیزاسیون، چندوجهی عمل کنیم یعنی از یک سو توجه به بذری داشته باشیم که ریزش نداشته باشد و همچنین از نظر صنعت به لحاظ کیفی تایید شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به رغم اینکه در حال حاضر قریب دو هزار هکتار در بردسکن و کاشمر سطح زیر کشت پنبه داریم اما میزان نیاز سالانه کارخانه نساجی مدرس کاشمر ۹ هزار تن پنبه محلوج و ۲۷ هزار تن وش است.

نیک پور افزود: بر اساس میانگین سطح زیر کشت منطقه چهار هزار و ۵۰۰ تن وش تولید می‎شود که در بهترین حالت با عملکرد ما ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن فاصله دارد و این خلا بزرگی است.

وی ادامه داد: این منطقه در گذشته قطب تولید پنبه بوده است اما کشاورزان به سمت توسعه باغات رفتند و کارشناسان هم این رویه را تایید کرده اند حالا باید بگوییم در برخی جاها  اشتباه کرده‎ایم زیرا به لحاظ بافت خاک و توپوگرافی منطقه، باغات انار و پسته جوابگو نیست و باید برگردیم و پنبه بکاریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود کارگر و هزینه‎های کارگری، کشت مکانیزه می‌تواند پنبه را نجات دهد در غیر این صورت محصولی رقیب برای آن پیدا می‎شود.

نیک‎پور افزود: همه فریادها را نباید بر سر کشاورز زد زیرا قسمتی از مشکلات هم مربوط به فناوری تصفیه است که نمی‌تواند به روز نیاز کارخانه های نساجی را تامین کند.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.