محسن هاشمی روز پنجشنبه در سومین کنگره استانی حزب کارگزاران سازندگی ایران در خراسان رضوی که در مشهد برگزار شد افزود: نمی توانیم به صورت انفعالی در زمینه انتخابات فعال شویم پس لازم است در این مساله بیشتر از این چیزی که هست رفتار نموده و فعال باشیم.
وی ادامه داد: هرچند ناامیدانه می بینیم متاسفانه رد صلاحیتها حتی از شورای نگهبان پایین‌تر آمده و به هیات های اجرایی رسیده است اما باز هم کسی نمی تواند راه جدیدی به جز انتخابات را نشان دهد و مسوولیت ما به عنوان حزبی که همیشه فعال و پویا بوده این است که  مسیر موجود را در زمان باقی مانده تا انتخابات با عقلانیت پیش بگیریم.

رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: تا انتخابات باید برنامه ای را پیش گرفت تا مردم را جذب شرکت در انتخابات کنیم تا آن چیزی که لازم و مورد نیاز کشور است از صندوقهای رای بیرون بیاید. ممکن است برخی بگویند چه فایده دوباره بخشی از نیروهای انتصابی اجازه فعالیت به نیروهای انتخابی را نمی دهند اما پاسخ این است که اگر همین تعداد عناصر انتخابی نیز نبودند چه وضعیتی حاکم بود؟ با همین نیروهای انتخابی نیز می توان در کشور تاثیرگذار بود.

هاشمی افزود: ۷۰ درصد شوراهای شهر کشور در اختیار اصلاح طلبان است از این رو باید با عمل گرایی کاری کنیم که مردم را به خود جذب کنیم  اما اگر منفعل عمل کرده یا جسارت به خرج ندهیم نارضایتی مردم را موجب می شویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک اقلیت موثر ۱۰۰ نفره اصلاح طلبان در مجلس وجود دارد و دولت نیز در اختیار اصلاح طلبان و اعتدالیون است لذا باید به گونه ای رفتار کرد که از طریق صندوقهای رای نتیجه حضور مردم برای کشور اثر بخش باشد.

رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: ایران هم اکنون در شرایط خاصی به سر می برد که طی ۴۰ سال گذشته با وجود بحرانهای مختلف آن شرایط را نداشته است.
هاشمی به بحرانهای تثبیت نظام، تجزیه طلبی و ترورها در سالهای نخست انقلاب و سپس هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: پس از آتش بس، رحلت امام خمینی(ره) پیش آمد و بعد آن نیز حوادث سال ۸۸ و اخیرا نیز ناآرامی های آبان ماه را تجربه کردیم که هر یک از این بحرانها سنگین بوده اما کشور از آنها با موفقیت عبور کرده است اما هیچ وقت مانند امروز بحرانهای همزمان و همزاد را با هم را تجربه نکرده ایم.

وی رکود، تورم، تحریم و بحران اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی را به عنوان ناهنجاری های به اوج رسیده همزمان در کشور عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر بحران سیاسی و عدم تمایل مشارکت در انتخابات زیاد شده و نارضایتی از جریانات سیاسی به نوعی به اوج رسیده است و از سوی دیگر بحران فرهنگی و شکاف نسلی نیز دیده می شود.

رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: هر یک از این بحرانها در صورت درست عمل نکردن ما می تواند برای جامعه چالش زا باشد برای اینکه حال جامعه خوش شود باید دوباره امید را به جامعه برگردانیم و برای اینکه وفاداری به قولهایی که دادیم را نشان دهیم  باید برای مردم روشن شود که می توانند از مشکلات رها شوند و اگر به مردم این حس را ندهیم که می توانند از این بحرانها عبور کنند طاقت خود را از دست می‌دهند لذا ما به عنوان نخبگان جامعه و انجام رسالت حزبی خود به عنوان حزب کارگزاران باید به وظیفه خود عمل کنیم.

هاشمی به تشریح راهکارهای ایجاد امیدواری در جامعه پرداخت و گفت: برخی تندورها در شرایط کنونی کشور ، راه حل را استیضاح و برکناری دولت می دانستند و می خواستند با یک دو فوریتی مساله بنزین و تصمیم سران قوا را لغو و فضا را تندتر کنند و با این روش به مردم امید برای رفع مشکلات بدهند.
وی افزود: طیف تفریطی نیز بر خلاف افراطی ها به صورتی خواستار استعفای خود دولت بودند  تا بار مشکلات را به گردن نظام بیندازند که نهادهایی در حکومت نمی گذارند اصلاح طلبان در دولت و مجلس کار کنند و با این استعفا و انداختن مسوولیت به گردن حاکمیت، مسوولیت پذیری و تهعد خودشان را به مردم نشان دهند.
وی طیف دیگر راهکارهای رفع بحران را مربوط به انفعالیون دانست و گفت: این طیف نیز فارغ از افراط و تفریط معتقدند دولت نمی تواند موفق شود استعفا هم که به صلاح نیست و با برخورد انفعالی و عقب کشیدن از ماجرا جامعه خودش دلسرد می شود و این دلسردی موجب می شود ترتیب کسانی که باید داده شود  داده شود و ما به هدف خود می رسیم.

او افزود: این سه طیف هیچ کدام کشور را به امیدواری نمی رسانند فلذا اعلام می کنم هیچ راهی به جز امیدواری در جامعه نداریم و نقش احزاب و حزب کارگزاران نیز ایجاد امیدواری است.

عقلانیت و عمل گرایی راه حل عبور از بحرانها

رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران با گرامیداشت سومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: روش عقلانیت و عمل گرایی است که می تواند ما را از بحرانهای کنونی جامعه عبور دهد و این روش از شاخصه های عملکردی مرحوم هاشمی بود به عنوان مثال ایشان در سال ۶۱  تاسیس دانشگاه آزاد را مطرح  و یا در اوج جنگ، مساله ساخت مترو در تهران را مطرح کردند که همه اینها همان رویکرد مبتنی بر عقلانیت و عملگرایی است که در آن دوران به دنبال جاری کردن امید در جامعه بود.

هاشمی افزود: امیدواریم کشور و حاکمیت به این نتیجه برسد که کشور باید احزاب با برنامه محکم و لیست حزبی داشته باشد نه اینکه قبل از ورود به مجلس مانند ما اینچنین ائتلاف کنند چون حاکمیت احزاب را درست حمایت نمی کند موجب شده جبهه ای وارد عرصه انتخابات شویم و پس از انتخاب شدن و ورود به قدرت تازه اختلافاتمان شروع شده و نمی توانیم اثر بخشی لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه احزاب حال خوبی ندارند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند ولی لازم است با همین روش ذکر شده حزب را اداره کنیم.
رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: امیدوارم آقای جهانگیری دوباره برگردند و این پست را پس بگیرند الان موقع این است که ریاست شورای مرکزی حزب را بگیرند و بنده نیز نایب رییسی حزب را به عهده بگیرم و انسجام حزب را در تهران و استانها حفظ کنیم .
هاشمی افزود: تشکیل این حزب یکی از موارد عبور از بحرانهای سال ۷۴ ، ۷۵ و ۷۶ بود زمانی که همه فکر می کردند انتخابات را باخته ایم اما حرکت این تشکیلات در انتخابات سال ۷۵ موثر واقع شد و بعد از آن سال ۷۶ جریان اصلاح طلبی از انتخابات بیرون آمد.

دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی در خراسان رضوی نیز گفت: از کسانی که در انتخابات پیش رو از این حزب ثبت نام کردند و نهال انتخابات را پاس داشتند تشکر می کنم. 

امیر اقتناعی افزود: ما به تکلیف خود عمل کردیم و امیدوارم با شرایط موجود در جامعه دست اندرکاران انتخابات شرایط موجود را درک کنند. ما به باز تولید امید مبادرت خواهیم کرد و ثابت می کنیم که همواره امید بذر هویت ماست. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.