علی رسولیان روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با سفر اخیر علیرضا رزم‌حسینی به شهر دوشنبه فصل جدیدی از روابط تجاری و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان و به ویژه خراسان رضوی با آن کشور آسیای میانه آغاز شده است.

وی افزود: این سفر همزمان با برپایی نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایران در شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان طی هفته جاری در قالب هیاتی متشکل از فعالان و مدیران اقتصادی خراسان رضوی به ریاست استاندار این استان انجام شد.

وی ادامه داد: استاندار خراسان رضوی در این سفر با ۱۵ تن از مسوولین درجه یک دولت تاجیکستان که در راس آن نخست وزیر آن کشور بود، دیدار کرد و طی این دیدارها ۲۳ عنوان همکاری بین خراسان رضوی و تاجیکستان مطرح و بر تقویت آنها تاکید و موافقت شد.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به پیشینه ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران و تاجیکستان گفت: حدود چهار سال است که روابط اقتصادی و مبادلات تجاری خراسان رضوی با تاجیکستان کمرنگ شده و رونق آن از بین رفته بود و در این مدت نمایشگاهی که در شان کشور ما و مورد تایید استان و دولت باشد نیز در تاجیکستان برپا نشد.

وی افزود: حدود ۴۰ روز قبل سفیر ایران در تاجیکستان سفری به خراسان رضوی داشت و از استاندار خواست زمینه برپایی نمایشگاهی به محوریت این استان را در تاجیکستان فراهم کند تا با این اقدام مسیر جدیدی برای توسعه روابط اقتصادی ایران با آن کشور ایجاد شود.

رسولیان با بیان اینکه دولت تاجیکستان نسبت به برپایی نمایشگاهی از سوی ایران در آن کشور اظهار تمایل کرده بود ادامه داد: با پذیرش این اقدام از سوی استاندار خراسان رضوی، نشست‌های متعدد با حضور مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد و زمینه برپایی نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه فراهم شد.

وی گفت: به دعوت رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان و صدور مجوز لازم از سوی دولت ایران، استاندار خراسان رضوی پنجشنبه هفته گذشته عازم کشور تاجیکستان شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: ورود هیات خراسان رضوی با استقبال رسمی وزیر اقتصاد، وزیر تجارت و رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان در فرودگاه "دوشنبه" همراه بود و بعد از آن دیدارهای این هیات با مقامات تاجیک آغاز شد.

وی ادامه داد: در آغاز این سفر استاندار خراسان رضوی با وزیر انرژی تاجیکستان که رییس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و تاجیکستان نیز می‌باشد، دیدار کرد و با استقبال بی‌نظیر از سوی وی مواجه شد، در این دیدار بر استمرار برگزاری نشست‌های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و برگزاری یک نشست به میزبانی مشهد تاکید شد.

رسولیان گفت: برگزاری همایش تجاری بین فعالان اقتصادی دو کشور ایران و تاجیکستان در مشهد، بهره‌مندی از خدمات حوزه گردشگری سلامت خراسان رضوی، حل مشکلات حوزه‌های اقتصادی خراسان رضوی در تجارت با تاجیکستان، رضایت تاجیکستان از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه‌ صنعت آب و برق و درخواست از شرکت‌های خراسانی برای مشارکت در پروژه‌های اقتصادی و عمرانی تاجیکستان از دیگر مواردی بود که در این دیدار مطرح شد.

وی با اشاره به دیدار استاندار خراسان رضوی با وزرای صنعت و تکنولوژی تاجیکستان نیز افزود: در این دیدارها پیرامون شرکت‌های دانش بنیان و مناطق ویژه اقتصادی ایران و منطقه ویژه صنعتی تاجیکستان و استفاده از ظرفیت‌های آنها صحبت شد.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در این دیدار مقرر شد فعالان اقتصادی تاجیکستان در نمایشگاه‌های صنعتی خراسان رضوی حضور یابند، تولیدکنندگان خراسانی ماشین آلات خرد صنایع غذایی کشور تاجیکستان را تامین و سرمایه‌گذاران خراسانی در پروژه‌های اکتشاف یا بهره‌برداری از معادن مس و روی و طلا در تاجیکستان مشارکت کنند.

وی گفت: یکی از پیشنهادات جدی در دیدار با وزرای صنعت و تکنولوژی تاجیکستان، استانداردسازی کالا به منظور نزدیک کردن استانداردهای دو کشور بود که مورد پذیرش تاجیکستان قرار گرفت.

رسولیان افزود: برخی اقلام مورد نیاز خراسان رضوی از بین محصولات صادراتی تاجیکستان، پنبه، مویز و آلومینیم است که در این دیدار نسبت به دریافت این اقلام اعلام آمادگی کردیم، در مقابل طرف تاجیکستانی از پیشنهاد ما نسبت به تامین بخشی از ماشین آلات تولیدی خراسان رضوی و دریافت مشاوره در حوزه صنعت از مشاورین این استان، استقبال کرد.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات غیرمنتظره در این سفر، دیدار معاون نخست وزیر تاجیکستان به عنوان مقام عالی این کشور با استاندار خراسان رضوی و برپایی ضیافت شام بود که کمتر در روابط بین کشورها در این سطح اتفاق می‌افتد، در این دیدار وزیر اقتصاد، وزیر صنعت و تکنولوژی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و برخی دیگر از مدیران اقتصادی آن کشور نیز حضور داشتند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: استاندار خراسان رضوی همچنین روز جمعه با "قاهر رسول‌زاده" نخست وزیر تاجیکستان دیدار کرد که وی با اظهار تمایل جدی دولت تاجیکستان به توسعه روابط با ایران، جبران روابط کمرنگ سال‌های گذشته بین دو کشور و افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور تا یک میلیارد دلار را مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: در دیدار استاندار خراسان رضوی با نخست وزیر تاجیکستان، خواسته‌های ما مبنی بر برگزاری همایش مشترک اقتصادی در مشهد، همکاری کشور تاجیکستان با خراسان رضوی در حوزه گردشگری سلامت، مبادله استاد و دانشجو بین دانشگاه فردوسی و مراکز آموزش عالی آن کشور، توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان، تبادل کالا و خدمات بین دو کشور و سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در حوزه معادن تاجیکستان مورد پذیرش قرار گرفت.

رسولیان با اشاره به برگزاری نشست‌های استاندار با رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان، وزیر اقتصاد و وزیر تجارت آن کشور ادامه داد: در این نشست‌ها وضعیت ۱۶۰ سند همکاری ایران با تاجیکستان در طول سال‌های گذشته مورد اشاره قرار گرفت که مقرر شد این اسناد همکاری هر چه زودتر عملیاتی شود.

وی حضور استاندار خراسان رضوی در ولایت "ختلان" تاجیکستان را از دیگر برنامه‌های این سفر دانست و گفت: در این سفر رزم حسینی پس از دیدار با استاندار ختلان، از یک کارخانه نخریسی، منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری دیدن کرد و نشست مشترکی را با صاحبان شرکت‌های خراسانی آن منطقه برگزار نمود.

معاون استاندار خراسان رضوی، مشارکت در حوزه کشاورزی و دامداری ختلان، حضور هیاتی از فعالان اقتصادی "ختلان" در نمایشگاه صنعت مشهد در بهمن ماه امسال، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در منطقه آزاد تجاری ختلان و تامین بخشی از مواد اولیه حوزه تولید خراسان رضوی از آن منطقه را از جمله موافقت‌های بین استاندار خراسان رضوی و استاندار آن منطقه برشمرد.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه اختصاصی ایران در "دوشنبه" از ۳۰ آذر تا سوم دی ماه افزود: در این نمایشگاه ۸۵ شرکت از این استان در قالب ۵۲ غرفه کالاهای خود را در زمینه لوازم خانگی، خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی به نمایش گذاشتند.

رسولیان ادامه داد: در مراسم گشایش این نمایشگاه سفرای کشورهای کره جنوبی، هند، ژاپن، پاکستان، اوکراین، قرقیزستان، افغانستان و معاون سفیر ازبکستان، وزرای اقتصاد، صنعت و تکنولوژی تاجیکستان، رییس کمیسیون بازرگانی تاجیکستان و تعداد دیگری از مقامات این کشور حضور داشتند که رویداد کم نظیر بود.

وی گفت: برگزاری نشست رسمی با تجار و بازرگانان ایرانی در تاجیکستان و فعالان اقتصادی شرکت کننده در نمایشگاه از دیگر برنامه‌های سفر استاندار خراسان رضوی بود که فعالان اقتصادی مشکلات خود را در زمینه دریافت روادید، استاندارد کالا، حمل و نقل بویژه واگن مطرح کردند.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: مشکلات فعالان اقتصادی طی نشست استاندار خراسان رضوی و مقامات تاجیکستانی مطرح و مقرر شد، صدور روادید بویژه روادید فرودگاهی تسهیل و مشکل کمبود واگن در مدت ۲ ماه حل شود.

وی افزایش پروازهای بین مشهد و دوشنبه، همکاری خراسان رضوی در حوزه‌ تولید پوشاک و صنایع خرد و فعال کردن برخی زنجیره‌های تولید در تاجیکستان، حمایت از سرمایه‌گذاران خراسانی، شناسایی شرکت‌های توانمند ایرانی در تاجیکستان و دعوت از آنها برای حضور در مشهد، تهاتر کالا، تقویت اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و تاجیکستان، عملیاتی شدن مسیر ترانزیت کالا از طریق ایران به چابهار، ارایه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در تاجیکستان و فعالیت مجدد هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان را از دیگر موارد توافق شده در این سفر برشمرد.

کشور تاجیکستان کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با هشت میلیون نفر جمعیت و ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب، قرقیزستان از شمال و چین از شرق، مرز مشترک دارد.

از جمله مهمترین کالاهای صادراتی ایران به تاجیکستان شیرینی، رنگ، انواع پسته، سیمان، اکسید آلومینیم، دارو، تخم پرندگان، بیسکویت و همچنین خدمات فنی و مهندسی است.تاجیکستان چهارمین هدف صادراتی استان خراسان رضوی بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق به شمار می‌رود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.