به گزارش روز دوشنبه استانداری خراسان رضوی، قربان میرزایی در نشست کارگروه توسعه صادرات این استان افزود: طی هشت ماه امسال یک میلیارد و 600 میلیون دلار کالا از استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 31 درصد و از نظر ارزش 41 درصد افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: پیگیر حل مسائل و مشکلات حوزه صادرات هستیم تا فشارها بر بخش تولید و صادرات استان کمتر شود، ضمن آنکه از بخش خصوصی استان انتظار داریم حضور خود را در عرصه اقتصاد ملی و بین المللی حفظ کند.
وی با اشاره به دستورالعمل جدید بازگشت درآمدهای ارزی ناشی از صادرات گفت: صادرکنندگان راهکار های مناسب خود در این ارتباط را ارائه کنند.
میرزایی افزود: بخش خصوصی استان توانمند است و حضور پررنگ در اقتصاد استان دارد، از این رو سیاست ها، برنامه ها و بخشنامه ها بر این بخش تاثیر مستقیم می گذارد.
وی با اشاره به مشکل کمبود واگن برای صادرکنندگان خراسان رضوی اظهار داشت: راه آهن به عنوان متولی تامین واگن های صادراتی باید با هماهنگی بخش های مرتبط طی یک برنامه منسجم، مشکل صادرکنندگان را برای صادرات مستمر و تثبیت شده حل کند.
وی با ابراز مخالفت نسبت به ورود شرکت های مختلف به موضوع تامین واگن صادراتی گفت: برای جلوگیری از پراکنده کاری و هرج و مرج در این بخش، باید متولی مشخص که راه آهن جمهوری اسلامی است همچون گذشته پیگیر این موضوع باشد.
میرزایی افزود: راه آهن خراسان باید طی هماهنگی با اتحادیه صادرکنندگان و بخش های مرتبط، برآورد مشخص از نیاز استان داشته باشد و بر اساس آن با استفاده از ظرفیت موجود واگن های دولتی و بخش خصوصی کشور های آسیای میانه، نیاز استان را به واگن تامین کند.
وی اظهار داشت: در این راستا اولویت با تامین واگن های مورد نیاز از ظرفیت بخش دولتی کشورهای آسیای میانه است و در مرحله بعد در صورت نیاز باید از واگن های بخش خصوصی این کشورها با محاسبه هزینه اضافی آن نسبت به بخش دولتی استفاده شود.
وی گفت: همچنین باید شرایط استاندارد برای سیر واگن ها به آسیای میانه مشخص و اعلام شود تا بخشی از نیاز به واگن از داخل کشور تامین و واگن هایی ساخته شود که امکان سیر در خطوط ریلی کشورهای آسیای میانه را داشته باشد.
مدیر کل راه آهن خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به افزایش 106 درصدی واگن های صادراتی طی هشت ماه امسال گفت: در این مدت حدود 6 هزار و 700 واگن 373 هزار تن کالای صادراتی را از این استان بارگیری و از مسیر آسیای میانه صادر کرده اند.
محمد هادی ضیایی مهر افزود: با وجود افزوده شدن سیمان به سبد صادرات ریلی خراسان رضوی، هیچ مشکلی در این بخش بروز نیافته و 290 هزار تن سیمان طی هشت ماه امسال از طریق واگن های لبه بلند صادر شده است.
وی اظهار داشت: مشکل اصلی مربوط به تامین واگن های مسقف است که در این زمینه خراسان رضوی متقاضی واگن های دولتی آسیای میانه است و فقط سه کشور تاجیکستان ، ترکمنستان و ازبکستان این نوع واگن ها را در اختیار دارند و باقی واگن ها در کشورهای این منطقه خصوصی است.
وی گفت: برای تامین واگن های مورد نیاز از این سه کشور پیگیری های لازم انجام شده و در هشت ماه گذشته 947 واگن دولتی از این کشورها وارد این استان شده و کالاهای صادراتی را حمل کردند.
ضیایی مهر افزود: هم اکنون برای ورود 200 واگن از ازبکستان به خراسان رضوی تفاهم نامه ای منقعد شده که 54 واگن آن ارسال شده و مابقی آنها از ماه آینده به صورت مرحله ای و در هر مرحله 50 واگن وارد استان می شود.
وی اظهار داشت: با ترکمنستان نیز تفاهم نامه ای منعقد شده تا هر هفته 50 واگن دولتی خود را برای بارگیری به این استان اعزام کند اما تاجیکستان در شرایط کنونی مشکلاتی در این حوزه دارد و فقط واگن های بخش خصوصی این کشور می تواند کمکی برای صادرات استان باشد که در این زمینه باید برنامه ریزی شود.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.