محسن نصرپور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ماهیانه ۷۰۰ میلیون ریال به رادیو سراسری زیارت اختصاص می‌یابد در حالی که بودجه لازم برای آن حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.
وی افزود: در زمان راه‌اندازی رادیو زیارت در مشهد قرار بود توسط نهادهای مختلف از قبیل شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی، استانداری و صدا و سیمای خراسان رضوی بودجه مورد نیاز تامین شود اما تاکنون از سوی نهادهای مشارکت‌ کننده کمک مالی خاصی صورت نگرفته‌ و هزینه‌ها از طریق رسانه ملی و صدا و سیمای استان تامین شده‌ است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی ادامه داد: جشنواره سراسری تولیدات رادیو زیارت نیز توسط این سازمان برگزار می‌شود اما تاکنون برای این منظور اعتبار خاصی تخصیص نیافته و در نشست ستاد عالی این جشنواره، شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی قول مساعدت داده‌اند.

وی گفت: رادیو سراسری زیارت مهرماه سال ۹۶ به صورت آزمایشی و از تیرماه سال ۹۷ به صورت رسمی و با پخش ۲۴ ساعته آغاز به کار کرد.
نصرپور افزود: از افتتاح این رادیو تاکنون ۶ هزار ساعت برنامه که بخش عمده آن به صورت زنده بوده و ۷۰۰ برنامه تخصصی خبری در حوزه زیارت تولید شده‌ است.
وی ادامه داد: پوشش رادیو زیارت از طریق گیرنده‌های خانگی در ۹۵ درصد کشور و از طریق فرستنده اف.ام نیز در شهرهای تهران، بیرجند، بجنورد، مشهد، قم و شیراز می‌باشد و دریافت رادیو زیارت از طریق اپلیکشین ایران صدا نیز در سراسر دنیا امکان‌پذیر است.
مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت فضای مجازی، رادیو زیارت در این حوزه عملکرد خوبی دارد بطوریکه در اربعین امسال در پویش "من رسانه حسینم" در فضای مجازی توسط رادیو زیارت بیش از ۲۰ میلیون نفر از سراسر کشور شرکت کردند.
وی افزود: نیروی انسانی متخصص از ضروریات و الزامات تولیدات کیفی در رادیو زیارت است که با دراختیار داشتن تیم فعال تولیدات خوبی داشته‌ایم و با داشتن کنداکتور چالاک برنامه‌های کوتاه و قانع کننده‌ای برای مخاطبان عرضه می‌کنیم.
مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین بهره‌برداری از رادیو زبارت توسط آستان قدس رضوی و سازمان حج و زیارت صورت می‌گیرد و در کنار آن‌ها اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و شهرداری مشهد نیز از این ظرفیت از طریق تولیدات مرتبط بهره‌مند می‌شوند.
نصرپور گفت: همه رسانه‌ها عضو رسانه زیارت هستند و امیدواریم با ارادت خالصانه به محضر اهل بیت (ع) برای به فعلیت رساندن اهداف رادیو زیارت و جشنواره تولیدات رادیویی زیارت یاریگر ما باشند.
دریافت ۷۰۰ اثر برای جشنواره سراسری تولیدات رادیو زیارت

مدیر رادیو زیارت نیز در این نشست گفت: ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره از نیمه آبان ماه آغاز شده و تا پایان دی ماه ادامه دارد که تاکنون ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده‌ است.

هادی افشار صفوی افزود: این جشنواره با هدف گسترش فرهنگ زیارت و برجسته‌سازی جایگاه اهل بیت (ع) به خصوص حضرت امام رضا (ع) ، ایجاد رقابت تخصصی میان برنامه‌سازان شبکه‌های استانی و شناسایی استعدادهای جدید در کشور، انتقال تجربه‌های موفق و ارزیابی بهترین برنامه‌ها در راستای ایجاد نظام تشویقی و انگیزشی در فرایند تولید، ترویج و توجه بیشتر به دین، اخلاق، امید و آگاهی، ترویج گفتمان امام راحل، محوریابی موضوعات رسانه‌ای در گام دوم انقلاب و ایجاد موج فرهنگی و ارتقا سطح توانمندی برنامه‌سازان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند در بخش‌های برنامه‌های ساده و ترکیبی، نمایش، خبر، موسیقی و نغمات، پژوهش و نویسندگی و فضای مجازی آثار خود را ارسال کنند و محدودیت زمان تولید آثار برای هیچیک از این بخش‌ها به جز بخش موسیقی وجود ندارد و علاقه‌مندان به شرکت در بخش موسیقی می‌توانند آثار تولید شده خود از اول فروردین ماه ۹۷ را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی با بیان اینکه مراسم پایانی این جشنواره اسفند ماه برگزار می‌شود گفت: جشنواره سراسری تولیدات رادیویی زیارت اولین جشنواره صدا و سیمای استان در سطح ملی است.

ساختمان رادیو و تلویزیون خراسان در مهر ماه سال ۱۳۵۰ افتتاح شد و شبکه استانی خراسان که از طریق ریزموج‌ها از برنامه‌های شبکه‌های سراسری استفاده می‌کرد، در تولید محلی نیز از مراکز فعال زمان خود بود به‌ طوریکه این روزها نیز این رتبه را حفظ کرده است.

شبکه تلویزیونی خراسان در مشهد با تصویر و صدای فریدون فرح اندوز افتتاح شد که در آن زمان یکی از خوش صداترین مجریان تلویزیون ملی ایران محسوب می‌شد.

این شبکه در خرداد ۱۳۷۱ به سیستم پخش تصاویر رنگی مجهز شد و تا سال ۱۳۷۲ به رکورد تولید سالانه ۲۱۰ ساعت برنامه رسید و در فواصل پخش برنامه‌های شبکه یک سیما نیز اقدام به پخش برنامه‌ها و پیام‌های کوتاه می‌نمود.

در ۱۹ اسفند ۱۳۷۶ شبکه استانی خراسان به عنوان سومین شبکهٔ استانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بعد از شبکه‌های استانی تهران و اصفهان بطور رسمی افتتاح شد که بیش از نیمی از جمعیت استان را زیرپوشش قرار می‌داد. تا پایان سال ۱۳۸۵ این پوشش به حدود ۹۱ درصد رسید.

شبکهٔ استانی خراسان از نظر کیفیت و کمیت برنامه‌ها، همواره از شبکه‌های استانی پیشرو محسوب می‌شود به گونه‌ای که در نظرسنجی سال ۱۳۹۰ میزان رضایت‌مندی مردم خراسان از برنامه‌های این مرکز ۶۷ درصد بود که هفت درصد از میانگین رضایت‌مندی مخاطبین ۲۹ شبکهٔ استانی ایران بیشتر بود.

این شبکه چندین سال به پخش برنامه‌های صبحگاهی ویژهٔ اذان صبح، همراه شبکه‌های استانی اصفهان و فارس می‌پرداخت.

پس از تقسیم استان خراسان در سال ۱۳۸۳ و پیش از تأسیس شبکه‌های استانی خاوران و اترک نیز شبکه استانی خراسان رضوی بیش از پنج سال در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان شمالی قابل دریافت بود.

۲۲ خرداد ۱۳۹۰ طی مراسمی در مشهد، پخش ۲۴ ساعته شبکه استانی سیمای مرکز خراسان رضوی آغاز شد و بدین ترتیب این شبکه، پس از شبکه‌های استانی فارس و اصفهان سومین شبکهٔ استانی بود که به پخش برنامه‌هایش به صورت ۲۴ ساعته می‌پرداخت.

همزمان با آغاز پخش شبانه‌روزی برنامه‌های این شبکه، بخش خبری ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه و بخش‌های خبری عربی و انگلیسی نیز به شبکه خراسان رضوی افزوده شد.

رادیو زیارت نیز ۲۷ مهرماه سال ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی و در تاریخ ۱۴ تیر سال ۱۳۹۷ با حضور رییس صدا وسیمای جمهوری اسلامی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد که محوری ترین ماموریت آن تبلیغ و زنده نگهداشتن معارف اهل بیت (ع) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.