زینب موذن زاده روز یکشنبه در نشست خبری پنجمین جشنواره فرهنگ ملل دانشگاه فردوسی مشهد افزود: دانشگاه فردوسی دارای ۲۴ هزار دانشجو است که حدود دو هزار و ۱۰۰ نفر آنها را دانشجویان خارجی  از ۳۰ کشور جهان تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و در ترم مهر ماه ۵۵۰ دانشجوی خارجی برای ادامه تحصیل در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند که این میزان نسبت به دوره‌های گذشته با پیشرفت ۳۵ درصدی رو به رو بوده است.
رییس اداره دانشجویان بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجویان خارجی با توجه به سطح بندی در دوره‌های سه تا ۹ ماهه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان شرکت می کنند  و سپس در کلاس‌های پذیرفته شده دانشگاهی مشغول به تحصیل می شوند.
موذن زاده افزود: این اداره از سال ۱۳۹۵ تاسیس شده است تا تمام فعالیت‌های دانشجویان بین الملل شامل پژوهشی، علمی و رفاهی تحت یک مدیریت جامع متمرکز شود.
وی ادامه داد: این اداره سعی دارد متناسب با استانداردهای بین المللی برای دانشجویان خارجی ارائه خدمت کند زیرا هدف دانشگاه فقط جذب دانشجو نیست بلکه دانشجویان علاوه بر تحصیل، در این دانشگاه زندگی هم می‌کنند و به همین دلیل باید امکانات و شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که آنها در آینده، افرادی موثر برای جوامع خود باشند. 
رییس اداره دانشجویان بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سعی می‌کنیم با تربیت نیروی متخصص بتوانیم در پیشرفت کشورهای همسایه خود و دیگر کشورها موثر باشیم.
موذن زاده افزود: با تربیت دانشجویان خارجی در دانشگاه فردوسی مشهد می‌توانیم مرزهای علم را با هدف ایجاد صلح و امنیت در جهان گسترش دهیم و بر همین اساس در راستای دیپلماسی علمی، سعی در جذب دانشجویان، تبادل استاد و انعقاد تفاهم نامه و امضای قراردادهای بین دانشگاهی با سایر دانشگاه های خارجی داریم که نتیجه آن در افزایش رتبه بندی علمی دانشگاه خود را نشان می دهد.
وی ادامه داد: دانشجویان خارجی دانشگاه فردوسی مشهد شامل افراد بورسیه، شهریه پرداز و همچنین افرادی هستند که در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و در عین حال متقاضیان تحصیل در این دانشگاه بسیار زیاد است و ما نیز با توجه به زیرساخت‌های دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین پرونده تحصیلی ارائه شده از سوی آنها دانشجویان را انتخاب می‌کنیم.
رییس اداره دانشجویان بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره فرهنگ ملل در این دانشگاه گفت: این جشنواره نیز در راستای دیپلماسی علمی و همچنین تجارب درخشان دانشگاه فردوسی مشهد در طول دوران فعالیت خود و همزمان با جشن ۷۰ سالگی دانشگاه برگزار می‌شود و بر این اساس شعار جشنواره پیش رو "دیپلماسی علمی، توسعه پایدار و روابط بین الملل" است .
موذن زاده افزود:تفاوت برگزاری این دوره از جشنواره ملل با دوره‌های گذشته در نوع برگزاری آن و امکان حضور شهروندان در این رویداد فرهنگی است تا در کنار توسعه دوستی و محبت بین جوامع انسانی به معرفی سایر کشورها  از طریق خود دانشجویان خارجی بپردازیم.
وی ادامه داد: در این جشنواره، دانشجویان به معرفی کشورهای خود با نمایش لباس سنتی، صنایع دستی و آثار باستانی شان می‌پردازند و با ارائه و پخت غذاهای محلی که به عنوان یکی از نشانه‌های فرهنگی هر ملّتی است به توسعه دوستی اقدام می‌کنند که البته این غذاهای آماده شده توسط داوران مورد ارزیابی و امتیاز دهی قرار می‌گیرد.
رییس اداره دانشجویان بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هم اکنون مسابقات ورزشی دانشجویان خارجی در رشته‌های تیمی و انفرادی به صورت کشوری و همچنین تیم بین الملل که منتخبی از  تمام کشورها هستند در حال برگزاری است.
مراسم افتتاحیه جشنواره ملل ساعت ۱۰ روز ۱۴ آذرماه کنونی با حضور جمعی از سفرا و رایزنان فرهنگی در ضلع شمالی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود و تا تاریخ ۱۶ آذرماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.