نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، مرحله کشوری مهر اصالت یونسکو است که البته اکنون به مهر اصالت شورای جهانی صنایع دستی تبدیل شده است.
در این رویداد فرهنگی، محصولات دستی بر اساس چهار معیار مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت بازاریابی و ۲ پیش شرط احترام به ارزش های محیط زیست در بکارگیری مواد و تکنیک های تولید و مسئولیت اجتماعی بررسی می شوند.
اعطای نشان ملی مرغوبیت به صنایع دستی استان های مختلف کشور، زمینه ساز حفظ و صیانت از آثار فاخر از یک سو و ایجاد انگیزه در نسل جوان برای یادگیری و انتقال بین نسلی صنایع دستی به عنوان نمود عینی میراث فرهنگی و تاریخی از سوی دیگر حایز اهمیت است.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان روز یکشنبه گفت:  تا کنون در چهار دوره داوری نشان ملی مرغوبیت در صنایع دستی، ۵۲ اثر در استان زنجان، حایز دریافت این نشان شدند.  

سید ذکریا هاشمی امیری افزود: شامگاه شنبه داوری اولیه آثار صنایع دستی استان در پنجمین دوره برای دریافت نشان ملی مرغوبیت در زنجان برگزار شد و ۶۱ اثر در این دوره مورد داوری قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه  داوری آثار را اساتید برجسته ملیله کار، چاقوساز، قلم زن و چوب برعهده داشتند،  ادامه داد: در این دوره ۲۸ اثر ملیله، ۲ اثر مس، ۱۰ اثر قلم زنی، ۸ اثر چاروق، ۷ اثر چاقو، ۲ اثر انگشتر، ۲ اثر چوب و یک اثر مرکب چوب و آینه مورد داوری قرار گرفتند.

به گفته سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تا کنون هفت اثر صنیاع دستی از این استان مهر اصالت یونسکو را کسب کرده اند.  

مهر اصالت برندی است که قادر است زمینه معرفی محصول، خالق اثر و کشور تولید کننده را در اقصی نقاط جهان را فراهم کند و می تواند نقش بسزایی در معرفی و فروش محصول ایفا کند.

به گزارش ایرنا، بیش از ۴۵ مورد رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی بومی این خطه بشمار می روند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.