نسخ "الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیره النبویه"، "عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر"، "انسانُ العُیُون فِی سیرَهِ الأمینِ المَأمون" معروف به "السیره الحلبیه" از نسخ رونمایی شده در این آیین بود.

کارشناس نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این آیین در توضیح این نسخ گفت: «الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیره النبویه» به دست عبدالرحمن‌ بن‌ عبدالله سهیلی تألیف شده و نسخه حاضر نیز به خط نسخ کهن، در قرن هشت هجری در ۲۲۳ برگ کتابت شده است.

سیدرضا صداقت‌ حسینی افزود: کتاب مزبور شرح و توضیح کتاب "السیره النبویه" نوشته عبدالملک‌ بن‌ هشام‌ بن‌ ایوب حمیری، از نخستین سیره‌ نویسان پیامبر اکرم(ص) است و دومین نسخه از نظر قدمت در ایران به شمار می‌رود که در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

وی در ادامه به معرفی نسخه "عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر" پرداخت و گفت: این نسخه تألیف محمد بن‌ محمد معروف به "ابنِ سَیّدِالناس" از قدیمی‌ترین نسخه خطی عُیونُ الأَثَر در ایران است که در مخزن نسخ خطی آستان قدس رضوی به ثبت رسیده و به خط نسخ در سال ۸۰۴ هجری قمری و در ۲۹۱ برگ کتابت شده است.

کارشناس نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: نسخه "انسانُ العُیُون فِی سیرَهِ الأمینِ المَأمون" معروف به "السیره الحلبیه" دیگر نسخه رونمایی شده در این آیین است که به دست علی‌ بن‌ ابراهیم حلبی تالیف شده و مشتمل بر مطالب مربوط به سیره، نسب، اخبار و افعال حضرت پیامبر اکرم(ص) است.

صداقت حسینی افزود: نسخه حاضر به خط نسخ در سال ۱۰۹۹ هجری قمری توسط اسماعیل قَصری مالکی کتابت شده است و قدیمی‌ترین نسخه خطی "السیره الحلبیه" در ایران به شمار می‌رود که در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی ثبت شده است.

گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی هم اکنون با بیش از ۸۵ هزار نسخه نفیس خطی شامل کتابهای ارزشمند منسوب به ائمه اطهار (ع)، قرآن های نوشته شده روی پوست آهو، کتب و رسائل علمی، فرهنگی و هنری، جلدهای نفیس روغنی و معرق و هنری، به عنوان غنی‏ ترین گنجینه نسخ خطی در منطقه و جهان اسلام مطرح است.

در این مجموعه ۱۵۸ نسخه قرآن خطی، ۹۴۹ نسخه کتاب خطی، ۳۱۴ جزوه خطی، ۴۷۷ نسخه دست نویس خطی، ۱۹۰ نسخه کتاب خطی عکسی، ۲۸ تابلو خطی و هنری، ۱۲ فقره وقف نامه، ۵۳۱ نسخه کتب خطی امانی، دو هزار و ۹۲۲ کتاب و قرآن ثبت موقت و ۲۷۴ فقره اشیاء ریز نگهداری می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.