کارشناس گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی در مراسمی که به همین مناسبت در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد درباره این نسخه گفت: "مفید الخاص"، مشتمل بر مطالب و موضوعات مختلف طبی، کشاورزی، تربیت اسب، مرغان شکاری، کیفیت پرورش، کاشتن و جا به‌ جا کردن درختان و نحوه حفظ و تکثیر میوه آنها، صید ماهیان و پرندگان و غرائب، خواص سبزیجات، شناخت اشیاء سمی از طریق حواس ظاهری غیر از سامعه، بیان جمیع عوارض شخص مسموم، علاج سموم عقرب و مار، طرد وحوش و طیور و حشرات موذی و مضر از حوالی خانه و  باغ و بوستان و مزرعه و مطالب بسیار دیگری است.

سیدرضا صداقت‌ حسینی افزود: نسخه حاضر، جلد دوم کتاب و مصور به صور اشجار و حیوانات و بسیار ممتاز و نفیس است و برای خزانه "ابوالفدا اسماعیل‌ بن سلطان ناصرالدین ابوالمعالی محمدبن سلطان‌ منصور قلاوون" کتابت شده است.

وی ادامه داد: این نسخه بین سال‌ های ۷۴۳ تا ۷۴۶ قمری و با خط نسخ جلی بر روی کاغذ نخودی مصری کتابت شده است و  ۵۰ مجلس تصویر رنگی از حیوانات و گیاهان به شیوه بین‌ النهرین دارد و حاوی ۸۳ برگ ۱۱سطری در ابعاد ۱۹×۲۸ سانتی‌ متر  است.

معاون امور موزه‌ های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی به‌ عنوان یکی از غنی‌ترین و بزرگ‌ ترین کتابخانه‌ های جهان اسلام ۳۴ میلیون منبع اطلاعاتی اعم از نسخ خطی، اسناد تاریخی، اشیاء موزه‌ ای، کتب چاپ‌ سنگی، کتب چاپی، کتب دیجیتال و نشریات را در خود جای داده است و سالانه بیش از هفت میلیون نفر از خدمات فرهنگی این سازمان استفاده می‌ کنند.

مهدی قیصری نیک افزود: حدود دو هزار و ۵۰۰ نسخه خطی ارزشمند با موضوع طب و داروسازی در این مرکز وجود دارد که از این تعداد ۵۸ نسخه خطی متعلق به آثار زکریای رازی است.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.