فرمانده مرزبانی خراسان رضوی در این همایش گفت: مرزبانان خط مقدم مقابله با تهدید و تجاوز به مرزهای کشور هستند و حفاظت از مرزها را اولویت کار خود قرار داده اند.

ماشاء الله جان نثار افزود: مرزبانان به‌ صورت شبانه‌ روزی حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارند و اجازه تعرض در مرزها را نخواهند داد.

وی با بیان اینکه در چند نقطه مرزی دیگر همچون باجگیران مقاومت های قابل توجهی توسط مرزبانان انجام شده است اظهار داشت: شهید ایراندوست در حمله روس ها طی جنگ جهانی دوم به تنهایی و بدون یاری همکارانش مقاومت کرد و این مراسم برای قدردانی از مرزبانی است که با عشق به شغل، ماموریت، دین و وطنش جانانه در مقابل دشمنان ایستاد و جان خود را فدا کرد.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی ادامه داد: این استان دارای ۸۳۵ کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان است و شرایط حاکم و بی ثباتی ها در افغانستان تعرض هایی در مرز مشترک با این کشور به وجود آورده اما مرزبانان ایران دلیرانه از این مرز حفاظت و حراست کرده اند.

رئیس عقیدتی، سیاسی فرماندهی مرزبانی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: شهید ایراندوست در دفاع از وطن مقاومت و ایثار کرد و به همین دلیل پس از ۸۰ سال نام او همچنان می‌ درخشد.

حجت‌ الاسلام علیرضا رامیار افزود: امروز راهبردی که رهبری تأکید می‌ کند، مقاومت فعال است و شهید ایراندوست این موضوع را ثابت کرد.

وی با بیان اینکه پیام این مرزبان بزرگ پس از ۸۰ سال، حرکت در مسیر مقاومت است اظهار داشت: امروز نیز راه ما راه مقاومت فعال است و با سازش و تسلیم به‌ جایی نخواهیم رسید. رئیس عقیدتی، سیاسی فرماندهی مرزبانی خراسان رضوی گفت: شعار مقاومت فعال که توسط امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب مطرح‌ شده است شعار هیجانی و احساسی نیست بلکه پشتوانه علمی، عقلی و دینی دارد.

وی با بیان اینکه مقاومت کردن هزینه‌ دارد اما اثربخش است افزود: امروز مرزبانان ما با الگو گرفتن از شهدای مرزبانی به بهترین نحو از مرزهای ایران اسلامی دفاع کرده و توانسته‌ اند امنیت ایران را در تمام دنیا زبانزد کنند.

حجت الاسلام رامیار اظهار داشت: تا امنیت در مرز نباشد امنیت در شهرها وجود نخواهد داشت لذا امنیت مرزهای این شهر را چشم‌ های بیدار فرزندان ما با تحمل مشکلات فراوان تأمین می‌ کنند.

مدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: شهر مرزی باجگیران با توجه به آوازه بلندی که خراسان دارد نیازمند بررسی ابعاد تاریخی است تا ارزش‌ های موقعیتی آن بیشتر درک شود.

ابوالفضل حسن‌ آبادی افزود: گاهی برای هویت دهی به نقاطی هزینه‌ های فراوان پرداخت می‌ شود اما باجگیران با داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی و موقعیت شناخته‌ شده مورد غفلت قرار گرفته است.

وی خواستار نگاه ویژه به مزار عباسعلی ایراندوست شد و اظهار داشت: ساخت موزه‌ محلی در کنار مزار این شهید می‌ تواند باب آشنایی بهتر از منطقه برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی باشد.

عباسعلی ایراندوست متولد روستای کهنه فرود از توابع بخش مرکزی قوچان به عنوان اولین مرزبان مدافع در جنگ جهانی دوم در مرز باجگیران به تنهایی در برابر تجاوز ارتش شوروی سابق ایستاد و در سوم شهریور ماه ۱۳۲۰ پس از ورود متفقین به خاک ایران در دفاع از کشور جان خود را تقدیم میهن کرد.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان دارای دو بخش مرکزی و باجگیران است که شهر مرزی باجگیران در همسایگی کشور ترکمنستان و در ۲۲۴ کیلومتری مشهد قرار دارد.

۷۵۰۱/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.