فرماندار نیشابور در این مراسم گفت: احداث افلاک نمای خیام و در کنار آن ایجاد موزه قلب پروفسور صادقی موقعیت ویژه‌ای را برای نیشابور به ارمغان آورده که حاصل تلاش‌ها و همکاری‌های بی دریغ خیرین، مسئولان و شهروندان است.
سعید شیبانی افزود: پروفسور صادقی از چهره‌های ماندگار نیشابور و میراث گران‌بهای علمی و فرهنگی در جهان است و ایجاد این موزه به منظور قدردانی و تجلیل از چند دهه تلاش‌های ارزشمند این شخصیت جهانی است.
وی اظهار داشت: برای به ثمر رسیدن این تلاش‌ها وظیفه سنگینی بر عهده ما قرار گرفته که تلاش و همت مضاعف همه مسئولان را می‌طلبد.
وی گفت: ایجاد این مجموعه فرهنگی و اقتصادی در راستای حرکت نیشابور به سوی یک شهر پایدار و تاریخی است و گذر زمان عظمت این تلاش‌ها را بیش از پیش روشن خواهد کرد.

پروفسور حسین صادقی نیز در این مراسم گفت: ۸۰ درصد مرگ‌های ناگهانی مربوط به قلب است که علت عمده آن کم تحرکی و مصرف غذاهای چرب و فست فودی است.
وی افزود: هدف از ایجاد این موزه در کنار افلاک نما آشنایی مردم با این عضو حیاتی است تا پس از دیدن مجموعه افلاک و صورت‌های فلکی در موزه قلب با کارکرد این عضو شگفت‌انگیز و پیچیده بیشتر آشنا شوند.
وی اظهار داشت: در هر ضربان قلب ۱۵۰ سانتیمتر مکعب خون از قلب خارج می‌شود که طی ۸۰ سال میانگین عمر هر انسان این میزان حجم عظیمی را شامل می‌شود و اگر مدت سه تا چهار دقیقه خون شریانی به مغز نرسد سلول‌های مغز از بین می‌رود.
وی گفت: این‌ موزه شامل تجهیزات، عکس‌ها و اسناد متنوعی است که می‌تواند مورد استفاده دانشجویان و محققان قرار گیرد و به مرور بر این‌ مجموعه افزوده خواهد شد.



عضو هیات امنای انجمن علمی فرهنگی حکیم عمر خیام نیشابوری نیز گفت: حدود ۲۰ سال قبل در شصتمین سالگرد احداث دبیرستان تاریخی خیام ایده احداث افلاک نمای خیام و موزه قلب پروفسور صادقی مطرح شد.
غلامحسین مظفری افزود: در آن زمان که احداث این  مجموعه آغاز شد کل اعتبار پژوهشی کشور ۳۰ میلیارد ریال بود در حالی که برای احداث این مجموعه ۳۲ میلیارد ریال جذب شد و طی سفر استانی رییس جمهوری نیز ۱۰۰ میلیارد ریال به این مجموعه اختصاص یافت.
وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال صرف خرید تجهیزات این‌ مجموعه شده و از محل کمک‌های مردمی ۵۰۰ میلیارد ریال برای احداث آن جمع‌آوری شده است.

وی گفت: مجموعه افلاک‌ نما به وسعت ۱۲ هکتار با زیربنای ۱۶ هزار متر مربع دارای بخش‌های مختلف مانند پژوهشکده اختر فیزیک، کتابخانه، گالری، موزه قلب، موزه سفالینه، موزه علم و سالن همایش‌های دکتر شفیعی کدکنی است که بر غنای این‌ مجموعه می‌افزاید.
شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.