حجت الاسلام صادق خلیلی سه‌شنبه در نشست خبری دهه وقف در نیشابور افزود: یک مورد از این موقوفات پنج‌ هزار متر مربع زمین برای احداث ایستگاه زائران پیاده در مسیر سبزوار به نیشابور است که امسال در ایام پیاده‌روی زائران امام رضا (ع) ۱۰ بقعه متبرکه در نیشابور پذیرای ۲۴ هزار زائر پیاده بود.
وی اظهار داشت: امسال اولین انجمن یاوران و خیرین وقف حفظ منابع آب کشور در نیشابور برای حفظ قنوات در روستاهای نیشابور تشکیل شد و طی تفاهم نامه‌ای با بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برای معرفی بقاع شاخص سه بقعه در نیشابور شامل بقعه امامزاده محروق، بانو شطیطه و امامزاده حسین اصغر پیشنهاد شده است.
وی گفت: طی یک سال گذشته در راستای بکارگیری نیروهای جدید بیش از ۲۰ درصد از اعضای هیات امنای بقاع متبرکه و موقوفات نیشابور تغییر یافته و در پنج بقعه نیشابور مراکز افق زیر نظر اداره اوقاف شروع به کار کرده است.
حجت الاسلام خلیلی افزود: مراکز افق موظف هستند در سه حوزه فرهنگی، اجتماعی و قرآنی نیازمندی‌های آن بقعه را مشخص و برای آنها راهکار تعیین نموده و به هیات امنای بقعه ابلاغ کنند.
وی بدون اشاره به میزان طلب اداره اوقاف نیشابور از اشخاص حقیقی و حقوقی اظهار داشت: بیشترین میزان طلب اوقاف نیشابور از اداره آموزش و پرورش می‌باشد زیرا زمین ۱۴۷ مدرسه در این شهرستان موقوفه است.
وی گفت: امسال با وجود افزایش ۳۰ درصدی تکلیف درآمدی اداره اوقاف نیشابور این تکلیف در ابتدای آبان ماه امسال محقق شده است.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور و فیروزه افزود: ۶۲ بقعه متبرکه و ۲ هزار و ۷۷۵ موقوفه، سه بقعه میقات، ۷۶۷ مسجد و ۳۹ حسینه در این ۲ شهرستان وجود دارد و ۵۵ خادم ثابت و ۴۵۰ خادم افتخاری در این بقعه ها مشغول خدمت هستند.
وی اظهار داشت: از این تعداد موقوفات ۲۵۲ موقوفه دارای متولی است که در این بخش نیشابور در استان رتبه اول را دارد و ۷۰ درصد موقوفات نیشابور و فیروزه نقشه برداری شده و چهار هزار رقبه دیگر باقی مانده است.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد موقوفات نیشابور و فیروزه وقف بر تعزیه داری و روضه خوانی برای حضرت امام حسین (ع) است گفت: کهن‌ترین وقفنامه خراسان مربوط به سال ۷۷۷ هجری قمری در دوره تیموریان در روستای پیرشهباز بخش سرولایت نیشابور توسط مهدیخان فرزند تیمورخان غزنوی است که شامل وقف چهار قطعه زمین به همراه یک سهم و نیم آب است و درآمد آن وقف امامزاده عمادالدین واقع در همین روستا شده است.
شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.