قدمت کشتی بانوان به ایران باستان بر می‌گردد اما کشتی بانوان به شکل حرفه ای از اواخر قرن ۱۹ میلادی آغاز شد ولی این رشته ورزشی در گذر زمان کمرنگ شد.
در دهه کنونی نیز فعالیت کشتی بانوان در ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و در این سال با حکم رسول خادم رئیس وقت فدراسیون کشتی، بدرالملوک کهرنگی به عنوان مسئول امور کشتی با کمربند بانوان کمیته کشتی‌های سنتی فدراسیون کشتی منصوب شد.

در سال ۱۳۹۶ نیز کشتی کلاسیک بانوان شروع به فعالیت کرد و فدراسیون کشتی توانست مجوز لباس کشتی کلاسیک دختران ایرانی را از اتحادیه جهانی کسب کند و برای نخستین بار بانوان کشتی گیر ایرانی بر روی تشک مسابقات بین المللی رفتند.
کشتی کلاسیک بانوان، یکی از رشته‌ های غیرالمپیکی ورزش کشتی است که با درخواست فدراسیون کشتی ایران مختص بانوان محجبه طراحی شد پس از اینکه فدراسیون کشتی ایران درخواست خود مبنی بر راه‌ اندازی کشتی برای زنان با حجاب را به اتحادیه جهانی داد و در آن آورد که کشتی به دلیل پوشش خاصی که دارد امکان فعالیت در این رشته را از بسیاری از زنان علاقه ‌مند گرفته است.

 از شهریور سال ۹۶ این رشته مورد تایید اتحادیه جهانی کشتی قرار گرفت و مسابقاتش در تقویم رسمی فدراسیون بین‌المللی این ورزش ثبت شد. 
اول مهر ۹۷ نیز اولین تورنمنت بین المللی کشتی کلاسیک بانوان با حضور کشتی گیرانی از ۱۰ کشور ایران، ارمنستان، سوریه، گرجستان، مصر، عراق، قرقیزستان، لبنان، اوکراین و ایتالیا در شهر بیروت پایتخت لبنان برگزار شد و در پایان این رقابت ها تیم ایران با امتیاز ۹۹ قهرمان نخستین تورنمنت بین المللی کشتی کلاسیک شد. 
اوایل سال جاری نیز به دلیل محدودیت اعتبارات، فدراسیون کشتی قصد حذف برخی رشته های ورزشی را داشت که کشتی بانوان نیز از آن جمله بود اما این امر محقق نشد.
 در خراسان رضوی نیز کشتی بانوان با رشته کشتی آلیش از سال ۱۳۹۴ فعال شد و هم اکنون حدود ۲۰۰ نفر در  رشته کشتی بانوان خراسان رضوی فعالیت می کنند.


حق بانوان همیشه ضایع شده است
نایب رییس هیات کشتی خراسان رضوی در خصوص وضعیت کشتی بانوان در استان گفت: متاسفانه حق بانوان همیشه ضایع شده است و در رشته کشتی نیز به دلیل محدودیت اعتبارات مقرر بود از ابتدای سال این رشته توسط فدراسیون حذف شود که طراحان آن موفق نشدند این مورد را عملیاتی کنند.
طهماسبی افزود: خوشبختانه رویکرد خوبی در استان به ورزش بانوان و رشته کشتی وجود دارد.
وی ادامه داد: تقویت کمیته بانوان در این رشته ورزشی به صورت جدی پیگیری می‌شود و تمام شهرستان ها را موظف به معرفی نایب رییس کرده ایم.
طهماسبی تصریح کرد: در برخی شهرستان ها نگاه های سنتی مانع از پیشرفت این رشته ورزشی شده اما در شهرهایی نظیر خواف، تایباد، جغتای، گناباد و سرخس بخش بانوان در این رشته ورزشی فعال شده است.


محدودیت های زیرساختی و عدم امکان حضور در مسابقات جهانی
رییس هیات کشتی خراسان رضوی نیز عدم امکان حضور زنان مسلمان در مسابقات جهانی را از دغدغه های بانوان کشتی گیر بیان و تصریح کرد: زنان ایرانی با پوشش  نمی‌توانند در رقابت‌های جهانی و آسیایی کشتی آزاد شرکت کنند زیرا مورد تایید فدراسیون جهانی نیست.
مسعود ریاضی افزود: بانوان کشتی گیر به قهرمان شدن و رتبه آوردن در مسابقات جهانی رغبت دارند ولی امکان حضور آنها در مسابقات جهانی فراهم نیست.
وی  ادامه داد: باید تمهیداتی توسط فدراسیون اندیشیده شود تا امکان حضور زنان کشتی گیر در مسابقات جهانی فراهم شود.
رئیس هیات کشتی خراسان رضوی کمبود سالن را از دیگر محدودیت‌های بانوان عنوان و خاطرنشان کرد: در اکثر سالن‌ها به دلیل مشرفیت، امکان حضور و تمرین بانوان فراهم نیست و در سالن تختی نیز برای فراهم شدن امکان حضور بانوان تغییراتی ایجاد کرده ایم.
ریاضی افزود: شهریور ماه امسال نیز یک سالن اختصاصی کشتی بانوان در پارک حجاب مشهد توسط شهرداری احداث شد.
وی ادامه داد: در مجموع در بخش امکانات زیرساختی در حوزه ورزش بانوان محدودیت‌هایی وجود دارد اما تمام تلاش خود برای رشد این رشته ورزشی را به کار می‌بندیم.

سرمایه گذاری روی کشتی بانوان زودبازده است
رئیس هیات کشتی خراسان رضوی گفت: این استان از ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی در این رشته ورزشی برخوردار است و  حضور بانوان در عرصه‌های مختلف ورزشی به طور قطع برای استان ثمرات فراوانی خواهد داشت.
ریاضی افزود: محدودیت‌های بودجه ای وجود دارد اما سرمایه گذاری در حوزه کشتی بانوان زودبازده و پربازده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر دوره های استعدادیابی، برگزاری کلاس های آموزشی و سایر اقدامات در بخش بانوان نیز در دست انجام است و سال گذشته در یک نوبت نیز میزبانی اردوی تیم ملی بانوان را در مشهد عهده دار شدیم.


فعالیت ۷۰ بانوی کشتی گیر
نایب رییس بانوان هیات کشتی خراسان رضوی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۷۰ نفر در کشتی بانوان خراسان رضوی در دو رشته کلاسیک و آلیش زیر نظر  ۶ مربی و هفت داور  فعالیت می کنند.
آنا براتی افزود: برای تمرین تا قبل از افتتاح سایت تخصصی کشتی بانوان مشهد با مشکل رو به رو بودیم اما با افتتاح این سالن، استقبال از این رشته ورزشی بیشتر شد.
وی خاطرنشان کرد: طبق نتیجه آخرین رقابت‌های کشوری، بانوان خراسان رضوی در رشته کشتی کلاسیک در کشور در جایگاه چهارم و در رشته آلیش نیز در جایگاه دوم قرار دارند.
نایب رییس بانوان هیات کشتی خراسان رضوی افزود: طی تعامل با آموزش و پرورش طرح‌های استعدادیابی نیز در مدارس و هنرستان‌ها در حال اجراست و شهریور و مهر ماه امسال نیز  طی ۲ مرحله طرح استعدادیابی انجام شد.


کمیت کم،کیفیت بالا
نائب رئیس بانوان هیات کشتی خراسان رضوی با بیان اینکه استقبال از کشتی بانوان خیلی خوب نیست افزود: در این رشته کمیت کم است ولی کیفیت بالاست.
براتی گفت: برای افزایش رغبت بانوان به این رشته ورزشی باید برگزاری مسابقات افزایش یابد و استعدادیابی‌ها تقویت شود.
 وی ادامه داد: کشتی رشته ای سنگین و کامل ترین رشته بدن سازی است به همین دلیل بانوان کمتر در این رشته  طاقت می آورند.
براتی افزود: باید ذهنیت‌ها نسبت به خشن بودن رشته کشتی تغییر کند تا استقبال بانوان از این رشته افزایش یابد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.