رسول اکبری روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این برنامه که به صورت یک بسته آموزشی در نظرگرفته شده است و با برگزاری کنفرانس و با همایش بسیار متفاوت است، زیرا این دوره همانند برگزاری کلاس دو طرفه بوده و اساتید مدعو به سوالات دانشجویان پاسخ خواهند داد.
وی ادامه داد: این دوره با همکاری حوزه ریاست دانشکده الهیبات، به صورت خاص بر روی دین پژوهی وهمچنین موضوعات مشخصی که عده‌ای از پژوهشگران به صورت موردی بر آن تحقیق داشته اند برگزار گردید.
اکبری بیان کرد: در گذشته سکولاریسم برعلوم سیاسی و روابط بین الملل در کل جهان تاثیرداشته است ولی در ۲۰ ساله اخیر حضور مجدد دین در عرصه سیاسی رشد چشمگیری داشته است.
اوگفت: دین به عنوان یک پدیده مهم در عرصه اجتماعی در دنیا تاثیرات فراوانی گذاشته است و پژوهشگران در دنیا به مطالعه جدی دین و تاثیر آن بر دیگر علوم پرداخته‌اند.
مسئول هماهنگ کننده برنامه‌ای دانشکده الهیات افزود: در این مدرسه پائیزه که در طول سه روز برگزا می شود، اساتیدی داخلی و خارجی از رشته ای مختلف علوم انسانی با تمرکز بر روی نمونه های پژوهشی خود را مطرح می کنند.
وی ادامه داد: سخنرانان امروز با توجه به عدم حضوردر ایران به صورت ویدئو کنفرانس مطالب خود را ارئه کردند و بر همین اساس خانم اولدی استاد دانشگاه اراسموس هلند درباره رابطه دین با رسانه را مطرح کردند.
اکبری گفت: ایشان از مثلث تکنولوژی و فناوری، دین یا فرهنگ و نهادهای اجتماعی و جامعه صحبت کردند و نظرشان این بود که سه ضلع این مثلث برهم تاثیر گذار هستند به عبارتی فرهنگ و دین از رسانه برای رساندن پیام خود به جامعه واز طرف دیگر جامعه با استفاده از ابزار رسانه برباورها و کارکرد اجتماعی جامعه تاثیر می گذارد.
مسئول هماهنگ کننده برنامه‌ای دانشکده الهیات گفت: به عنوان مثال، با توجه به حفظ حجاب به عنوان یک ارزش قانونی و دینی از هر دو سخنران خواسته شد برای حفظ قوانین و شئونات اجتماعی در ایران در طول جلسه آنلاین حجاب را رعایت کنند و هر دو نفر نیز استقبال کردند پس مشاهده می شود که اعتقادات و باورها و فرهنگ بر روی رسانه اثر گذاشته است، رسانه فضای باز و آزادی است که به راحتی می توان با دیگر افراد در نقاط مختلف جهان در ارتباط بود ولی این ارتباط تحت قوانین فرهنگی جامعه دیگر بر قرار و تعریف می شود.
او بیان کرد: خانم اولدی معتقد است، فرهنگ، رسانه و جامعه در حال شکل دهی همدیگر هستند و از همدیگر نیز استفاده می کنند، بنابراین خیلی از نهاد های دینی دنیا که در گذشته وب سایت نداشته اند اکنون از ابزار رسانه به عنوان یک فرصت استفده می کنند.
اکبری گفت: سخرنان دوم خانم روترکه تحقیقات شان در موضوع علوم اجتماعی، انسان شناسی و مطاعلت فرهنگی است به صورت خاص یک مکان مقدس در کشورمقدونیه را که مورد قداست مسیحیان، مسلمانان و حتی یهودیان است را مورد بررسی قرار دادند.
وی اظهار کرد: ایشان معتقد است، در واقع مردم با گرایش های قومی و مذهبی مختلف از این مکان بازدید می کنند و با طرح این سوال که آیا این مکان یک مکان اسلامی، مسیحی و یا حتی غیر دینی است؟ نتیجه می گیرند که مردم با دلایل و نیت های مختلف به این مکان می آیند زیرا ارتودکس های مسیحی با نیت و انگیزه گرفتن برکت، عده ای از مسلملنان اهل تسن ترک که بکتاشی هستند برای زیارت یک شخصیت مومن و همچنین عده ای نیز بدون انگیزه های مذهبی و به عنوان یک مکان فرهنگی و تفریحی که دارای بازارر و محل گردشگری است به آنجا می روند.
مسئول هماهنگ کننده برنامه‌ای دانشکده الهیات ادامه داد: خانم روتر معتقد است که در این مکان با لایه ها و کارکردهای مختلفی مواجه هستیم و درست است که آنجا یک مکان دینی به شمار می رود ولی به عنوان یک مکان اجتماعی و فرهنگی گسترده عمل دارد و این به عنوان مردم نگاری ابهام در اماکن دینی مشترک مورد تاکید قرار می گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.