معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس برآوردها در مجموع ۱۰۰ هزار نفر از اتباع کشورهای همسایه و ۳۰۰ هزار نفر از این استان برای حضور در مراسم اربعین عازم عراق می شوند.

محمد صادق براتی افزود: امسال با توجه به لغو روادید سفر به عراق با افزایش شمار زائران اربعین مواجه هستیم و تاکنون حدود ۲۰۰ هزار نفر از خراسان رضوی در سامانه سماح ثبت نام کرده اند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار نفر از اتباع کشورهای خارجی مقیم این استان نیز به همراه اتباع ایرانی عازم کربلا می شوند اظهار داشت: علاوه بر ۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستان که طی ایام اربعین از مرز دوغارون وارد استان خواهند شد، ۵۰ هزار نفر از اتباع کشور پاکستان نیز پس از سفر به مشهد عازم عتبات عالیات می شوند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در مجموع ۹۰ درصد مجموع زائران اربعین استان با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هوایی، ریلی و جاده ای عازم عراق می شوند و برآورد می شود ۱۰ درصد نیز با خودروهای شخصی به مرزهای اعلام شده در کشور عراق سفر کنند. 

به خاطر وجود بارگاه منور رضوی در مشهد سالانه بیش از ۴۰ درصد قطارهای مسافربری ایران به این شهر رفت و آمد می کنند و در حال حاضر قطار به عنوان وسیله ای ایمن و ارزان برای مسافران اربعین در مسیر خراسان رضوی شناخته می شود.

۸۶ رام قطار فوق العاده

مدیرکل راه آهن خراسان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طی روزهای ۱۵ تا ۳۰ مهر ماه در مجموع ۱۶۶ رام قطار عادی و فوق العاده ۸۱ هزار و ۴۰۰ مسافر را در سه مسیر ریلی به غرب کشور جا به جا می کنند که از این تعداد ۳۲ رام قطار فوق العاده در مسیر اهواز، ۴۰ رام در مسیر کرمانشاه و ۱۴ رام نیز در مسیر همدان فعال شده است.  

مصطفی نصیری ورگ افزود: در مجموع ۸۶ رام قطار به صورت رفت و برگشت برای جابجایی زائران اربعین استان برنامه ریزی شده است که پیش فروش بلیت آنها نیز از روز سوم مهرماه در تمام آژانس‌های مسافربری و مراکز و درگاه‌های اینترنتی مجاز آغاز شد.

وی به افزایش ۴۳ درصدی ظرفیت قطارهای استان در مسیرهای منتهی به مرز عراق خبر داد و اظهار داشت: طبق سال‌های گذشته تمهیداتی برای مسیر ریلی مشهد - اهواز جهت دسترسی آسان مسافران راهپیمایی اربعین به مرز شلمچه در نظر گرفته شده است.

فرودگاه بین‌المللی مشهد نیز که پس از فرودگاه مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پرترافیک در ایران است به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرتها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می‌ شود.

این فرودگاه روزانه به طور معمول محل رفت و آمد ۴۰ هزار مسافر است که این ظرفیت در این روزها مورد توجه متولیان سفر اربعین قرار دارد، در این راستا مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی نیز از افزایش تعداد پروازهای فرودگاه مشهد به نجف اشرف در آستانه ایام اربعین حسینی خبر داد و گفت:  در این چارچوب از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان ماه ۱۴۱ پرواز از مشهد به مقدس نجف اشرف صورت می‌گیرد.

افزایش ۲ برابری پروزاها

محمدباقر قاسم‌زاده افزود: این تعداد پرواز نسبت به ماه‌های عادی سال ۲ برابر شده و گنجایش هر هواپیمای مسافربری در پروازهای مشهد - نجف به صورت میانگین ۲۵۰ نفر است.  

وی اظهار داشت: پروازها هواپیماهای مسافربری در مسیر مشهد - نجف توسط پنج شرکت هواپیمایی ماهان، تابان، العراقیه، آتا و قشم‌ ایر صورت می‌گیرد.

فاصله زمینی مشهد تا مرز مهران هزار و ۶۵۰ کیلومتر، مرز خسروی هزار و ۵۸۰ کیلومتر، مرز چزابه هزار و ۶۰۰ کیلومتر و شلمچه هزار و ۷۵۰ کیلومتر است. همچنین نزدیک به ۸۰ درصد ترددها از استان خراسان رضوی به مرزهای یاد شده از طریق جاده انجام می گردد لذا برنامه ریزی برای این نوع سفر دارای بیشترین اهمیت می باشد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در این باره گفت: برای جابجایی زائران اربعین از این استان مطابق برنامه ریزی های کشوری ۸۵۰ دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است. 

ابراهیم نصری افزود: با توجه به اینکه سفر رفت زائران اربعین استان طی حدود ۲۰ روز و برگشت آنان طی چند روز انجام می شود لذا هماهنگی برای بازگشت زائران به استان که فاصله بسیار با مرز عراق دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سهم ۹۰ درصدی ناوگان حمل ونقل عمومی

وی به طرح راهداری کشور برای انتقال زائران در مسیر بازگشت از مرز تا شهرهای بزرگ اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح امسال برای جابجایی بهتر و عدم ازدحام مسافر در مناطق مرزی انجام می شود و مسافران خراسانی در برگشت در مرحله نخست از مرز مهران به همدان و سپس از این شهر با ناوگان تدارک دیده شده ریلی، جاده ای و هوایی به مشهد انتقال می یابند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به فاصله زیاد این استان تا مرزهای غربی کشور اشاره کرد و گفت: برآورد می شود ۹۰ درصد زائران اربعین با استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی به مرزهای غربی کشور سفر کنند که این آمار مثبت و قابل قبول ارزیابی می شود.

وی افزود: از میان مسافرانی که با ناوگان یاد شده سفر می کنند حدود ۳۰ درصد قطار، ۶۵ درصد اتوبوس و پنج درصد هواپیما  را برای این سفر انتخاب کرده اند.

۳۲۲۱/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.