سرپرست اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی روز یکشنبه در نشستی با تاجران افغانستانی مقیم مشهد که با محور خدمات رسانی به زائران افغانستانی راهی پیاده روی اربعین برگزار شد با بیان این مطلب افزود: پیش بینی می شود امسال در ایام اربعین ۱۲۰ هزار مسافر از کشورهای همسایه و یا اتباع خارجی ساکن در خراسان رضوی به منظور حضور در راهپیمایی اربعین از این استان به مرز شلمچه اعزام شوند.

محمد تقی هاشمی گفت: پیش بینی می شود امسال ۵۰ هزار نفر از این تعداد از کشور افغانستان و حدود ۵۰ هزار نفر نیز از کشور پاکستان برای زیارت اربعین به خراسان رضوی سفر کنند همچنین ۲۰ هزار نفر از اتباع خارجی مقیم استان از جمله افغانستانی، عراقی، پاکستانی و دیگر ملیت‌ها هم از استان عازم سفر اربعین می شوند که البته باید شمار محدودی مسافران کشورهای آسیای مرکزی را نیز به مجموع این تعداد اضافه کرد.

وی ادامه داد: راهپیمایی اربعین تجلی قدرت و عظمت جهان اسلام و نماد صلح و عدالتخواهی است و تلاش‌های زیادی شد تا این همایش بزرگ را بر هم بزنند اما با تدبیر مرجعیت شیعه و آگاهی مردم عراق این اقدامات ناکام ماند.

او افزود: همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود برای ارائه خدمات مطلوب در مسیر انتقال زائران تا مرز عراق و از مرز تا کربلا به کار گرفته اند و امید است فعالان و تجار افغانستانی در مسیر ارائه این خدمات ما را یاری کنند.

مسئول ستاد مردمی اربعین مهاجران افغانستانی در خراسان رضوی نیز گفت: ۱۱ حسینیه و مرکز فرهنگی با ظرفیت ۲۳ هزار نفر و سالن ورزشی شهدای مدافع حرم در گلشهر با ظرفیت سه هزار نفر جهت اسکان و پذیرایی اتباع خارجی عازم سفر اربعین آماده شده است و از تاجران و خیران افغانستانی مقیم خراسان رضوی درخواست داریم که برای تامین و ارائه خدمات، این ستاد مردمی را یاری کنند.

محمد نبی احمدی افزود: امسال پیش بینی شده است ۵۰ هزار زائر اربعین از افغانستان وارد خراسان رضوی شوند و هرچند تصمیم بر این است که این افراد طی ۲۴ ساعت از ایران عبور کنند اما به دلایلی این امکان فراهم نیست و برای پذیرایی از ایشان و به ویژه در زمان بازگشت نیاز به همراهی خیرین وجود دارد.

وی ادامه داد: ارائه خدمات به کاروان‌های فاقد امکانات در اولویت این ستاد قرار دارد و برخی از این زائران بعد از ۴۰ سال دوباره به ایران می آیند و قصد زیارت بارگاه حضرت رضا (ع) را نیز دارند لذا اسکان، مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه این اقشار نیز مورد توجه ویژه قرار دارد.

هم اکنون ۳۲۰ هزار تبعه کشور افغانستان به صورت قانونی در استان خراسان رضوی سکونت دارند و ۶۰ هزار نفر از این تعداد به عنوان دانش آموز در مدارس این استان در حال تحصیل هستند.

پایانه مرزی دوغارون شهرستان تایباد به عنوان تنها گذرگاه رسمی کشور در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان واقع است که به طور میانگین روزانه سه هزار و ۵۰۰ نفر از این معبر رفت و آمد می‌کنند و در ایام اربعین، این مسیر محل تردد زائران افغانستانی نیز خواهد بود.

۳۲۲۱/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.