سید رضا موسوی نیا روز شنبه در نشست خبری با موضوع "روز ملی روستا" در جمع خبرنگاران، اختصاص قیر رایگان را از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: از این تعداد آسفالت ۳۳۳ معبر روستا در خراسان رضوی در سال گذشته انجام گرفت.

وی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون سیاست دولت بر اختصاص قیر رایگان از محل قیر تولیدی وزارت نفت به سازمان همیاری شهرداری ها، سازمان نوسازی مدارس و وزارت راه و شهرسازی بوده که در این راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز سهمی از این قیر داشته است.

وی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در سال گذشته بیشترین قیر رایگان را در بین استان های دیگر به ارزش ۷۶۷ میلیارد ریال جذب کرده است.

اجرای طرح هادی در ۳۴ درصد از روستاهای استان

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: سه هزار و ۲۸۰ روستا در خراسان رضوی وجود دارد که ۲۷ درصد از جمعیت استان را شامل می شود که بنیاد مسکن عمران روستایی و بهسازی واحدهای مسکونی 2 هزار و ۵۹۶ روستا را برعهده دارد.

وی اظهار داشت: تهیه و اجرای طرح هادی روستایی در ۲ هزار و ۵۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته که تاکنون برای ۹۷ درصد از این تعداد طرح تهیه شده و اجرای آن در ۸۳۰ روستا معادل ۳۴ درصد از کل آنها انجام شده است.

وی گفت: از سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ تا سرشماری سال ۹۵ به دلیل ماندگاری روستاییان در روستاها یا مهاجرت معکوس ۷۲ روستا به مجموعه تحت تعهد بنیاد مسکن برای تهیه طرح هادی افزوده شده است.

موسوی نیا افزود: امسال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی از ردیف های مختلف برای تهیه طرح هادی روستایی اعتباری معادل ۴۰۰ میلیارد ریال دریافت کرده که از این مبلغ ۷۵ میلیارد ریال برای مطالعه طرح هزینه شده و ۳۲۵ میلیارد ریال باقی مانده که صرف بازنگری طرح هادی در ۱۲۷ روستا خواهد شد.

وی اظهار داشت: در اجرای طرح هادی روستایی ۲۰۵ پروژه برای سال جاری در نظر گرفته شده که از یک ردیف ملی ۳۵ میلیارد ریال به بنیاد مسکن خراسان رضوی ابلاغ شده که از این میزان ۱۱ میلیارد ریال صرف مطالعه و ۲۴ میلیارد ریال صرف اجرا شده است.

وی ادامه داد: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی طرح احیای بافت با ارزش روستایی در روستاهایی که قابلیت های گردشگری و تاریخی دارند در روستاهای ریاب، جزین، دیزباد، کاهک و ازغد استان اجرا شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: با همکاری اداره کل ثبت اسناد استان از ابتدای برنامه دوم توسعه تاکنون ۲۱۲ هزار جلد سند تحویل منازل مسکونی روستایی در هزار و ۸۰۰ روستا و هفت هزار و ۸۰۰ جلد سند تحویل ساکنین منازل مسکونی در ۱۳ شهر دارای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت استان شده است.

موسوی نیا افزود: براساس ماده ۴ قانون ساماندهی اراضی متعلق به دولت در محدوده اجرای طرح هادی روستایی توسط بنیاد مسکن تملک می شود که در این راستا تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دولتی در روستاهای استان تملک شده و پس از قطعه بندی برای ساخت خانه تحویل روستاییان شده است.

۳۳۵ هزار واحد مسکن روستایی غیرمقاوم

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: ۴۸۶ هزار واحد مسکن روستایی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۱۵۱ هزار واحد مقاوم و ۳۳۵ هزار واحد غیرمقاوم هستند.

وی ادامه داد: این بنیاد تاکنون ۱۴۲ هزار واحد مسکن روستایی را در استان مقاوم سازی کرده که از این تعداد ۱۱۷ هزار واحد مسکونی از سال ۱۳۸۴ در قالب طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی استان مقاوم سازی شده است.

وی گفت: براساس طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی سالانه باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور نوسازی شود که سهم بنیاد مسکن خراسان رضوی نوسازی ۱۵ هزار واحد در سال است.

موسوی نیا افزود: امسال سهمیه استان برای نوسازی واحدهای مسکونی روستایی ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد است که تاکنون تسهیلات بانکی برای هشت هزار واحد ابلاغ شده و از این تعداد قرارداد ۲ هزار و ۳۵۵ واحد منعقد شده است.

وی اظهار داشت: از محل حساب ۱۰۰ امام برای خانواده های محروم در روستاها که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نیستند، برای تکمیل نوسازی هر واحد مسکونی ۸۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می شود که طبق شیوه نامه جدید این میزان کمک به خانواده های محروم که قصد نوسازی واحد را دارند نیز تعلق می گیرد.

وی گفت: از محل حساب ۱۰۰ امام طی یک سال و نیم گذشته ۱۴۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به خانواده های محروم در روستاهای خراسان رضوی پرداخت شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: از محل طرح ساخت خانه برای خانواده های روستایی دارای 2 فرزند معلول و بیشتر، به غیر از تسهیلات ۴۰۰ میلیون ریالی برای نوسازی هر واحد مسکونی، ۱۸۰ میلیون ریال کمک بلاعوض نیز به هر واحد پرداخت می شود.

موسوی نیا افزود: سهم خراسان رضوی از محل طرح یاد شده ۵۳۳ واحد است که تاکنون قرارداد ۴۵۸ واحد با بانک منعقد شده و ساخت ۳۴۴ واحد به اتمام رسیده که در این راستا تاکنون ۷۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به صورت مشارکتی با بهزیستی برای ساخت این خانه ها پرداخت شده است.

۷۴۸۹/6053

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.