پروژه اتصال بزرگراه شهید همت به ابتدای شهر کرج، از جمله طرح های ملی به شمار می‌رود که بهره‌برداری از آن، با وجود وعده های مکرر مسئولان کشوری و استانی همچنان محقق نشده است.

این پروژه از سال 89 آغاز شده است؛ طول پروژه 14.5 کیلومتر است که از انتهای حوزه منطقه ۲۲ شهرداری تهران آغاز می‌شود و با عبور از منطقه گرمدره و کلاک کرج در محدوده منطقه حصار، به جاده چالوس متصل شود و بعد از افتتاح نقش موثری در کاهش ترافیک اتوبان تهران کرج و ورودی این کلانشهر خواهد داشت.

اما در حاشیه مسیر این پروژه مهم در منطقه 8 کرج، سه خانواده چادرنشین زندگی می‌کنند که در شبکه های مجازی ادعا شده است که به دلیل قرار گرفتن خانه های آن ها در مسیر پروژه، این خانه ها تخریب شده و این سه خانواده مجبور به چادرنشینی در محل خانه های تخریب شده خود شده‌اند.

ماجرای خانه‌های تخریب شده چیست؟

یک ماه پیش در جریان تخریب خانه های واقع در طرح، سه خانه با مشکل مواجه می‌شوند؛ به طوری که بعد از تخریب منازل، این سه خانوار در همان محل تخریب، مجبور می‌شوند در چادر زندگی کنند.

مهدی لطفی شهردار منطقه 8 کرج د هرگونه تخریب توسط عوامل این منطقه را تکذیب و اظهار بی‌اطلاعی کرد.

همچنین طبق استعلام صورت گرفته از معاونت خدمات شهری این منطقه، طی یکسال گذشته هیچگونه تخریبی در این منطقه صورت نگرفته است.

با پیگیری های مکرر خبرنگار فارس، عسگر نصیری معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج هم که متصدی این پروژه است، تملک و تخریب املاک منازل توسط این معاونت را رد.

یکی از اعضای این سه خانواده در گفتگو با خبرنگار فارس البرز در این باره توضیح داد: ما در این خانه‌ها مستاجر بودیم و قرار بر این بوده که مالکان بعد از دریافت پول از شهرداری، ودیعه رهن مستاجرین را پرداخت کنند تا بتوانند در منطقه ای دیگر منزلی را برای رهن و سکونت انتخاب کنند. اما همچنان با گذشت یک ماه خبری از مالکان نشده و پاسخگو نیستند. از طرفی هم شهرداری بدون دادن مهلت و بی‌توجه به اسکان موقت مستاجران، اقدام به تخریب کرده است.

وی ادامه داد: در طول یک ماه هیچ کدام از مسئولان استانی پیگیر حال ما نشده اند. در خانه‌ها فرد مریض احوال وجود دارد که تحمل این شرایط را سخت کرده است.

با بررسی خبرنگار فارس مشخص شد، مسئولیت تملک منازل واقع شده در طرح پروژه همت با اداره املاک و مستغلات شهرداری کرج است و نظارت بر اجرای ماده 11 لایحه قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی و نیز ماده 8 قانون نظارت بر امور کارشناسی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، در حیطه کاری معاونت املاک و مستغلات شهرداری قرار دارد.

امین والی‌نژاد مدیر پروژه اتوبال شمالی، در گفتگو با خبرنگار فارس در این باره توضیح داد: طی جلسه ای وزارت راه و شهرسازی، اراضی این محدوده که این منازل در آن واقع شده اند، برای اجرای طرح های ملی به شهرداری کرج واگذار شد. اما برخی با ساخت وسازهای غیرمجاز آنجا را تصرف می‌کنند، بنابراین با توجه به قرارگیری منازل در مسیر اتوبان همت، طبق قانون، شهرداری باید منازل را از مالکین خلع و از آن ها جریمه هم دریافت می‌کرد.

وی افزود: مالکین مقصر نبودند، چراکه خود آن ها از چند اعیان زمین ها را خریداری کرده بودند؛همچنین به دلیل اینکه از اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه هستند نمی توانستیم با آن ها وارد معامله شویم و اقدام به تخریب منازل بکنیم. بنابراین در نهایت تصمیم بر این شد که بر اساس مصوبه شورای حل اختلاف استان، این منازل بر اساس قیمت عرفی خریداری شود تا مالکان هم دچار ضرر و زیان نشوند.

والی‌نژاد گفت: در نهایت خانه ها به صورت تدریجی خریداری شد اما به این 3 خانه برخوردیم که مالک در آن‌ها ساکن نبود. اما طبق قانون، به دلیل ضرورت وفوریت در اجرای طرح و همچنین مقاومت ساکنان برای تخریب، دادستانی ورود کرد.

وی با رد اظهارات خانواده های چادرنشین گفت: این خانواده ها هیچ قراردادی با صاحبلن این املاک نداشته‌اند؛ در واقع، مالک بعد از حکم دادستانی قرارداد خود را با مستاجر فسخ می‌کند و مستاجر خانه را تخلیه می کند. اما در فاصله تخلیه تا تخریب، سه خانواده بی‌سرپناه به مالکین مراجعه می کنند و از آن ها می خواهند با توجه به نداشتن سرپناه اجازه دهند به طور موقت در این خانه ها ساکن شوند و در واقع این افراد به هیچ عنوان مستاجر نبوده‌اند و از ابتدا بنا بر سکونت موقت آنان بوده است.

والی‌نژاد گفت: با توجه به اینکه این سه خانواده به برخی آسیب های اجتماعی دچار هستند و سرپناهی ندارند، از بهزیستی درخواست ورود به مسئله را کردیم که پیگیری های ما تاکنون جواب نداده است.

اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز،  در کرج تصریح کرد: بهزیستی نمی تواند به خانوارهایی که تحت پوشش خود نباشد کمک کند. خیرین هم حداکثر توان خود را برای کمک به خانواده هایی در قالب طرح همت مجبور به جابجایی شده‌اند، گذاشته‌اند.

 با توجه به اینکه سکونت این خانواده ها در حاشیه شهر و در چادر می تواند زمینه‌ساز معضلات اجتماعی بیشتری باشد، جا دارد مسئولان استان البرز در اسرع وقت نسبت به ایجاد سرپناه مناسب برای این سه خانواده اقدام کنند و اگر مشکلی هم از نظر قانونی در تحت پوشش قرار دادن این خانواده ها وجود دارد، با هماهنگی نهادهایی چون بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان های مردم‌نهاد و با نظارت و هماهنگی معاونت اجتماعی فرمانداری کرج، این مشکلات حل شود.

فصل سرما در پیش است و اگر این خانواده ها در محل مناسبی ساکن نشوند وضعیت بدتر خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1255888
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.