محسن بدره شامگاه پنجشنبه در نشستی با موضوع بررسی "فرهنگ‌جنسی" در مشهد افزود: نباید آموزش ایمن در این زمینه کنار گذاشته شود  و هر محتوایی که برای جامعه غربی  تولید شده را نباید برای نظام خود پیاده و تقلید کنیم.

وی که به عنوان میهمان"موسسه رصد مطالعات و سیاست گذاری اجتماعی" سخن می گفت ادامه داد: دو دیدگاه در زمینه تربیت جنسی مطرح است که دیدگاه نخست اعتقادی به تربیت جنسی ندارد و ضرورتی برای این آموزش در جامعه قائل نیست و دیگری به تربیت همه جانبه جنسی و جنسیتی معتقد است.

او  اضافه کرد: بر خلاف نگاه نخست که سنتی و اخلاق گرا ست دومین دیدگاه معتقد به رعایت هنجارها و دغدغه های اخلاق گرایانه نیست و محدودیت های مورد تایید آن نیز تنها مسایل بیولوژیک و بهداشتی در حوزه آموزش جنسی است.

این پژوهشگر حوزه مطالعات زنان گفت: وقتی در فضای ایران از تربیت جنسی صحبت می کنیم ضروری است که این نظریه هنجارهای ما در قالب نظام ارزشی دینی و اخلاقی را لحاظ کند.

بدره افزود: این ضرورت ها گاهی می تواند نا امنی و جریان جنسی علیه کودکان باشد که البته گاهی پنهان می ماند و گفت و گو نکردن پیرامون برخی از همین آسیب های جنسی در خانواده ها منجر به آسیب به کودکان می شود.

وی اضافه کرد: ضرورت دیگر نشاط جنسی خانواده هاست و اینکه آیا افراد در سنین ازدواج، زندگی جنسی به قاعده و با نشاط و درستی دارند یا خیر؟ اگر این نشاط جنسی در زندگی ها اتفاق نیفتند ممکن است به دلزدگی و طلاق منجر شود همچنین عدم آگاهی از بیماری های جنسی به دلیل عدم وجود تربیت جنسی می تواند منجر به ابتلای افراد به بیماری های جنسی شود.

این استاد دانشگاه به نگاه چپ جنسی و یا چپ مارکسیستی اشاره و بیان کرد: این دیدگاه اجتماع گراتر از راست جنسی با مبانی لیبرالی است که معتقد به آموزش همه جانبه جنسی و جنسیتی است.

بدره افزود: ادعای چپ جنسی این است که اگر بخواهیم به جامعه نمونه زحمتکشان برسیم و از تبعیض های ناشی از نظام بورژوازی رها شویم باید ابتدا مسائل ناشی از خانواده رفع شود چرا که منشا تفاوت جنسیتی ابتدا در خانواده بروز می یابد.

این استاد دانشگاه الزهرا گفت: بعدها گزاره ای که فمینیسم چپ از آن بهره گرفت و یا دیدگاه های مربوط به انقلاب جنسی و جنبش های فمینیستی در سالهای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی در غرب و آمریکا برگرفته از این نگاه اجتماعی است.

بدره افزود: اصلاح نظام اجتماعی با اصلاح روابط جنسی در جامعه آن را به نظام ایده آل مارکسیستی رهنمون می کند چنانکه موضوع انقلاب جنسیتی در  اتحاد جماهیر شوروی بر این اساس و با هدف تغییر رفتار جنسی جامعه توسط نهادهای رسمی دنبال شد.‌

وی گفت: در ایالات متحده و اروپا معتقدان به این نظریه از ساختار برنامه سیاسی خاص سخن نمی گویند بلکه نگاه کلی تری از یک نظام جنسیتی جدید را مد نظر داشتند.

 او افزود: این افراد معتقدند نابرابری جنسیتی، نابرابری اجتماعی است و تا نابرابری نخست که نوعی نابرابری فرهنگی است بر طرف نشود تبعیض های اجتماعی نیز بر طرف نخواهد شد.

این صاحبنظر علوم اجتماعی گفت: مبنای نظریه چپ جنسی کاهش هنجارها و افزایش تلذذ (لذت طلبی) جنسی است که البته این نظریه در بعد آموزش نیز به هنجارهای رایج اعتقاد ندارند و افراطی ترین نگاه در نظرات آنان را می توان حتی در آموزش مسائل جنسی برای کودکان مشاهده کرد.

بدره افزود: تدوینگران بسیاری از اسناد بین المللی و قوانینی که برای حقوق زنان، کنترل جمعیت و مسائلی از این دست نگاشته می شود  تحت تاثیر نظرات چپ جنسی و تربیت جنسیتی در دهه های گذشته بوده اند.

این صاحبنظر علوم اجتماعی گفت: نظام آموزشی جنسی مورد نظر ما باید متناسب با شرایط فرهنگی جامعه ما باشد البته این نظام دارای محتوایی آموزشی برای ارائه به کودکان نیست بلکه برای کسانی است که در امر تربیت جنسی دخیل هستند از جمله والدین، معلمان و مددکاران کودکان معلول.

بدره افزود: این نظام آموزشی برای بخشی از مخاطبان همچون افراد در بدو ازدواج که نیاز به آموزش جنسی دارند ملاحظات یاد شده برای ارائه محتوای آموزشی را دارا نیست و از طرف دیگر افرادی مانند کودکان معلول که ممکن است به واسطه محدودیت ها قربانی مسائل جنسی شوند و یا کودکان و به ویژه زنان و دختران که در جنگ ها و بحران ها نیازمند ایمن سازی محیط هستند به آموزش های خاص نیازمندند.

بر اساس اعلام مدیر عامل "موسسه رصد مطالعات و سیاست گذاری اجتماعی" ، این موسسه بر اساس مطالعات و پژوهش های تخصصی در حوزه مسائل جنسی فعالیت دارد و هدفش مداخله شفاف در این حوزه است. 

موسسه سجا بر همین اساس با هدف برقراری تعامل با نهادهای مختلف و استفاده از ظرفیت های کشوری، تلاش کرده در چارچوب همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت کشور و دیگر نهادهای اجرایی مرتبط یک پایگاه اجتماعی به منظور  فعالیت در این حوزه ایجاد کند.

موسسه رصد مطالعات و سیاست گذاری اجتماعی (سجا) که مرکز آن در مشهد استقرار دارد مجموعه ای مردم نهاد است که سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز و تاکنون ۲۰ نمایندگی در استان های دیگر کشور دایر کرده است. 

۳۲۲۱/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.