مدیرکل مرکز رصد فرهنگ و علم دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در برهه کنونی نهادهای مردمی باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود جدی داشته باشند.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، ابراهیم معظمی‌گودرزی ظهر امروز در همایش آموزش‌های هنگام ازدواج، اظهار کرد: مسئله آسیب‌ها وقتی اجتماعی می‌شود که فراگیر شده و هزینه‌های زیادی را بر دوش جامعه بگذارد که طلاق یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است.

 

وی افزود: مسائلی که در طی چهل سال گذشته به آن پرداخته نشده است، عدم اهتمام نهادهای دولتی و بنیادهای جامعه در جهت رفع آن‌ها است. در تحقیقی که انجام شده است، چند روند در زندگی فردی و روزمره انسان تاثیر می‌گذارد که اضطراب به عنوان یک مسئله جامع، شهری شدن و دیجیتالی شدن از جمله آن‌ها است.

 

این مسئول ادامه داد: در طی 15 سال آینده مناطق روستایی ما به زیر 15 درصد می‌رسد. جمعیت سنتی و متدین روستایی از این پیامدها تاثیر گذاشته و این موضوع بر جامعه آسیب می‌زند. جایگاه ازدواج در جوانان و زوجین شناخته شده نیست و مفهوم ازدواج تغییر کرده است. رضایت از زندگی برای جوانان قابل فهم و یکی نیست، لذا تضاد بین زوجین سبب افزایش ناراضایتی و در نهایت منجر به طلاق می‌شود.

 

معظمی‌گودرزی در رابطه با عدم انتخاب صحیح در ازدواج، اظهار کرد: خانواده در گذشته و در جغرافیایی کوچک قرار داشت و شناخت از همدیگر در این مناطق بیشتر بود که سبب ازدواج‌های موفق می‌شد. این در حالی است که امروز مسئولیت‌پذیری در زوجین کم شده است.

 

وی در رابطه با آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: اولین نفری که در جامعه به این مسئله ورود کرد، رهبر معظم انقلاب بود که از آسیب‌های اجتماعی به عنوان بنیادهای نابودکننده جامعه ایرانی نام بردند که دوازده آسیب را اولویت‌بندی کردند که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حوزه طلاق را تدوین کرد.

 

مدیرکل رصد فرهنگ و علم دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: برای اولین‌بار آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک نظام بین‌رشته‌ای و نهادهای مختلف در این مسائل ورود کرده است. این در حالی است که در اسناد سی سال گذشته مانند امروز همه نهادها بر این موضوع ورود نمی‌کردند.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه فعلی ما بسیاری از نهادهای مردمی در این حوزه به صورت جدی ورود پیدا نکرده‌اند، در صورتی که در کشورهای دیگر، نهادها عامل تدبیر دولت خود در این مباحث هستند. نهادهای مردمی و مسئولان باید در کنار زوجین باشند تا شاهد کاهش رشد طلاق باشیم. به طور متوسط از 3.2 مورد ازدواج در کشور یک فقره منجر به طلاق می‌شود، این در حالی است که در تهران از دو مورد ازدواج یک طلاق اتفاق می‌افتد و این نشان می‌دهد که خانواده ایرانی دچار نابسامانی‌هایی شده است که در آینده خود را نشان خواهد داد.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: آمار سن ازدواج مردان در سال گذشته 27.5 سال و زنان 23.4 سال بود. همچنین سن طلاق در مردان به 36 سال و در زنان نیز به 32 سال می‌رسید. آمار بیانگر آن است که تعداد خانوارهای زنان تک‌سرپرست از 12.5 درصد در سال گذشته به 15 درصد رسیده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.