مجتبی شاکری روز سه شنبه در نشست برنامه ریزی برگزاری همایش پنبه در شهرستان بردسکن افزود: برگزاری این همایش در شناسایی قابلیت تولید این محصول موثر است.

وی ادامه داد: شهرستان بردسکن در منطقه ترشیز بیشترین سطح زیر کشت پنبه را به خود اختصاص داده است و همچنین کشاورزان این شهرستان توانسته اند دو رقم تولیدی پنبه به نام ورامین و خورشید را در انحصار خود داشته و تامین کننده این دو بذر در کشور باشند.

فرماندار بردسکن گفت: این همایش می تواند ضمن شناسایی قابلیت این شهرستان به عنوان قطب تولید پنبه در منطقه ترشیز زمینه ای را فراهم کند تا با توسعه سطح زیرکشت و ارتقای کیفیت محصول، مواد اولیه کارخانه بزرگ نساجی که در شهرک صنعتی شهرستان بردسکن واقع شده را تامین کند.

شاکری افزود: با عنایت به راهبرد دولت تدبیر و امید در رونق تولید و توجه به محصولات داخلی و همچنین ارائه مدل موفق مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استاندار مبنی بر مردمی کردن اقتصاد و استفاده از بخش خصوصی با هماهنگی و نشست های متعدد هم اندیشی مقرر شد با توجه به ظرفیت کارخانه نساجی مدرس و راه اندازی فاز دوم این کارخانه، همایش پنبه در راستای احیاء و ترویج این محصول ارزشمند در ۱۵ مهرماه روز روستا در منطقه ترشیز برگزار شود که به طور قطع در رونق تولید و تامین نیاز کارخانه های نساجی سهم به سزایی دارد.

وی مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات در زمینه تولید پنبه در منطقه را عدم مکانیزاسیون در مراحل کاشت، داشت و برداشت، بالا بودن هزینه تولید به خاطر عدم آموزش پنبه کاران در زمینه های مدیریت مصرف آب، استفاده از ارقام مقاوم به شوری آب و کاربرد ناصحیح سموم و کود عنوان کرد.

او ادامه داد: با نوسانات شدید نرخ ارز و صدور مجوزهای ورود نخ های خارجی با کیفیت و قیمت پایین، مشکلاتی برای صنعت نساجی کشور ایجاد شده که رغبت آنها برای خرید پنبه تولید کشور کاهش یافته است و این نوسانات در قیمت وش پنبه، باعث شده تا پنبه کاران از کشت این محصول استقبال نکنند. 

 همایش ملی پنبه ۱۵ مهرماه همزمان با روز جهانی پنبه در کاشمر با حضور مسئولان کشوری و استانی در کاشمر برگزار می شود.

۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.