محمد قاسمی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقدمات کشت گندم پاییزه در استان از جمله بذور اصلاح شده و کود در حال فراهم شدن است و در این خصوص هماهنگی های لازم با اداره های جهادکشاورزی و تشکل های زراعی و کشاورزی انجام شده است.

به گفته وی سطح زیر کشت گندم در سال زراعی ۹۹-۹۸ در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش چندانی ندارد.
کشت گندم در خوزستان با نخستین بارش پاییزی (نیمه دوم آبان) شروع و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد. برداشت گندم نیز در نیمه دوم فروردین ابتدا در مناطق جنوبی استان شروع و سپس به مناطق مرکزی و شمالی نیز کشیده می شود.
وی به اجرای طرح ملی "گندم بنیان" در خوزستان که روی افزایش عملکرد در واحد سطح این محصول متمرکز است افزود: اجرای این طرح عزم و اراده ملی را می‌طلبد و اجرای درست آن می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های بخش کشاورزی خوزستان تزریق کند.
قاسمی نژاد گفت: از جمله امکاناتی که در راستای توسعه طرح ملی گندم بنیان باید از آنها استفاده شود می‌توان به توزیع نهاده‌های کشاورزی، اختصاص بودجه مناسب، حضور مدیران تحقیقات، ورود صنعت به این طرح، انگیزه پرسنل و اختصاص یارانه برای تهیه ماشین آلات جدید در زمینه خاک‌ورزی اشاره کرد.
وی افزود: پروژه گندم بنیان سال زراعی گذشته با سه پلتفرم آموزشی، ترویجی و یک پلتفرم تحقیقاتی کار خود را در استان آغاز کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، افزایش عملکرد ۳۰ درصدی گندم آبی، افزایش عملکرد ۲۵ درصدی گندم دیم، توسعه ارقام جدید، رشد کشت مستقیم، کشت پشته و کشت کف جوی، از بین بردن شکاف عملکرد از طریق بهبود تغذیه و از بین بردن خلاء عملکرد از طریق مدیریت صحیح را از اهداف این طرح برشمرد

وی افزود: از دیگر اهداف این طرح می‌توان به توسعه سامانه های آبیاری، اجرای برنامه‌های آموزشی، ایجاد مزارع الگویی و اجرا و بومی‌سازی دانش ماشین آلات با هدف تقویت و بکارگیری پتانسیل تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد.
وی ضمن اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده در رابطه با طرح ملی گندم بنیان اظهار کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در این طرح می‌توان به انجام مدیریت آبیاری و افزایش بهره‌وری در مصرف آب، مصرف کودهای اصلی بر اساس آزمون خاک، برگزاری ۱۶ کارگاه آموزشی برای ۲هزار و ۳۰۰ نفر، انجام عملیات نمونه برداری در مقاطع مختلف زمانی، برگزاری چهار روز مزرعه برای هر پلتفرم و انجام عملیات نمونه برداری قبل از برداشت و برداشت دقیق سناریو و آزمایش پلتفرم اشاره کرد.
قاسمی نژاد گفت: مهمترین عوامل موثر بر افزایش عملکرد در این پروژه، استفاده از ارقام برتر، تغییر آرایش زمین، انجام تغذیه متعادل، میزان مصرف بهینه بذر، افزایش راندمان آبیاری، مبارزه با بیماری‌ها و علف‌های هرز، کشاورز پیشرو و حضور محققان در این طرح بوده است.
وی در ادامه ضمن مقایسه میانگین عملکرد گندم آبی و پلتفرم آموزشی ترویجی این طرح تصریح کرد: میانگین عملکرد گندم آبی استان ۴.۸تن و میانگین عملکرد سه پلتفرم آموزشی، ترویجی در این طرح (گندم بنیان) ۶.۷اتن بوده است که تفاوت بسیار چشمگیری دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: با توجه به نتایج خوب به دست آمده از اجرای این طرح در ۲ سال گذشته تصمیم به توسعه طرح گرفته شد که در برنامه‌ریزی انجام شده ۱۸ هزار و ۴۵۵ هکتار سطح زیر کشت در سال زراعی ۹۹-۹۸ برنامه ریزی شده و در چهار سال آینده این رقم به ۱۸۴ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
وی گفت: در سال اول اجرای این طرح ۱۲ شهرستان استان خوزستان شامل دزفول ، شوش ، شوشتر ، اندیمشک ، گتوند ، اهواز ، کارون ، دشت آزادگان ، حمیدیه ، باوی ، هویزه و شادگان زیرپوشش می رود  و سال آینده زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ همه مناطق خوزستان زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.
سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۱.۶میلیون تن گندم در خوزستان تولید شد که از این میزان یک میلیون و ۳۳۰هزار تن به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، شیلاتی و دامی و عمل آوری ۱۲۴نوع محصول از حیث تنوع تولید و کمیت آن مقام نخست را در کشور دارا است.
۶۰۶۵/۶۰۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.