رسول سرائیان روز پنجشنبه در همایش اقتصاد دیجیتال و چالش های واحدهای تولیدی و کسب و کارها در مشهد افزود: تحول و اقتصاد دیجیتال زیربنای توسعه پایدار و راه حل چالش های واحدهای تولیدی و کسب و کار است.

وی اظهار داشت: ۴۰ درصد مشاغل دنیا طی ۱۰ سال آینده از بین می روند و اگر صاحبان کسب و کار در سالهای پیش رو هیچ اقدامی در زمینه دیجیتال سازی و برنامه ریزی درست انجام ندهند، خطر بزرگی کسب و کار آنها را تهدید می کند.

وی گفت: چالش های امروز جهان پیرامون موضوعاتی از قبیل آب، شفافیت، بیکاری، بهره وری، آلودگی محیط زیست می باشد و چالش های کشور ما علاوه بر آنها، فیلترینگ، تحریم، فرآیندهای گمرکی و برخی موارد دیگر است.

سرائیان افزود: اندازه اقتصاد دنیا براساس آمار بانک جهانی بین ۷۵ تا ۸۰ تریلیون دلار است که بر این اساس اندازه اقتصاد ایران ۵.۶ درصد از این میزان را شامل می شود.

وی اظهار داشت: بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، اندازه اقتصاد دنیا را به سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تقسیم کرده اند اما سوال اصلی این است که خلق ثروت و ارزش افزوده دنیا در کدام یک از این سه بخش قرار می گیرد.

وی گفت: در بین این سه بخش، حاشیه سود و اشتغالزایی حوزه خدمات بیشتر از دو بخش دیگر است و همه دنیا به سوی توسعه خدمات آن هم از طریق فناوری های جدید پیش رفته اند.

سرائیان با اشاره به بررسی روند تغییرات جی.دی.پی (تولید ناخالص داخلی) جهان در سه حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات طی سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۶ میلادی افزود: سهم بخش کشاورزی دنیا در این حوزه از ۸.۵ درصد به سه درصد رسیده، سهم بخش صنعت دنیا از ۳۲ درصد شروع شده و طی این مدت نوسان داشته و سهم بخش خدمات دنیا نیز از ۵۹ درصد به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: براساس آخرین داده ها سهم بخش خدمات در تولید ناخالص داخلی ایران طی مدت یاد شده به ۵۸ درصد رسیده و سهم دو بخش کشاورزی و صنعت در مجموع حدود ۴۲ درصد شده است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: امروز جهان "داده" را نفت جدید می داند، داده های دیجیتالی در دنیای امروز ثروتی است که بدون هیچ زحمت، با ارزان ترین وجه ممکن و تنها از طریق تلفن همراه تولید می شود.

وی افزود: قیمت ذخیره سازی داده در حال پایین آمدن است و به صفر نزدیک می شود، داده تنها صنعتی است که با بالارفتن کیفیت و قابلیت آن، قیمتش کاهش می یابد، این ویژگی فناوری اطلاعات است.

وی اظهار داشت: بدون تردید تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی شهرها سه اولویت راهبردی در اکثر کشورهای جهان است و امروزه شاهد تحول دیجیتال در حوزه بانکداری و پرداخت، درمان و سلامت، ویترین های دانشگاهی، لوازم خانگی و بسیاری حوزه های دیگر هستیم.

سرائیان گفت: زیرساخت های ارتباطی در ایران بسیار گسترده و جزو کشورهای تراز یک دنیا به شمار می رود اما مردم این کشور هنوز از این زیرساخت ها برای توسعه کسب و کار و دیجیتالیزه شدن بخشهای مختلف به نحو مطلوب بهره نگرفته اند.

وی افزود: هم اکنون بانکداری در کشورهای دنیا دیجیتالیزه شده است اما همچنان شاهد راه اندازی شعبات مختلف بانک در کشورمان هستیم.

وی اظهار داشت: امروزه دارایی و ثروت بنگاه های اقتصادی کشورها به ساختمان و افراد نیست، بلکه دارایی آنها میزان بهره گیری از صنعت آی.سی.تی است و در واقع مدل پول درآوردن مردم دنیا تغییر کرده است.

سرائیان گفت: هم اکنون ۷۵ درصد تراکنش های الکترونیکی کل کشور در تهران انجام می شود در حالی که زیرساخت شبکه ارتباطی در همه شهرهای کشور وجود دارد، از سوی دیگر ضریب نفوذ موبایل در کشور بالای ۸۵ درصد است و ۷۵ میلیون گوشی هوشمند در دست مردم است.

وی افزود: کشورهای مختلف دنیا ۱۰ صنعت خود را دیجیتالیزه کرده و وارد اقتصاد دیجیتال شده اند، میزان دیجیتالیزه شدن به معنای رسوخ فناوری اطلاعات در صنایع است.

وی اظهار داشت: به ازای هر ۱۰ درصد رسوخ فناوری اطلاعات در صنعت، یک درصد حاشیه سود صنایع افزایش می یابد، این در حالی است که عمده مدیران صنعتی کشور با فناوری اطلاعات آشنایی ندارند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای گفت: ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند و این آمار نشان می دهد برای کاهش هزینه ها چاره ای جز هوشمندسازی شهرها نیست اما با اینکه شعار همه مدیران شهرهای ایران هوشمندسازی است هنوز تفکر سنتی بر مدیریت شهری غالب است.

وی با بیان اینکه مدیران استان خراسان رضوی چالش های اساسی استان را استخراج و سند توسعه آن را تدوین کرده اند، افزود: ۱۷ چالش اساسی استان شناسایی شده اما تاکنون برای حل این چالش ها هیچ راهکار مبتنی بر فناوری اطلاعات ارائه نشده و فناوری اطلاعات به عنوان یک عنصر تعیین کننده مطرح نشده است.

وی اظهار داشت: اگر در استان دنبال خلق ثروت و سرمایه گذاری های پایدار و پربازده و اشتغال هستیم، باید به سوی همگرایی بین بنگاه های اقتصادی و شرکت های فناور و استارتاپ پیش برویم.

سرائیان گفت: این سازمان برنامه ای با عنوان "بیستون" در قالب برنامه تحول راهبردی نظام صنفی رایانه کشور در راستای پیشبرد تحول و اقتصاد دیجیتال و ایران هوشمند تدوین کرده و ۲۰ برنامه برای تحول دیجیتالی و دیجیتالیزه شدن کسب و کار ارائه داده است.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.