قاسم تقی زاده خامسی روز چهارشنبه در نشست مشترک استانداران خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در مشهد که به منظور امضای تفاهمنامه انتقال آب دریای عمان به شرق کشور برگزار شده بود افزود: از ۶۰۹ دشت کشور ۴۰۵ دشت ممنوعه است و در همین تعداد دشت ممنوعه نیز بیشترین برداشت آب انجام می شود.
وی با بیان اینکه ۱۰ هزار روستای کشور از آب پایدار برخوردار نیست اظهار داشت: این روستاها یا با تانکر آبرسانی می شوند یا روزی ۲ ساعت آب دارند یا از قنوات آب برداشت می‌ کنند که مورد تایید نیست.
معاون وزیر نیرو به کاهش سالانه ۲ درصد از سرانه آب در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه ۵.۵ میلیارد متر مکعب از مخازن آب کشور کاهش می‌ یابد و امروز مجموع آب سدها و همه آب های تجدید پذیر کشور از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب فراتر نمی رود.
وی افزود: ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود لذا باید این مصرف مدیریت شود، دولت در سال گذشته تصویب کرد طی سه سال به‌ جز گیلان و مازندران، استان دیگری برنج کشت نکند، با این حال در سال جاری کاشت برنج در مناطق فاقد آب کشور ۲ برابر شد.
تقی زاده خامسی ۲۰ درصد از کسری آب کشور را سهم خراسان رضوی عنوان کرد و اظهار داشت: انتقال آب تنها راه تأمین آب شرق کشور نیست بلکه راهی جز مدیریت مصرف آن نداریم و مسائل ضروری همچون مدیریت منابع آب، استفاده از پسآب و بازچرخانی آب در این مدیریت باید در کنار انتقال آب مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی ۴۵ میلیون نفر جمعیت دارند و منابع آب آنها پنج میلیارد متر مکعب است اما ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت ۱۰۰ میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید پذیر دارد که با توجه به گران بودن فرایند شیرین سازی و انتقال آب توجه بیشتر به منابع آب موجود در کشور مورد تاکید است.
در این نشست تفاهمنامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به امضا رسید.

بر این اساس در مجموع امکان برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریا فراهم می شود که استان سیستان وبلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب، خراسان رضوی ۱۱۰ میلیون متر مکعب و خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب از خروجی این آب سهم می برند.
۳۲۲۱/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.