علیرضا شناسایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گردشگران که با هدف دیدن جاذبه های تاریخی و آیین محرم به گناباد سفر کرده بودند به دیدن آیین نخل برداری، نخل گردانی، شبیه خوانی و تعزیه خوانی در روستای ریاب این شهرستان رفتند.

وی اظهار داشت: بازدید از آیین عزاداری و سینه زنی هیاتهای مذهبی گناباد و کاخک این شهرستان در روز تاسوعا و آثار تاریخی مانند قنات جهانی قصبه، مسجد جامع و موزه تاریخی و مردم شناسی گناباد از دیگر بخش های سفر گردشگران استرالیایی به این شهرستان بود.

نخل بندانی، نخل گردانی، تعزیه خوانی، تعزیه گردانی به همراه برگزاری آیین سوگواری، سینه زنی و زنجیرزنی از جمله آداب و رسوم ماه محرم در مناطق شهری و روستایی گناباد است.

هشت آیین ماه محرم در گناباد شامل نخل گردانی قصبه شهر، نوقاب، روستاهای رهن و ریاب، شبیه خوانی نوقاب و ریاب، واویلای مند و حسن و حسین بیدخت در فهرست آثار ناملموس و معنوی کشور به ثبت رسیده است.

از مجموم ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۵ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده که در این میان تنها اثر تاریخی ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی شامل قنات قصبه و نظام آبیاری مبتنی بر قنات روستای سنو در این شهرستان واقع است.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷  کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

۲۰۹۵/ ۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.