به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین عزاداری سنگ زنی دهه اول محرم از سال های گذشته در روستای صدخرو از توابع بخش مرکزی داورزن اجرا می شود که در این مراسم عزاداران به نشانه اندوه و تالم شدید با بر هم زدن دو چوب یا سنگ و خواندن ذکرهایی در عزای سالار شهیدان، به سوگواری می پردازند.

آیین سنگ‌ زنی نمادی از سنگ بر سر زدن به نشانه عزای حضرت امام حسین (ع) است که به مرور زمان چوب جایگزین سنگ شده است و در آن عزاداران حین خواندن مرثیه با ریتم خاص نوحه، در صف های منظم با حرکات نمادین دو قطعه چوب استوانه ای شکل را در دست گرفته و بالای سر خود بر هم می زنند.

یک پژوهشگر و کارشناس تاریخ در باره این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این آئین که به سنج زنی نیز مشهور است یکی از رسوم عزاداری در روستای صد خرو داورزن می باشد که سال ۹۱ در قالب آیین‌ های عاشورایی به شماره ۸۲۵ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

محمد عبدالله زاده ثانی افزود: در آیین سنگ‌ زنی دسته های بزرگ عزاداری در قالب کارناوال های سوگواری راه می افتند که تمام افراد آن سنگ در دست داشته و آنها را به هم می کوبند.

وی اظهار داشت: همزمان با دهه اول محرم آن دسته از اهالی روستا که به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند به روستا بازمی گردند و در آیین سنگ زنی شرکت می کنند.

وی گفت: در این آیین، سنگ زنان باید دارای سابقه و مهارت خاص باشند و به رعایت نظم در سنگ زنی دقت کنند و با حفظ حرکت دایره و حرکات هماهنگ دست و پا بتوانند حلقه حزن را طی کنند.

عبدالله زاده ثانی افزود: شرکت کنندگان در این آیین به صورت دایره گرد هم می آیند و با مهارت خاص با کوبه بزرگ شروع به حرکت نموده و آرام آرام از سه ضرب شروع به سنگ زنی می کنند و این حرکت در ۲۱ ضرب اوج می گیرد و در حلقه حزن سنگ زنان در جواب نوحه خوان، کشیده و سنگین می گویند: "ای وای، وای مصیبتا، عترت و آل مصطفایی همه"  و گاهی می نشینند و پس از روضه خوانی دو سه دقیقه ای مداحان، دوباره حرکت سنگ زنی را از سر می گیرند. 

این پژوهشگر و کارشناس تاریخ ادامه داد: در آیین سنگ‌ زنی تناسب و هماهنگی در حرکت قابل تحسین است و این نوع سوگواری تاثیر به سزا در غم و سوزی دارد که سنگ زنان برای مستمعین انجام می دهند.

وی اظهار داشت: در شیوه حلقه حزن، چندین حلقه متحد ایجاد می شود و در این فضا افراد بسیاری می توانند سنگ زنی کنند و به تعزیه شور مضاعف ببخشند.

وی گفت: در آیین سنگ‌ زنی روستای صدخرو به نونهالان توجه می شود و از آنها در سنگ زنی استفاده می گردد و پیشکسوتان این هنر را به سوگواران منتقل می کنند.

عبدالله زاده ثانی افزود: عزاداری برای حضرت امام حسین (ع) در روستای صدخرو علاوه بر سوگ و شور، تاثیر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای روستائیان دارد زیرا عزاداران بسیار از مناطق مجاور به این روستا می آیند.

صدخرو از روستاهای قدیمی ایران در مجاورت جاده تهران - مشهد و در ۱۸ کیلومتری شهرستان داورزن قرار دارد.

۸۱۴۵/۷۴۹۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.