امید جهان خواه روز سه شنبه در نشست خبری در مشهد افزود: در مرز باجگیران محدودیت برای تردد کامیون ها به صورت حداکثر عبور ۱۰ دستگاه با وزن کالایی حداکثر هر کدام ۲۰ تن است.

وی اضافه کرد: در مرز سرخس روزانه عبور حداکثر ۳۰ دستگاه کامیون مجاز است و علاوه بر آن هنوز ساخت پل سرخس کامل نشده در حالی که تکمیل آن از سوی طرف ترکمن سرعت تبادل کالا را افزایش می دهد همچنین هنوز طرف ترکمن محدودیت های خود را در مورد عبور کامیون های ترانزیتی تاجیکستانی برنداشته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در مرز لطف آباد نیز هنوز محدودیت در خصوص تردد کامیون تا سقف ۲۰۰ دستگاه پا برجا است.

جهان خواه افزود: اخیرا نیز طرف ترکمنستانی مبلغ ۳۰ دلار را به هزینه دریافتی بابت عبور کامیون ها از مرز سرخس اضافه کرده است.

وی در مورد میزان صادارت و واردات کالا طی پنج ماهه امسال گفت: در این مدت یک میلیون و ۵۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۷ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان صادر شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۳۵ درصد افزایش و در ارزش ۳۰ درصد کاهش یافته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در این مدت صادرات زعفران کاهش یافت اما صادرات سیمان نسبت به مدت مشابه سال قبل در وزن ۱۸۸ درصد و در ارزش ۹۴ درصد رشد کرد ضمن اینکه در این مدت مقاصد کالاهای صادراتی استان ۷۵ کشور اما در مدت مشابه سال قبل مقاصد صادراتی استان ۸۱ کشور بودند.

جهان خواه افزود: از کل صادرات پنج ماهه خراسان رضوی ۲۷ هزار و ۷۲۰ تن کالا به ارزش ۱۴ میلیون و ۹۴۹ هزار دلار از بازارچه های مرزی و چهار هزار و ۳۱۲ تن کالا به ارزش هشت میلیون و ۳۲۴ هزار دلار به صورت چمدانی صادر شده است.

وی اضافه کرد: صادرات کالا در پنج ماهه نخست امسال از بازارچه های مرزی خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال قبل در وزن ۶۳ درصد و در ارزش ۵۲ درصد کاهش یافت اما  صادرات چمدانی کالا از استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل در وزن ۲۸۳ درصد و در ارزش ۱۴۰ درصد افزایش یافت.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در پنج ماهه نخست امسال ۱۲۳ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۶ میلیون دلار از گمرکات وارد خراسان رضوی شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن دو درصد و در ارزش شش درصد کاهش یافت.

جهان خواه افزود: در چهار ماهه نخست امسال تعداد پرونده های قاچاق که در گمرکات خراسان رضوی تشکیل شد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد ۱۳ درصد کاهش و به لحاظ ارزش ۱۶۴ درصد افزایش داشت که بیشترین تعداد پرونده های قاچاق کالا در این مدت مربوط به گمرک دوغارون بود و کالاهای ترانزیتی و سوخت عمده کالاهای قاچاق را تشکیل می دادند.

وی ادامه داد: در پنج ماهه نخست امسال ترانزیت کالا از مبدا (گمرکات استان) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد و ترانزیت کالا از مقصد (سایر گمرکات) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد کاهش یافت.

انبار هزار و ۸۰ تن  لوبیا قرمز وارداتی در گمرک سرخس و مشهد

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: هیچ کالای صادراتی یا وارداتی در انبار گمرکات خراسان رضوی انباشته نشده و فقط محموله مربوط به لوبیا قرمز به میزان ۲۸۰ تن در گمرک مشهد و ۸۰۰ تن در گمرک سرخس به دلیل مشکلات تعرفه ای برای چند ماه است که انبار شده و هنوز اجازه ترخیص از گمرک دریافت نکرده است.

جهان خواه افزود: صاحبان لوبیا قرمز تعرفه ای را اظهار می کردند که با کد تعرفه ای که در گمرک برای این کالا اعلام شده بود مغایرت داشت.

وی ادامه داد: طبقه بندی کالا برای ترخیص، مبنای کار گمرک است و حبوبات، گیاهان و برخی کالاهای خاص براساس نوع گونه طبقه بندی می شوند و ثبت سفارش کالای وارداتی از همان ابتدا بر اساس کدی که برای آنها اعلام شده است انجام می گیرد و اعلام این کد به گمرک کمک می کند که چه مجوزهایی را باید در زمان ورود کالا و در زمان ترخیص آن از مراجع ذیربط دریافت کند و همچنین گمرک از طریق این کد تشخیص می دهد که چه نوع ارزی اعم از ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ارز نیمایی به این کالا تعلق می گیرد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: اگر کالایی وارد گمرک شود که تعرفه ثبت سفارش آن با تعرفه اعلام شده در سیستم برای آن کالا مغایرت داشته باشد گمرک نمی تواند اجازه ترخیص آن کالا را از انبار بدهد همچنان که کد تعرفه ای که برای محموله لوبیای قرمز وارداتی در گمرک مشهد و گمرک سرخس وارد شده بود مربوط به یک گونه خاص بود و با توجه به بررسی هایی گمرک و گزارش هایی که به دست این نهاد رسید اسناد این محموله به سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و سپس به گمرک تهران ارسال شد.

جهان خواه افزود: بررسی های دو نهاد مزبور نشان داد که تعرفه کالای اظهار شده با تعرفه ای که برای این نوع کالا در سیستم ثبت شده است تفاوت دارد به گونه ای که اختلاف تعرفه گمرکی برای این لوبیا قرمزی که اظهار شده بود ۲۷ درصد بود و گروه کالایی آن هم تغییر می کرد.

وی اضافه کرد: برای محموله وارداتی لوبیا قرمز مزبور دو بحث گمرکی و حقوقی وجود دارد بحث گمرکی آن انجام و تعرفه کالا مشخص شده است اما بحث حقوقی آن در شورای حقوقی گمرک ایران در دست بررسی است که امیدواریم به زودی نتیجه این بررسی مبنی بر قابلیت ترخیص این کالا یا عدم ترخیص آن از گمرک مشخص شود.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.