چند سالی است همزمان با برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گزارش هایی درباره شکاف جنسیتی و برخورداری زنان و مردان از موقعیت های برابر در حوزه های سیاسی، اقتصادی، آموزشی و نرخ امید به زندگی منتشر می شود که با وجود تداوم برخی فشارهای خارجی بر ایران در چند سال قبل این شاخص ها در کشور رو به رشد بوده است.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خراسان رضوی در هر چهار شاخص یاد شده از میانگین کشوری بالاتر است.

فرشته سلجوقی افزود: افزایش سهم بانوان در پست های مدیریتی چندی است در دستور کار دولت قرار گرفته و براین اساس در حالی که سهم مدیران زن استان در سال ۹۶ حدود ۹ درصد بود در پایان پارسال به ۱۸ درصد افزایش یافت.

وی اظهار داشت: مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته این روند رو به رشد ادامه خواهد داشت و تا پایان ۱۴۰۰ به ۳۰ درصد خواهد رسید.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی به مشارکت سیاسی زنان استان نیز اشاره کرد و گفت: در حالی که نرخ مشارکت زنان در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری سال ۹۶ به صورت میانگین ۴۹.۵ درصد در کشور گزارش شد این نرخ در این استان ۵۲ درصد بود.

وی افزود: در سال ۹۸ علاوه بر مشارکت رای دهندگان زن، فارغ از جانبداری از جریان سیاسی خاص، حضور بانوان استان به عنوان نامزدهای انتخابات مجلس نیز مورد توجه است، به گونه ای که انتظار می رود از مجموع ۱۸ نماینده مجلس شورای اسلامی در استان دستکم ۳۰ درصد به زنان اختصاص یابد.

سلجوقی عدم توفیق نامزدهای زن در انتخابات مجلس استان را نه عدم اعتماد به این نامزدها بلکه کاهش شمار نامزدهای زن در مقایسه با مردان ارزیابی کرد.

وی اظهار داشت: وقتی تنوع بیشتری در میان نامزدهای زن برای نمایندگی مجلس وجود داشته باشد مشارکت و رای گیری بانوان نیز افزایش می یابد و احتمال رای آوی آنان در کنار مردان نیز بیشتر می شود.

وی گفت: قایل به سهم خواهی در عرصه سیاست و اقتصاد نیستیم اما واقعیت این است که با جمعیت زیادی از دختران و زنان دانش آموخته و با استعداد مواجه هستیم و باید از این ظرفیت که با صرف هزینه بیت المال ایجاد شده استفاده شود.

سلجوقی افزود: هم اکنون دو سوم جامعه سر بار یک سوم جامعه از نظر اقتصادی هستند یعنی یک سوم جمعیت فعال مسئول تامین معاش خانواده اند که در برخی مواقع به دلیل کمبودها شاهد روی آوردن مردان سرپرست خانوار به برخی مشاغل سیاه و زیر زمینی هستیم لذا مشارکت اقتصادی زنان می تواند در راستای حفظ تحکیم بنیان خانواده کارگشا باشد.

وی به تشکیل مجمع مشورتی بانوان استان بر اساس ماده ۱۱۰ برنامه ششم توسعه دولت اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور توسعه نظام مند جامعه زنان و تحقق توسعه همه جانبه و پایدار جامعه با عنایت به تحکیم بنیان خانواده و در جهت تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی این مجمع مشورتی متشکل از ۲۵ گروه از اقشار بانوان تشکیل شد.  

سلجوقی گفت: بر اساس آخرین آمارها در حالی که میانگین اشتغال زنان در کشور ۷۶.۱۳ درصد می باشد همین شاخص با حدود ۶ درصد بیشتر در خراسان رضوی ۸۲.۴۶ درصد است.

وی افزود: بر این اساس خراسان رضوی رتبه دوم اشتغال زنان را در کشور دارد اما بیکاری زنان در این استان دو برابر مردان است که وضعیتی عام است زیرا در بیشتر استان ها میزان بیکاری زنان بالاتر از این شاخص در مردان است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: همچنین بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، میانگین میزان بیکاری زنان در کشور ۲۳.۸۷ درصد اما این شاخص در خراسان رضوی ۱۷.۵۴ درصد و نشانگر وضعیت بهتر این استان در مقایسه با کل کشور است.

وی همچنین نرخ امید به زندگی زنان استان را ۷۶ سال و هشت ماه عنوان کرد و گفت: این نرخ از میانگین شاخص امید به زندگی زنان در کشور مطلوب تر است .  

سلجوقی افزود: زنان خراسان رضوی سهم بسیار در اشتغال و تولید استان دارند به طوری که میزان اشتغال این قشر در روستاها و همچنین میزان باسوادی آنها زیاد است.

وی اظهار داشت: در چارچوب ابتکار استاندار خراسان رضوی با عنوان 'طرح مثلث توسعه اقتصادی' نیز زنان نقش مهمی ایفا می کنند و بانوان پرتوان این استان به ویژه قشر روستایی با شرکتهای معین اقتصادی در این طرح همراه هستند.

۴۹.۶ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفری خراسان رضوی را زنان تشکیل می دهند. همچنین نظام اداری در این استان شامل ۱۰۶ دستگاه اجرایی با ۱۵۲ هزار کارمند است که ۵۱ درصد کارکنان این دستگاه ها مرد و بقیه زن هستند.

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز در تشریح مشارکت جامعه جوان استان به خبرنگار ایرنا  گفت: مهمترین رویکرد نظام جمهوری اسلامی مشارکت نهادمند مردم در تحقق دموکراسی دینی است که در این راستا دولت دوازدهم به دنبال توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد (سمن ها) این هدف مهم را پیگیری می کند.

فرزاد فتاحی افزود: تاکنون ۷۸ سمن جوانان در استان فعال شده است که حدود ۶ هزار نفر در این چارچوب به فعالیت مشغول هستند و در مجموع حوزه فعالیت ۶۸ درصد سمن های استان اجتماعی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۶۴۰ سمن جوانان در استان در مرحله اخذ مجوز و انجام فرایندهای قانونی است و از نظر رشد در تاسیس این سمن ها پس از آذربایجان شرقی، خراسان رضوی جایگاه دوم کشور را در مشارکت نظام مند جوانان در اختیار دارد.

فتاحی به جمعیت ۶.۴ میلیون نفری خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: این استان دو میلیون و ۶ هزار جوان بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سال دارد که بر اساس هدف گذاری های صورت گرفته به ازای هر پنج هزار جمعیت جوان استان باید یک سمن جوانان داشته باشد که براین اساس تشکیل ۴۰۱ سمن مورد انتظار است.

وی اهمیت دیگر تشکیل نهادهای مردم نهاد جوانان را مطالبه گری آنان عنوان کرد و افزود: مطالبه گری سمن ها از مسئولان و پرسشگری برای رفع مشکلات می تواند به بهبود عملکردها در کشور بیانجامد و اعتماد و مشارکت مردم بویژه نسل جوان را به نظام و حاکمیت افزایش دهد. 

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان حضور رزم حسینی به عنوان استاندار در این استان سیاست کلی در استان توجه ویژه به جایگاه زنان و جوانان بوده است بطوریکه اولین زن به عنوان معاون استاندار توسط ایشان انتخاب شد. 

حسن جعفری افزود: در حوزه انتصاب مدیران نیز انتخاباتی برگزار شد و از مجموع ۲۰۰ زن شاغل در استانداری کمیته هفت نفره انتصابات بانوان را تشکیل دادیم که براساس پیشنهاد این کمیته بانوان مستعد برای مدیریت در استان معرفی می شوند.

وی اظهار داشت: انتخاب زنان مدیر در حوزه استانداری و زیر مجموعه آن، مدیران کل، معاونین فرمانداران و بخشداران با مشورت و نظر این کمیته انجام می شود.

جعفری گفت: همه شهرستان ها شورای مشورتی بانوان دارند که از سرجمع این شوراها مجمع مشورتی بانوان استان شکل می گیرد که با ابتکار استاندار در همه جلسات ما رئیس مجمع زنان حضور داشته و مجمع از این طریق اعلام نظر می کند.

وی افزود: شهریور ماه امسال دوباره انتخابات مجمع استانی انجام خواهد شد و رئیس و مجمع جدید انتخاب می شوند.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: استاندار به صورت ویژه در قالب مشاورین و نخبگان جوان موضوع مشارکت این قشر را پیگیری می کند، جوانان با طرح ها و ایده های خود می توانند ما را کمک کنند.

وی به افزایش کمک به سمن های جوانان استان از ابتدای سال اشاره کرد و گفت: در عین حال بکارگیری مدیران با تجربه در حوزه اقتصادی و دارای سابقه مدیریت در مناطق جغرافیایی مرزی و تلفیقی استان همچنان در دستور کار استان برای تصدی فرمانداری مناطق مرزی خراسان رضوی می باشد.

۳۲۲۱/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.