معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران گفت: در دهه  70  از پیمان سپاری ارزی تحت عنوان سرعت‌گیر صادرات یاد می کردیم و امروز با تکرار همان رویه‌ها، شرایط بی ثباتی و نامساعد شدن فضای کسب و کار را رقم زده‌ایم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مظفر علی‌خانی، در نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: مشکل اساسی در کشور ما روند سیاستگذاری‌ها است، همچنین بخشنامه‌های خلق الساعه و بعضا غیرکارشناسی، اجازه برنامه ریزی برای تولید و صادرات را از ما گرفته است.   وی افزود: باید بخش عمده انرژی خود را صرف بازگرداندن ثبات به فضای اقتصاد کشور کنیم، بیش از 98 درصد تجارت دنیا در سازمان توسعه تجات جهانی پیگیری می شود. این مجموعه تلاش دارد بازار را توسعه ببخشد و هزینه ها را کاهش دهد.   معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران بیان کرد: یکی از نکات اساسی در حوزه زعفران این است که اگر می بینیم کشوری مانند اسپانیا که برخی بنگاه های آن بیش از 200 سال سابقه برندسازی دارند، در این عرصه پیشرو عمل می کنند، به واسطه آن است که خرید و فروششان را به اتکای برند انجام می دهند پس باید سرمایه گذاری ما در حوزه برند باشد و حتی باید با برندهای معروف دنیا سرمایه گذاری مشترک انجام دهیم.   آشتی صادرکنندگان با صادرات

در ادامه غلام‌رضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در ادامه تصریح کرد: با توجه به کاهش نرخ زعفران و افزایش تولید آن در سال زراعی جدید به دلیل بارش‌های اخیر و با توجه به این موضوع که صادرکنندگان معتبر ما دیگر صادرات انجام نمی‌دهند خواهشمندم کاری انجام شود تا صادرکنندگان ما با صادرات آشتی کنند زیرا این موضوع زنگ خطری برای صادرات زعفران است مخصوصا که قاچاق آن نیز افزایش پیدا کرده است.   وی ادامه داد: همچنین باید ارز حاصل از صادرات شفاف شود تا صادرکننده بداند که برای صادرات باید چه کاری انجام دهد. ما این موضوع را با آقای کریمی در بانک مرکزی نیز بازگو کردیم و ایشان 657 بانک و صرافی را نام بردند اما ما تاکنون آن‌ها را ندیده‌ایم.   نایب رئیس شورای ملی زعفران عنوان کرد: علاوه بر مسائل یاد شده حاشیه سود زعفران خیلی کمتر از آن است که برای یک کیلو زعفران 200 تا 250 هزار تومان تفاوت نرخ ارز را به سامانه نیما تحویل دهیم. همچنین نحوه پرداخت ارز به بانک مرکزی نوعی پول‌شویی است و به جای ارزآوری خسارتی به صادرکننده وارد می‌شود.   میری خطاب به سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در گذشته زمانی که شرایط ایده‌آلی برای صادرات فراهم بود به ما جایزه صادراتی اهدا می‌شد اما اکنون توقع جایزه نداریم تنها خواهشمندیم که ما را تهدید نکنند، تاکنون بارها تهدیداتی مبنی بر ابطال کارت بازرگانی،  معرفی به تعزیرات، معرفی به قوه قضایه به جرم پول‌شویی و ارسال مدارک به اداره دارایی دریافت کرده‌ایم.   افزایش 35 درصدی صادرات در سال 97 رضایت‌بخش نیست
در بخش دیگری از این نشست فرشید منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران اظهار کرد: میزان تولیدات زعفران در سال 97 حدود 386 تن در سطح زیر کشت 112 هکتار بوده که از این مقدار، 281 تن به ارزش بیش از 400 میلیون دلار صادر شده و این درحالی است که نسبت به سال 96 حدود 35 تا 36 درصد رشد صادراتی داشته است.   وی ادامه داد: افزایش صادرات ایجاد شده باعث رضایتمندی نشده است زیرا بخش عمده صادرات در سال 97 توسط کسانی صورت گرفته است که در سال‌های قبل هیچ گونه تجربه‌ای در زمینه صادرات زعفران نداشته‌اند و به تعبیری به آنان کارت‌های یکبار مصرف گفته می‌شد.   دبیر شورای ملی زعفران تصریح کرد: این افراد زعفران را کیلویی 700 تا 800 یورو به بازارهای هدف صادراتی همچون هنگ‌کنگ، عمارت و اسپانیا به فروش رساندند در حالی که این رقم طی سال‌های 96 و قبل از آن کیلویی 1400 تا 1500 یورو بوده و این امر سبب شده که صادرکنندگان معتبر به دلیل خرید مواد اولیه و ظروف بسته‌بندی و حمل و نقل با قیمت نرخ بازار مجبور به پرداخت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما بودند و این مساله امکان رقابت با دارندگان کارت یکبار مصرف را فراهم نمی‌کرد.   منوچهری بیان کرد: شورای ملی زعفران برای برون رفت از این مشکلات و پیشگیری اقدام به ثبت علامت و برند ملی زعفران با همکاری سازمان توسعه و تجارت کرده است و در آینده نزدیک اقدام به ثبت جهانی این نشان‌ها خواهد کرد. یکی از ارکان مدیریت بر صادرات، صدور کارت اهلیت توسط شورای ملی زعفران برای صادرکنندگان واقعی زعفران است.   وی اضافه کرد: در حال حاضر آن چیزی که بیش از قاچاق ما را اذیت می‌کند کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف است در حال حاضر 65 تا ۷۰ درصد صادرات زعفران توسط کارت‌های یکبار مصرف صورت می‌گیرد. دولت توان سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت زعفران را ندارد و پیشنهاد ما این است که نیم درصد از سرمایه حاصل از صادرات زعفران به ساخت زیرساخت‌های این حوزه اختصاص داده شود. همچنین در زمینه جهانی شدن زعفران ما طرح شناسه ملی را به جهاد کشاورزی پیشنهاد کردیم اما به دلیل مشکلات بودجه‌ای در این وزارت‌خانه تاکنون جواب مثبتی از جانب آنان دریافت نشده است.

تولید 7.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان
محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه بیان کرد: در حال حاضر یارانه شکر برای خانواده‌های نیازمند در نظر گرفته شده است، قیمت خانوار 3000 تومان و صنوف 3400 اما شکر کمتر از 8000 هزار تومان در بازار یافت نمی‌شود، ولی قیمت تضمینی چغندر قند به 387 تومان رسید و 24 هزار هکتار سطح کشت چغندر به 13 هزار هکتار رسید و مابقی آن به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافت و امروز با مازاد کشت گوجه فرنگی در استان مواجه هستیم.   وی افزود: در مقابل به شکر آب افزوده و سپس صادر می‌کنند و تبدیل به نبات و آبنات می‌شود. همچنین در زمینه دانه‌های روغنی، کلزا 40 درصد و سویا 20 درصد روغن دارد و کنجاله کلزار با کیفیت‌تر از سویا است اما کلزا کیلویی 3800 و دانه سویا کیلویی 20 هزار تومان خریداری می‌کنند.   رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این شرایط باید کمک کنیم ارز به سمت نیمایی حرکت و رانت از سیستم اداری خارج شود و اگر اقتصاد کشاورز اصلاح شود و اصلاح شهری نیز اتفاق خواهد شد. ما ظرف سه سال آینده در پسته تولید اول کشور خواهیم بود زیرا 60 درصد سطح کشت استان در زمینه زعفران و پسته است و براساس آمارها بالغ بر 7.5 میلیون تن محصول کشاورزی به ارزش 23 هزار و 400 میلیارد تومان در استان تولید می‌شود که 43 درصد باغی، 35 درصد دامی و 22 درصد زراعی است.
 در بخش کشاورزی و صنعت غذا 15 درصد از صادرات کشور را در اختیار داریم

در ادامه محمود بازاری، مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه و تجارت تصریح کرد: در بخش کشاورزی و صنعت غذا 15 درصد از صادرات کشور را در اختیار داریم. در سال های مختلف بخش کشاورزی و غذا و به ویژه محصولات کشاورزی یکی از پرتقاضاترین و متنوع‌ترین سبدهای صادراتی کشور را شامل می‌شود که بازار بیش از 60 کشور را پوشش داده است.   وی اضافه کرد: براساس آخرین بسته سیاستی که اردیبهشت امسال از سوی بانک مرکزی اعلام شد، صادرکنندگان باید حداقل 50 درصد از ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند. حال اگر مصر باشیم که تکلیف 50 درصد دیگر چه می شود، باید توجه کنیم که نرخ ارز نیمایی عملا به نرخ ارز بازار آزار نزدیک شده است.  مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه و تجارت مطرح کرد: بانک مرکزی نیز همراهی کامل دارد تا اگر کل ارز صادرکننده در حوزه کشاورزی و غذایی به نسبت به 50 درصد واردات و یا به صورت اسکناس تسویه شود، تاییدات لازم را به صادرکننده ارائه کند. استرداد ارز صادراتی نیز براساس دستورالعمل به نسبت یک تا 100 درصد است، یعنی به هر میزانی که صادرکننده در سال گذشته رفع تعهد کرده باشد، به همان مقدار نیز از او تعهد برداشته می شود.
اختصاص بسته جهش صادراتی برای زعفران
در بخش دیگری از این نشست علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در شرایط فعلی کنار یکدیگر قرار گرفتن اتاق بازرگانی و دولت به توسعه کشاورزی و صادرات محصولات کمک می‌کند. وی افزود: موضوع خشکسالی و مشکلات موجود در بخش کشاورزی از جمله عدم سرمایه‌گذاری سبب شده که بهای کالای صادراتی افزایش پیدا کند. در مجموع مشکلات بسیار زیاد است تغییرات قوانین از جمله ممنوع و آزاد شدن کالاها و محدودیت‌های ارزی سبب سنگین شدن وزن تحریم‌ها شده است.   رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد:  وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود در کشور سبب شده که بسیاری از خریداران خارجی علاقه‌مند به فعالیت در ایران نباشند و در این زمان توقع بخش خصوصی از دولت افزایش پیدا می‌کند از طرف دیگر سازمان توسعه و تجارت متولی انحصاری تجارت خارجی است.   شریعتی مقدم خاطرنشان کرد: آنچه بنده اطلاع دارم این است که منابعی که در گذشته برای توسعه صادرات تخصیص داده می‌شد، به دلیل محدودیت بودجه کاهش یافته است. استان خراسان از تنوع بومی و محصولات زیادی برخوردار است و بازارهای اطراف نیز دارای مزیت‌های فراوان هستند و موفقیت‌های نسبی از این بازارها مخصوصا در صنعت کشاورزی و غذا کسب شده که در شان این کشور نیست زیرا بسیاری از محصولات کشور از مرزهای دیگر در حال صادرات است.   وی اضافه کرد: در جلساتی که اخیرا با وزیر صمت برگزار شد به این جمع‌بندی رسیدیم که زعفران را به عنوان پیش‌قراول محصولات صادراتی کشور قرار دهیم و برای آن بسته جهش صادرات و ساماندهی و رفع مشکلات پیگیری کنیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.