به گزارش ایرنا کرمعلی قندالی عصر چهارشنبه در بازدید از سد عشایری منطقه میاندشت اسفراین اظهار داشت: وی یکی از ظرفیت های فراهم شده اخیر را استفاده از رواناب هایی دانست که در مناطق عشایری ایجاد شده و باید آنرا مدیریت و برای ذخیره آن برنامه ریزی کرد.
وی افزود: این در حالی بود که با پیش بینی های انجام شده و هشدار به موقع، تنها خسارات مالی محدودی از ناحیه سیل متوجه عشایر شده است.
وی افزود: میزان خسارات وارده به عشایر 3 هزار میلیارد ریال برآورد و به دولت گزارش شده تا پس از تصویب در روزهای آینده، بتوان برای جبران آسیب های وارد آمده به این قشر پرتلاش از آن بهره گرفت.
قندالی افزود: این سازمان برای پرداخت تسهیلات به عشایر خسارت دیده از سیل مشکلی ندارد و آنان از تسهیلات 500 میلیون ریالی با بهره 4 درصد برخوردار می شوند.
رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به گذشت 8 سال از آغاز اجرای سد میاندشت اسفراین افزود: مشکلات فنی پیش آمده و پیگیری برای رفع تنش های جنس خاک استفاده شده در اجرای این پروژه، موجب طولانی شدن مدت اجرای آن شد.
قندالی گفت: سال گذشته از محل اعتبارات ملی برای اجرای این پروژه 25 میلیارد ریال مصوب و پرداخت شد و امسال نیز 50 میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته است که تلاش خواهیم کرد با تخصیص اعتبارات بیشتر، این طرح تا سه ماه آینده به بهره برداری برسد.

* از سرمایه گذاری گردشگری در حوزه سد میاندشت حمایت می شود
رئیس فراکسیون عشایری و نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نزدیکی سد میاندشت اسفراین با بارگاه امامزاده احمد بن موسی (ع) گفت: جلوه‌های طبیعی و انسانی موجود در این ناحیه، این منطقه را به‌ عنوان یک جاذبه‌ گردشگری مطرح کرده است.
هادی قوامی افزود: جنبه های گردشگری سد میاندشت بیش از کاربرد کشاورزی آن است و سرمایه‌گذارانی که برای این منطقه، طرح‌ گردشگری تعریف و عملیاتی کنند از حمایت مسئولان برخودار می شوند.
وی با تاکید بر لزوم اختصاص اعتبار برای تکمیل سد میاندشت اسفراین از سوی سازمان امور عشایری، گفت: با بهره ‌برداری از این بند خاکی، 11 میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره خواهد شد.

* آسیب پذیری از خشکسالی، مشکل عشایر
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی یکی از مهم ترین مشکلات عشایر را آسیب پذیری بسیار زیاد این قشر در برابر خشکسالی برشمرد و گفت: زندگی عشایر به آب وابسته است که باید با مدیریت و ذخیره سازی آب، این دغدغه به حداقل برسد.
رضا رجب زاده افزود: امیدواریم با اهتمام در اجرای پروژه علاج بخشی سد بیدواز اسفراین و استمرار بارشها، دغدغه کمتری برای ذخیره آب در شهرستان اسفراین پیش بیاید.

* خسارت 51 میلیارد ریالی سیل به عشایر اسفراین
فرماندار اسفراین نیز در این بازدید گفت: سیل اخیر 51 میلیارد ریال به عشایر این شهرستان خسارت زده است که پیگیر جبران بخشی از این خسارات هستیم.
طاهر رستمی، قشر عشایر را در رونق تولید و افزایش کسب و کار موثر خواند و گفت: از محل طرح تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری 140 میلیارد ریال به عشایر اسفراین پرداخت شده است.
11 درصد از جمعیت 120 هزار نفری شهرستان اسفراین عشایر هستند.
5132/7189
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.