مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم به چالشهای انعکاس رویداد دفاع مقدس در عرصه هنری کشور پرداخت و گفت: بخشی از هنر کشور که سابقه طولانی داشته و  صاحب ادعا بود در زمینه برخی مسائل مهم و تاریخی سکوت کرد که از مهم‌ ترین آن‌ ها دفاع مقدس می باشد که در خط مقدم خلاصه نمی‌ شود و گستره وسیعی تا روستاهای دور افتاده کشور دارد. 

وحید جلیلی افزود: این گستره عظیم نیازمند روایت و ثبت است که برخی به دلیل ماهیت دینی و آرمانی دفاع مقدس، آن را نمی‌ پسندند و در حوزه رسانه‌ ها، سینمای داستانی سکوت کرده و آن را بایکوت کرده اند. 

وی با بیان اینکه دفاع مقدس تنها دستاورد انقلاب اسلامی نبوده و سرفصل‌های متعدد و ناگفته ای از آن باقی مانده است اظهار داشت: یکی از آن موضوعات نهضت سواد آموزی یا ماجرای گوهرشاد است، در موضوع دوم که چند سال پیش شروع ‌شد و پس از ۸۰ سال با روایت شاهدان این رویداد به انجام رسید شاهد جذابیت بسیار هستیم.

جنگ روایتها از دفاع مقدس

جلیلی به روایت خوانندگان لس آنجلسی از دفاع مقدس پرداخت و گفت: برخی که دفاع مقدس را بایکوت کرده بودند و در دوره خون و حماسه به فسق و فجور خود می پرداختند فهمیدند باید در این عرصه فعالیت کنند لذا اخیرا یک آقای لس آنجلسی کلیپی با موضوع دفاع مقدس ساخت که معلوم است کار خودش نیست و اتاق فکری پشت آن است، لذا آنان به راهبرد تحریف دفاع مقدس روی آوردند، همین امر نشان می‌ دهد که دچار جنگ روایت ها شده ایم.

وی همچنین به گرایش مستند سازان انقلابی به سینمای داستانی اشاره کرد و افزود: دشمنان دیدند واقعیت انقلاب اسلامی از تخیل آنان جلو افتاده است ، بخشی از کار هنر در دنیا، رویاسازی است، مستند، واقعیت پیش افتاده از تخیل را روایت می کند در حالی که در حوزه سینمای داستانی نیز این اتفاق در حال رخ دادن است.

این فعال فرهنگی و رسانه ای ادامه داد: ما در همین فضای خودمان با وجود اینکه حتی یکبار به کلیسا نرفته ایم آن را به خوبی می شناسیم ، چرا که در فیلم‌ های آنان زیاد دیده‌ایم ولی در حوزه سینمای ایران طی این ۴۰ سال یک پلان از نماز جمعه ندیده ایم ، جایی که جذابیتهای بصری و اجتماعی بسیار خوبی دارد اما به گونه ای رفتار شده است که حتی فیلم ساز انقلابی ما نیز جرات نداشته باشد حتی یک پلان از آن بسازد و پخش کند و در عمل خطوط قرمزی برای بایکوت این مقولات در کشور ایجاد کرده اند.

وی به حضور مردم در راهپیمایی های مکرر و میلیونی در طول سال اشاره کرد و اظهار داشت: هرچه که نشانه‌ شناسی انقلاب اسلامی داشته باشد هرچند موضوعی اجتماعی و عام باشد، خط قرمز تلقی می‌شود که اینها باید شکسته شود و حزب اللهی ها وارد این مقوله شوند.

جلیلی به موضوع دراماتیک ۴۰۰ هزار پدر و مادر شهید اشاره کرد و گفت: از این موضوعات جالب چهار فیلم هم ساخته نشده، اگر هم ساخته‌ اند با زاویه پشیمانی و مهجوریت بوده است.

وی افزود: صدا و سیمای جمهوری اسلامی که می‌ خواهد بعد از ۴۰ سال اجازه دهد که خانواده شهید در برنامه ای تصویر شود ، این کار را به کارگردانی می‌ سپارد که حتی ادعای دین داری هم ندارد و محصولی به دست می آید که تصویر آن مخالف واقعیت است.

سریال بوی باران جریان نفوذ در صدا و سیما را نشان می دهد

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: در سریال بوی باران، رسانه ملی سفارش می‌ دهد که برای ساختن این فیلم ۱۵ میلیارد تومان هزینه شود تا در اوج جنگ نرم این تصویر کثیف از جامعه ایرانی را در ذهن مردم فرو کند بعد در عین حال ادعا می‌کنند ما موضوعات روز مانند پولشویی را بیان می‌ کنیم در حالی که پولشویی را به اشکال مختلف می توان بیان کرد، چرا به گونه ای بیان شود که سازمان سیا و سلطنت طلب و از این دست افراد آن را بپسندند. 

وی گفت: صدا و سیما ادعا می‌کند کارگردانی که بتواند از جریان انقلابی فیلم بسازد وجود ندارد در حالی که سریال گاندو ساخته خود صدا و سیمایی‌ هایی بود که همه آنها شاید انقلابی هم نبودند، اما با راهبردهای درست این کار انجام شد.

وی افزود: اگر گاندو جریان نفوذ در دولت را نشان داد، بوی باران جریان نفوذ در صدا و سیما را نشان می‌ دهد، باید فهمید این جریان نفوذ در صدا و سیما تا کجا پیش رفته است.

جلیلی اظهار داشت: جنگ روایت‌ ها جدی است ولی از این طرف نیز جبهه انقلاب به خوبی وارد شده است.

وی گفت: این رشد جبهه انقلاب به وضوح قابل دیدن است، ولی رشد فنی کفایت نمی‌ کند و باید خلاء ها را رصد کنیم، اگر تشکیلات می‌ سازید در عین بحث‌ های فنی، نگاه راهبردی مانند آنچه شهید آوینی داشت نیز باید ایجاد شود. 

در ادامه این مراسم بیانیه‌ شورای اجرایی انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی خراسان رضوی قرائت شد، در این بیانیه آمده است: در چهل و یکمین سال انقلاب اسلامی، انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی افتخار دارد جمعی از فیلمسازان متعهد و متخصص را در طول ۹ سال گذشته گردهم آورده‌ است.

این بیانیه می افزاید: در طول این سال‌ ها تلاش اعضای انجمن بر آن بوده است که با فراهم آوردن فضایی پویا، بصیر و متحد نسبت به رویدادهای مهم و روز پاسخ مناسب داده و با تولید آثار پر محتوا و با کیفیت بر جامعه خود تاثیر بگذارند.

در ادامه این بیانیه آمده است: کیفیت فنی و دستاوردهای هنری همواره از دغدغه‌ های فیلمسازان انقلابی است. فیلمسازان انقلابی هیچ‌ گاه کیفیت هنری آثار خود را قربانی محتوا نکرده و همیشه سعی دارند محتوای انقلابی خود را به بهترین شیوه ممکن به مخاطبان انتقال دهند.

شورای اجرایی انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی خراسان رضوی در دومین جشن سالانه‌ این انجمن تندیس و جایزه ویژه خود در بخش فیلمنامه را به خاطر نگارش فیلمنامه داستانی "مادر" به "محسن جهانی" اهدا کرد.

تندیس و جایزه بهترین دستاوردهای فنی و هنری نیز در حوزه‌ تصویربرداری و ایجاد غنای بصری به "علی‌ محمد خانیکی" برای مجموعه تلویزیونی "به توان چهل" اهدا شد.

این انجمن تندیس و جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی در بخش پژوهش را به "محمدمهدی خالقی" برای مجموعه تلویزیونی "به توان چهل" تقدیم نمود.

همچنین تندیس و جایزه این انجمن به سبب پژوهش مناسب، انتخاب شیوه روایی پیشرو و پختگی تکنیک‌ های فنی در مستند و روایت انسانی در فیلم داستانی به صورت مشترک در دو بخش مستند و داستانی  به "محمد صادق رمضانی‌ مقدم" برای مستند بلند "نه کوچک، نه بزرگ" و فیلم کوتاه داستانی "بدون‌ لک" اهدا کرد.

۳۲۲۱/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.